Hvilket merke taper seg minst i verdi?

Det faktum at Rolex har innrettet seg slik at de klarer å ta ut en over gj.snittet prisøkning hvert år bidrar til atraktive bruktpriser. De er en mester i dette spillet. Omega og fler andre prøver seg vel på den samme prisstrategien. Krever nitidig og langsiktig markedsarbeid for å lykkes med dette. Er ikke sikker på at så mange andre enn Rolex klarer det.

Derimot vil jeg snu på det å si at merker med større prisfall åpner for gode kjøpsmuligheter for klokkeinteresserte som er opptatt av klokke som investering i glede

Har hatt samme følelsen for Breitling. Tror alldri jeg kommer til å eie en :D Innstegs- modellene til Panerai (005,111,112) vil neppe oppleve et større prisfall i løpet av et par-tre år. Mulig 15-20% Her det gjerne de dyrere modellene som taper seg er min opfatning. Panerai er grimme på prisøkning, lavere produksjonsvolum 300-2500 stk av hver serie. EUR/USD/NOK kurs er vel også av betydning?

Ihvertfall gjengs prisetting på ulika fora: Innkjøpspris ca 32.000. +/- - Salgspris ca 26-27.000 +/-

Every Panerai watch is limited in production. Only 2,500 PAM 111's are produced and sold every year. Because of this, Panerai watches have a high demand and often times sell within hours of making it to a display case. For example, I was in Las Vegas on vacation a few years ago. I stopped by Tourneau in Caesars Palace - they supposedly sell more watches than any other watch store in the USA. Their Panerai display cases were completely empty. I spoke with a sales lady and I was told they only had one Panerai in stock... and it was in the back. She said they sell out of Panerai within two days of receiving their shipment. I looked over to my left where there were hundreds of Rolex watches for sale. I'm not knocking Rolex - everyone knows how much I love Rolex, however this helps paint a picture regarding Panerai's supply and demand compared to other larger watch companies. This is why Panerai watches have become so expensive in recent years and is why they continue to increase in price/value at a steady rate.

http://www.timekeeperforum.com/showthread.php?2502-Panerai-111-Review

Just my 2cents :cool:

Rolex og Omega er massemarkeds merker med henholdsvis rundt 0,7 og 1 mill. solgte enheter årlig.
PAM er et nisjemerke og etter min mening et opphauset motefenomen med noen få tusen solgte enheter Det er klart det er lettere å holde prisen oppe når man er liten og eksklusiv. Endrer seg nok i de neste årene når Richemond skal cashe inn på PAM storyn i Shanghai og Moskva. Da kommer volumene og prisdisiplinen blir vanskeligere. Men Rolex har klart det tross store volumer, så hvem vet. Det er en del fanatiske Panerister der ute (og her hjemme). Men å komme trekkende med 2-3 år gamle panerista innlegg som sannhetsvitne for PAM sin prisstabilitet blir for dumt

Blev en mitt på..

Dvs en Omega.

Grunn at jeg er interessert i verditapet er at for det første hva jeg skal betale for en brukt klokke og for det andre hva jeg får for den når jeg skal bytte. Det vil med høy sannsynlighet bli aktuelt å bytte til en annen modell eller merke etterhvert. Uansett hvor fornøyd jeg er idag, så går man (jeg) etterhvert lei. Akkurat som med biler:)

Rolex og Omega er massemarkeds merker med henholdsvis rundt 0,7 og 1 mill. solgte enheter årlig.
PAM er et nisjemerke og etter min mening et opphauset motefenomen med noen få tusen solgte enheter Det er klart det er lettere å holde prisen oppe når man er liten og eksklusiv. Endrer seg nok i de neste årene når Richemond skal cashe inn på PAM storyn i Shanghai og Moskva. Da kommer volumene og prisdisiplinen blir vanskeligere. Men Rolex har klart det tross store volumer, så hvem vet. Det er en del fanatiske Panerister der ute (og her hjemme). Men å komme trekkende med 2-3 år gamle panerista innlegg som sannhetsvitne for PAM sin prisstabilitet blir for dumt

+1 ;)

Marsjmerket :) :p

Ingen merker holder seg spesielt godt, men noen modeller gjør det. De fleste produsentene har noen slike modeller, Rolex har flest, og Panerai kommer sikkert ikke så langt etter.

Er det ikke bare å fastslå at nye klokker ikke er en god investering uansett.
Noen som har prøvd nybil? Har for øyeblikket kr 90.000 i realisert "tap" på 36 mnd

Personlig driter jeg i hva andre synes er "kult" eller ikke. Men noen merker holder seg litt bedre enn andre :D

Min favoritt om dagen: 39år gammel vintge MIL. Kjøpt for noen hundre USD, taper seg neppe nevneverdig! Disse har gått opp i pris ca 200% de siste 2 årene. Sikkert noen bessevissere som sier "peak vintage" = Sell.

Who cares, det er en keeper ;)

Rolex først, så Panerai. Rolex er har den fordelen (bakdelen) at absolutt alle vet hva det er for noe så ekstremt mange førstegangs kjøpere dras mot dette merket, den posisjonen vil aldri være mulig å ta vekk fra Rolex.

MEN, står du høyt på "lista" til Panerai, vil en populær ltd edition fullstendig knuse Rolex når det gjelder bruktverdi.

Another mans crap is another mans gold.

Slik jeg ser det så er det mange merker og modeller som taper seg mer enn andre. Eks, jeg har sett etter en PAM 212 FLYBACK de viser seg å være relativt vanskelig å oppdrive spesielt i Norge. Men så har du samme klokken, med samme urverk produsert av samme mann eller kvinne, men det står Ferrari på den og har litt annet utsende. Begge klokkene prises til ca 11-12t USD nye, mens PAM 212en holder seg godt og vel over 7000 USD brukt, så finner du Ferrari versjonen helt nedi 3000ish. Det er ganske utrolig synes jeg, spesielt med tanke på at det er samme klokken. Som by the way har et ETA urverk, så en helt annen diskusjon er om man synes det er ok å betale godt og vel over 50t norske( PAM 212 i følge prislisten postet her 7900EURO) for en klokke som er utstyrt med et ETA urverk.

Objektivt sett er tilgjengelighet og bruktpris historien til den aktuelle modellen en god indikasjon på verdi og graden av "godt kjøp". En mye bedre indikasjon enn type urverk... hva man personlig synes er noe helt annet men samtidig det aller viktigste :)

Ser ut til at Omega og Breitling veldig raskt kommer til halvpris, men deretter holder seg der. Stemmer det?

Dette kommer nok i hovedsak av mange forhandlere, noe som gir rom for pruting. Jeg mistenker også at mange Omega og Breitlinger som selges på finn.no er tatt inn uten å betale moms.