Hvilken vintage Rolex bør jeg kjøpe?

A.M

Medlem
18. april 2017
Innlegg
13
Sted
Oslo
Jeg er relativt ny her inne og trenger sårt noen gode råd fra erfarne. Jeg har lenge vært på jakt etter en klokke som jeg skal gi i morgengave til min kommende mann. Han er ganske så interessert i klokker, og har gjennom tiden fått en fin samling av bl.a Omega. Jeg ønsker å gi noe han ikke forventer å få eller har fra før, og vet at en vintage Rolex står høyt på ønskelisten. Etter å ha saumfart C24 og Finn, samt forum her inne, har jeg blitt veldig usikker. Er det i det heletatt mulig å gjøre et bra kjøp for en sum mellom 15000-25000, på en pen vintage Rolex? Alle tips tas imot med stor takk! :) Hilsen uerfaren klokkekjøper
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
I den prisklassen er det desverre ikke så veldig mye å velge imellom. Mitt tips er at burde du kikke på datejust 36mm, utrolig flott modell med et hav av forskjellige variasjoner. Det enkleste er nok å legge ut en ØK annonse her inne, kanskje du er heldig og får napp. Be om detaljerte bilder, og post de gjerne her inne, da får du hjelp til å unngå de mest åpenbare fellene man kan gå i når man begir seg inn på det minefeltet som vintage Rolex er. Lykke til med jakten, det er en utrolig flott gave å få:)
 
Datejust begynner å bli dyrt det også.
Prøv å utvide søket til Air King også.
Problemet er at det begynner å bli små klokker.
Så da kommer det an på preferanser og størrelse på håndledd.
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis og A.M
Vet du. Bare det at du oppretter profil her inne samt har trålt C24 etter noe til mannen din er i seg selv nesten morgengave nok. Trykk Printscreen på innlegget ditt, skriv det ut og få en fin ramme på det. Jeg hadde smeltet.

Hva vintage Rolex angår blir det fort lite for mye. Jeg er dessuten sikker på at om han liker vintage så er det tusen andre klokker og han ville blitt begeistret for. Let heller her inne etter noe. @Alle ; kan noen få solgt henne noe pent og gammelt?
 
Mitt tips er å gå for en birthyear, altså ei klokke fra det året mannen din er født

Tror de fleste klokkeinteresserte ser noe spesielt i å ha en fin birthyear av "gromt" merke liggende i skuffen...

Selv hadde jeg valgets kvaler en stund, men så bestemte jeg meg for en Datejust birthyear (for meg 1979), og slo til på en som kom for salg. En birthyear vil alltid ha noe ekstra ved seg spør du meg...

Datejust finnes det mye av, så bør være mulig å finne på C24 dersom utvalget i Norge ikke matcher og du kanskje ikke har tid til å vente på at riktig årstall dukker opp...
 
  • Liker
Reaksjoner: A.M
I den prisklassen er det desverre ikke så veldig mye å velge imellom. Mitt tips er at burde du kikke på datejust 36mm, utrolig flott modell med et hav av forskjellige variasjoner. Det enkleste er nok å legge ut en ØK annonse her inne, kanskje du er heldig og får napp. Be om detaljerte bilder, og post de gjerne her inne, da får du hjelp til å unngå de mest åpenbare fellene man kan gå i når man begir seg inn på det minefeltet som vintage Rolex er. Lykke til med jakten, det er en utrolig flott gave å få:)

Nå er kanskje ikke jeg den mest drevne her inne, hvor legger jeg inn en ØK annonse? Jeg er såpass amatør at jeg er livredd for å bli "lurt" så jeg føler jeg er litt på dypt vann her... men har så veldig lyst til å få til en kul gave til han! :) Tusen takk for svar!
 
Vet du. Bare det at du oppretter profil her inne samt har trålt C24 etter noe til mannen din er i seg selv nesten morgengave nok. Trykk Printscreen på innlegget ditt, skriv det ut og få en fin ramme på det. Jeg hadde smeltet.

Hva vintage Rolex angår blir det fort lite for mye. Jeg er dessuten sikker på at om han liker vintage så er det tusen andre klokker og han ville blitt begeistret for. Let heller her inne etter noe. @Alle ; kan noen få solgt henne noe pent og gammelt?

Makan så hyggelige folk det er her inne, tusen takk! Jeg vet at budsjettet er i minste laget, men hadde veldig håpet på å få til noe. Vet at han syns Tudor er kult, men det ligger lengre ned på listen - en Rolex ligger øverst, og da hadde det vært så bra å overraske med det i gave! :) Alle tips tas imot med stor takk!
 
Mitt tips er å gå for en birthyear, altså ei klokke fra det året mannen din er født

Tror de fleste klokkeinteresserte ser noe spesielt i å ha en fin birthyear av "gromt" merke liggende i skuffen...

Selv hadde jeg valgets kvaler en stund, men så bestemte jeg meg for en Datejust birthyear (for meg 1979), og slo til på en som kom for salg. En birthyear vil alltid ha noe ekstra ved seg spør du meg...

Datejust finnes det mye av, så bør være mulig å finne på C24 dersom utvalget i Norge ikke matcher og du kanskje ikke har tid til å vente på at riktig årstall dukker opp...
Veldig godt forslag! Har sett på det på C24, men jeg er usikker på om det jeg ser på er bra nok... tips til klokke fra 1985? :)
 
Air King og Date 34mm.

Ville heller øke budsjettet litt.
Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til Air king... syns klokken er litt "tam", men det er det kanskje ikke lov å si når jeg er såpass amatør?:) Jeg ser at jeg kommer mye lenger med større budsjett, likevel har jeg ikke sååå mye å gå på.
 
Takk! Men det står at denne er et dameur?

Dameur vil jeg tro er pga størrelsen, da 36 mm idag er mer dame-størrelse, men det i "gamledager" var normalt på herreur.

Men jeg synes ikke Datejust på 36 mm bærer som en "pingleklokke", så det trenger du ikke henge deg opp i...

Moten har gått i retning større klokker for begge kjønn
 
  • Liker
Reaksjoner: A.M
Tullprat.
Dette er en mannfolk-klokke for ekte menn.
Kjøp denne og forbered deg på å trenge en ekstra pute i sofaen.;):D

Den er mottatt! ;) Likevel er over 30 000 i dyreste laget. Ser på C24 at jeg kan få tak i lignende til en bedre pris fra Italia / Tyskland, men så kommer jo momsen på når den skal sendes, i tillegg til at jeg er litt vel skeptisk til å bestille fra utlandet. Rolex Cellini, er det no-go? Syns det er et pent ur, men redd det blir litt for lite... Alle konkrete tips / forslag tas imot med åpne armer! Har 1 måned på meg på å finne klokke... :O
 
Cellini er pent.
Her er min.
IMG_20161009_212148.jpg