Hvit bil

Medlem
18. aug. 2008
Innlegg
1.022
Sted
m
Er ingen bilmann, men lurer på å kjøpe min første fabrikknye bil. Litt for å få en god garanti og litt for å få kjenne på denne känslan.
Har også fått en ganske god pris (ca 9% rabatt) på en BMW 316i med M-pakke fra forhandler, så da er det bare snakk om å finpusse litt på utstyr. En av tingene som må vurderes er naturligvis fargen. Da er det hvit og svart (uten metallic) som er inkludert. Ca 10k ekstra for metallic. Jeg har ingen sterke følelser for hverken det ene eller det andre og kunne lett ha kjørt rundt i en hvit bil. Spørsmålet er om dette er en trend som fort kan blåse over. Eller er hvite biler generelt tungsolgte ?

Er det ellers noe ulemper med hvit bil ?
 
Jeg tror hvit bil er kult jeg. Sort blir enda vanskligere å holde ren, og for at en sort bil skal være fin, MÅ den være ren.
Jeg hadde nok lagt på 10k for metalic pga klarlakken. En hvit bil med tett farge kan fort bli veldig matt, men med klarlakk er det en helt annen historie:) Lykke til i jakten!
 
Vær oppmerksom på at BMW har to hvitfarger; en vanlig og en perlemoraktig. Den siste av disse er i rett lys nydelig, men skitten i annet lys. Jeg valgte den vanlige og trives med det. Men sort og hvitt er jo kjedelig.

Hadde jeg skulle velge på ny hadde jeg valgt rød. :)

Lykke til i bilvalget. Kjekk prosess.

BMW-1_2293243b.jpg
 
Sjekk på detailing-forumet - husker ikke akkurat eksakt hva det heter, men det finner du. Der har de greie på dette med farger og ikke minst behandling av de forskjellige.

Hvite biler har kommet igjen etter nesten 20 års totalt fravær i det norske markedet. De forsvant sist på åttitallet. Da stod det 400 hvite Ford Sierra hos Ford på Skøyen. Og det var ikke den eneste forhandleren som brant inne med hvite leasingbiler den gangen.
 
Kikka litt på detailersclub.no og det ser ut til at det ikke vil falle i god jord at jeg ikke liker å vaske bilen og trenger en farge som tåler litt skitt :) Sånn sett burde jeg vel kanskje ta en gullfarget variant eller noe, men da blir det metallic igjen...
Svart bil har jeg nå og den kler jo ikke skitt ;)
 
Koksgrå er jo takknemlig både for at den ser flott ut ren, men man ser ikke skiiiiten så godt heller. Et slags reelt komromiss - og så slipper man den gullfargede varianten. ;)
 
Redigert:
Gikk akkurat fra svart bmw til hvit, uten å huske eksakt er jeg ganske sikker på at det er "gratis" fargene jeg hadde på begge.
Etter min korte tid med hvit bil har jeg blitt utrolig irritert når jeg bare skal ta en "lett" vask. Den blir ikke ren nok rett og slett, ender alltid opp med å kjøre inn i maskin eller finne meg en svamp og ta skikkelig vask. Med den svarte så jeg ikke den skiten så godt og bilen så ok ren ut etter en god runde med selvvasken.

Jeg synes svart BMW er tøft mens hvit er fint. Men jeg digger hvitfargen så lenge den er ren :mrgreen:

20140213_162210_1_zpsbffd2e03.jpg


Ville nok gått for hvit igjen om jeg skulle valgt på ny, selv om jeg irriterer meg grønn etter en lett vask :p
 
Er ingen bilmann, men lurer på å kjøpe min første fabrikknye bil. Litt for å få en god garanti og litt for å få kjenne på denne känslan.
Har også fått en ganske god pris (ca 9% rabatt) på en BMW 316i med M-pakke fra forhandler, så da er det bare snakk om å finpusse litt på utstyr. En av tingene som må vurderes er naturligvis fargen. Da er det hvit og svart (uten metallic) som er inkludert. Ca 10k ekstra for metallic. Jeg har ingen sterke følelser for hverken det ene eller det andre og kunne lett ha kjørt rundt i en hvit bil. Spørsmålet er om dette er en trend som fort kan blåse over. Eller er hvite biler generelt tungsolgte ?

Er det ellers noe ulemper med hvit bil ?

Har hatt både svarte og hvite BMWer. Skal du ha svart må jeg bare på det sterkeste anbefale den i metallic da den er klarlakkert som @Thomas84 nevner. Den hvite (alpinhvit) standardfargen er klarlakkert og dermed mye enklere å holde pen enn den svarte standardfargen.

Syns forøvrig det er veldig greit å holde en hvit bil ren. På fine sommerdager syns ikke støv og slikt noe særlig, noe det gjør på svart bil. Om vinteren ser de fleste biler kjipe ut uansett hehe. Eneste jeg legger merke til med min alpinhvite BMW er at den blir litt gulbrun i kantene etter en lang og skitten vinter selv med jevnlig vask. Da får den seg en skikkelig vask, lakkrens og voks i beste detailerclub-stil, og den skinner hvitt og blankt igjen ;) Gleder meg til påsken. Da skal det ut å poleres!!

Forøvrig glad for å høre at det er 316i du velger! Er nok av 3serier med dieselsteinknuseri under panseret der ute. Bensinern går som ei kule :)
 
Redigert av en moderator:
Bensin er absolutt et godt valg, ja. :)

Se på hvitfargen slik; det er gøy å vaske den siden du ser at den blir rein. :mrgreen: Hvitt er foræderisk rent at du kommer til å se rander av skitt fra taket og andre morsomme plasser der vannet / regnet renner...

i-1_zps1a48a786.jpg
 
Redigert:
Jeg tror hvit bil er kult jeg. Sort blir enda vanskligere å holde ren, og for at en sort bil skal være fin, MÅ den være ren.
Jeg hadde nok lagt på 10k for metalic pga klarlakken. En hvit bil med tett farge kan fort bli veldig matt, men med klarlakk er det en helt annen historie:) Lykke til i jakten!

