Hvilken modell ser jeg etter?

TomB

Støttemedlem
Medlem
25. jan. 2010
Sted
Trondheim
Jeg vurderer å skaffe meg en Panerai igjen. Problemet er bare å finne frem i jungelen av standard og limiterte modeller. Jeg hadde for et år eller to siden en Pam 111. Etter å ha vurdert 111 og 320 opp mot hverandre landet jeg på en ordinær Luminor rett og slett pga bærekomfort Med andre ord var ikke 1950 kassen noe for meg. For en stund siden dukket det opp en tiltalende klokke på et annet forum med brun skive og gullvisere, en Pam 390 boutique edition (http://www.watchuwant.com/watches/panerai-pam-390). Den manglet derimot en annen ting jeg liker på en Panerai, Sandwich dial. I tillegg kunne jeg tenke meg sekundviser og innsyn til urverket. Jeg har i tillegg ikke lyst til å gå noe over 44mm, så det skulle vel egentlig bety at jeg leter etter en 111 med brun skive og gullvisere. Kan noen av spesialistene her fortelle meg om det finnes en slik modell og hva den i så fall heter?

Har du prøvd at Panerai sin nettside? De har en flott søkefunskjon, der du kan velge kasse, skive, komplikasjoner osv.

Yes. Det nærmeste jeg kommer er 511 i rødt gull :) Tror nok håpet er en utgått modell.

Jeg vurderer å skaffe meg en Panerai igjen. Problemet er bare å finne frem i jungelen av standard og limiterte modeller. Jeg hadde for et år eller to siden en Pam 111. Etter å ha vurdert 111 og 320 opp mot hverandre landet jeg på en ordinær Luminor rett og slett pga bærekomfort Med andre ord var ikke 1950 kassen noe for meg. For en stund siden dukket det opp en tiltalende klokke på et annet forum med brun skive og gullvisere, en Pam 390 boutique edition (http://www.watchuwant.com/watches/panerai-pam-390). Den manglet derimot en annen ting jeg liker på en Panerai, Sandwich dial. I tillegg kunne jeg tenke meg sekundviser og innsyn til urverket. Jeg har i tillegg ikke lyst til å gå noe over 44mm, så det skulle vel egentlig bety at jeg leter etter en 111 med brun skive og gullvisere. Kan noen av spesialistene her fortelle meg om det finnes en slik modell og hva den i så fall heter?

Jeg vil jo slå et slag for 233. Den har 1950-kasse, men siden den har manuelt verk, så er den ikke så høy og ligger dermed mye bedre på armen. Bildet nedenfor viser forskjellen på 1950-kasser med manuelt og auto verk ganske godt. Bildet viser 233 til venstre og 312 til høyre (312 og 320 har identiske kasser).

Du kan jo kanskje la posten min om PAM 233 være til inspirasjon? :)

Jeg har også siklet etter PAM 390, syns den kler painted dial og solid baklokk godt. For et års tid siden lå de fleste på chrono24 rundt 40', ser nå at de er på vei opp i pris.

233 til @Dr. Fiddy er jo også fantastisk flott, men både dyrere og flere synlige komplikasjoner på skiva.

PAM 183 gir deg det meste du etterspør, bortsett fra gullvisere og Luminor-kassen. 45mm Radiomir bærer mye lettere enn 44mm Luminor. Selv har jeg (edit: kona) billigste variant 380 (uten innsyn og sandwich ift 183), mye Panerai-glede for pengene:)

Dersom Radiomir er aktuelt får du alle dine spesifikasjoner i PAM 190: sandwich, innsyn, +8 dagers JLC opptrekk med PR på baksiden!!! En utgått modell i prisklassen 65-80' (om du får tak i den da, så prisen jeg setter opp er litt gjetting).

(i påvente av @J.CAT sin post nr 500 poster jeg et bilde fra nett her)

Redigert av en moderator:
Slenger inn en stemme for 233 jeg også. Jeg vurderte PAM for et par uker siden, og hadde gitt opp 1950 kasse pga små håndledd. Men når jeg fikk prøve 233 på armen ble jeg overasket av hvor godt den lå på armen ;)

Finnes det helt enkel Radiomir med 8 dagers verk i stål uten datovisning? Prøvde Panerai sidens "Finn klokke" og det så dårlig ut.

Hallo,
jeg kom over ditt noe tilårskomne innlegg, og ser at vi har noenlunde samme smak.
Jeg ønsket meg innsyn til urverket, sekundviser, automat, sandwich dial, dato uten den fæle cyclopsen og et inhouse-verk, gjerne 9000. Alle mine ønsker ble oppfylt da jeg fant en 312, og da den var kjøpt så nylig som 2012 hos Bjerke, slo jeg til og var fornøyd selv om det kostet over førti tusen.
Den har hos meg stort sett gått i winder, og det er meget beskjedne spor etter forrige eiers bruk. Jeg har alltid (som de fleste av oss galninger her på forumet) et øye oppe for noe annet og spennende. Da må alltid noe årsgammelt vike, og det er aldri noe å tjene.
Si ifra hvis du ser dette som interessant. Gjerne e-post kjetteng@online.no, der er det hyppigere overvåking enn på TS.
Med vennlig hilsen fra Kjell Jetteng, Asker.