Jeg tror nokk både den hvite og sorte standardfargen til BMW har klarlakk så gå for det du vill uten og tenke på det.
 
Saken er ikke om det er klarlakk eller ikke. Når du lakker bilen i en tett farge, dvs rød, hvit, svart osv så bruker man en single stage lakk. Altså alt sprøytes på i ett steg. På metallic og perle legges det sto strøk (stage), hvor siste strøket er klarlakk. Svart uten metallic er av de mykeste lakkene du kan få og blir ufattelig fort ripete. Ripene synes også mye bedre på svart enn hvit og skal du polere så er det veldig mye lettere å få hologrammer. Det er ikke noe vanskeligere å holde en hvit bil ren. Gi den ett lag med god voks og bruk en quick detailer (sprayvoks) etter en skikkelig vask så vil den se bra ut.

Hilsen en som har polert et lass bmw og brukt alt for mye tid på detailers forumet
 
Redigert:
Føler at hvit og brun er trendfarger.

Hadde en 1990 BMW 535i i Alpinweiss, og den var pen når den var ren, men bremsestøv og skitt samlet seg veldig fort, og som andre har sagt må bilen vaskes veldig nøye hver gang den vaskes, for en "halvveis"-vask blir ikke bra nok.
 
Metallic har den store fordelen at det er dekket med flere lag klar lakk. Dette gjør at lakken blir mer hardfør mot stensprut og rust. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale metallic (eller perlemor). Dette vil selvfølgelig gjør bilen lettere å selge, når den tid kommer! Veldig greit når du kan velge..

Skinn og automat er då,godt som standard på Premium.

:cool:
 
@kasmir
Ja, en BMW F30/31 kan være veldig fin i hvit. Jeg har hatt en hvit bil tidligere og det kan være en lite helvete å holde den ren, men når det først skjedde var den fin. Skulle jeg valgt en F30 i dag hadde jeg nok valgt en blåfarge;)
Noe jeg synes er viktigere enn fargen er utstyr, utstyr og utstyr:p
 
Redigert av en moderator:
Metallic har den store fordelen at det er dekket med flere lag klar lakk. Dette gjør at lakken blir mer hardfør mot stensprut og rust. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale metallic (eller perlemor). Dette vil selvfølgelig gjør bilen lettere å selge, når den tid kommer! Veldig greit når du kan velge..

Skinn og automat er då,godt som standard på Premium.

:cool:

Har du noe til å backe up denne påstanden? For det er veldig lite sant utifra mine personlige erfaringer spør du meg. Hva slags lakk og hvordan bilen er behandlet har mye mer å si enn om det er metallic eller ikke når det kommer til hva den tåler. En bil med metallic lakk er dekket med ett lag basefarge og ett lag klarlakk. Jeg har målt mange biler med lakkdybdemåler og tykkelsen varierer mer fra bilmerke til bilmerke enn fra farge til farge. Feks miljølakk som det er på Tesla tåler veldig lite. Keramisk klarlakk som Volvo, Porsche og Mercedes bruker tåler en god del mer en andre igjen. Hvit Audi er også en veldig hard lakk å jobbe med. Carbonswartz og Saphire black som er to BWM farger er de fargene jeg har polert mest på. Der ser jeg oftest dype riper og ikke minst mest steinsprut. Frontfangere feks ser ut som de er skutt på med hagle. Min egen Astra i Saphire black tåler heller ikke spesielt mye selv om den har klarlakk.
En del amcar byggere i usa legger 8 lag klarlakk på bilen, da skal jeg være enig i at den tåler noe mer.
 
Saken er ikke om det er klarlakk eller ikke. Når du lakker bilen i en tett farge, dvs rød, hvit, svart osv så bruker man en single stage lakk. Altså alt sprøytes på i ett steg. På metallic og perle legges det sto strøk (stage), hvor siste strøket er klarlakk. Svart uten metallic er av de mykeste lakkene du kan få og blir ufattelig fort ripete. Ripene synes også mye bedre på svart enn hvit og skal du polere så er det veldig mye lettere å få hologrammer. Det er ikke noe vanskeligere å holde en hvit bil ren. Gi den ett lag med god voks og bruk en quick detailer (sprayvoks) etter en skikkelig vask så vil den se bra ut.

Hilsen en som har polert et lass bmw og brukt alt for mye tid på detailers forumet

BMW sin rene sorte og hvite har klarlakk og er en to-sjikts lakk, den sorte blir ikke fortere ripete men det vises bedre.

Hilsen en som jobber som billakkerer og har gjort det en stund :)
 
Antall lag klar lakk varierer. Jeg var ikke klar over at noen brukte så lite som et. Jeg har erfaring med BMW, og den hadde vel fem, mener jeg å huske. Siden da har jeg aldri hatt annet enn metallic på "bruksbilen". Jeg har erfaring med både med og uten metallic. Kun velholdte biler! Min erfaring er helt klart til fordel for metallic.

:cool:
 
Takk for innspill.
Tendensen er vel at både hvit og svar bil krever mye vask. Det passer meg jo svært dårlig i og med at jeg har en eldre bil som tidligere har gått 2 år uten vask. Valget falt dermed på sølv metallic siden det var den de hadde på lager :cool: