Hvilken mobiltelefon til en tiåring?

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.959
Sted
Cockaigne
Min eldste sønn fyller ti år i november. (Du store min så fort tiden går osv) Siden han, ifølge egne opplysninger, er den eneste på sin alder i hele byen som ikke har mobiltelefon, noe han forøvrig har vært siden treårsalderen, har vi Talibanforeldre akseptert at dette vil bli dagen han innlemmes i de alltid tilgjengeliges rekker. Stakkars gutt som ikke vet bedre, men mine utlegninger om gleden over stillhet og unåelighet møtes bare med et uforståelig, overbærende og lett bekymret blikk. Det har han lært av sin mor.

Men hvilken mobil skal man velge til en tiåring? Og hva slags abonnement? Selv har han sterke, om ikke veldig godt begrunnede meninger om hva han vil ha. ("Nokia er kjempedårlige!" "Hvorfor det?" "De koster mye å ringe med og har dårlige spill!" Nei, gutten min, det er slik at....(lengre forklaring fra prøvet far)....forstår du sikkert at det ikke er særlig forskjell." "Men Nokia er dårlige likevel og jeg vil ikke ha Nokia.")

Vi har kommet frem til følgende kriterier, som han forøvrig er sterkt uenig i flere av:
-Den bør ikke koste allverden.
-Den bør være solid nok til å bli eiet av en gutt som bruker opp flere par sko i løpet i måneden og klarer å lage hull på buksene sine mens han sitter stille.
-Den bør ha moderat stråling. Det er nok med en i familien (meg) som ikke kan snakke i telefon mer enn ett minutt uten ledningshandsfree.
-Den bør ha kamera, men siden han stort sett vil bruke det til å ta bilder av seg selv og vennene mens de gjør grimaser, eller brødrene sine mens de er på toalettet, trenger det ikke være så veldig avansert.
-Det bør ha MP3-spiller. Det er viktig. Hvis jeg må høre ”Thriller” en gang til på bilstereoen kan jeg komme til å gjøre noe som vil få journalister til å intervjue naboene våre.
-Det bør være passelig med spill og andre ting han kan drive med på våre uendelig lange bilturer (80 minutter til hytta)
-Det må være kult. Jeg visste ikke hva som var kult da jeg selv var ti år, og er idag selvsagt helt på jordet, men det er tydeligvis veldig viktig og innebærer blant annet at det bør være SonyEricsson men ihvertfall ikke Nokia.

Når telefon er valgt, kommer spørsmålet om abonnement. I motsetning til sin far har gutten evne til å spare penger, så jeg er egentlig ikke så redd for at han vil bruke pengene fra tannfeen på crazy frog-ringetoner og desslike, men kan aldri vite. Er kontantkort lurt? Hva er egentlig kontantkort? Finnes det egne barneabonnementer? Kan man sperre hvor mye han kan ringe for i måneden? Er det vanlig at foreldre betaler en viss ringetid pr måned? (Ifølge min sønn betaler ALLE foreldre for sine barn slik at de kan ringe SÅ MYE DE VIL, men etter historien om tyven som kom inn og tegnet med kulepenn på veggene på rommet hans har jeg ikke full tillit til hans troverdighet.)

Jeg har prøvd å besøke de lokale elektroforretninger for veiledning fra fagpersoner, men de som jobber der på kveldstid er omtrent like gamle som gutten min og betraktelig dummere, så der oppnår jeg ikke annet enn å bli irritert og middelaldrende og må beherske meg for ikke å dra opp buksene deres. Derfor spør jeg de erfarne foreldre her inne: Har dere noen anbefalinger slik at vi kan bli ferdige med dette temaet og jeg igjen kan ha en samtale med min sønn som ikke dreier inn på telefoner? Det ville i tilfelle være første gang siden jul. På forhånd takk.

(Postet på flere fora i håp om mange svar.)
 
Her kan jeg svare litt etter mange år som telepusher. :p
Abbo. gå for feks youngtalk fra netcom. 200kr i mnd og bruke. Vil du ha mere ringetid må du kjøpe kontantkort itillegg.
Det pleier holde for de fleste i den alderen der. hvis ikke har netcom et alternativ med 400kr mnd også.
Av telefoner har jo alle alltid lyst på det nyeste. de fleste s.e telefoner tåler desverre litt lite (annet en de som er laget for og være solide) så man må være litt forsiktig med de.
feks denne her har jo alt du nevnte den måtte ha Sony Ericsson W595i + det er jo typisk ungdomstelefon så den faller nok ismak. :)
 
Nå har jeg ikke kjønnsdriften i hverken øret eller fingrene, men jeg har ikke siden gudene vet når hatt en mobiltelefonregning på over 190 kr/mnd..

400 for en tiåring høres med andre ord helt vanvittig ut i mine øre.

Derimot vokste jeg opp på den tiden internettilgang var en begrenset ressurs og man ringte opp med modem. Det var ikke uvanlig at de kvartalsvise regningene kom på mangfoldige tusen, med det resultat at modemkabler og annet viltalt rekvisita ble beslaglagt av mine kjære formyndere. Veien var kort til Telehuset eller Elkjøp, hvor nye kabler i skjul ble anskaffet. Hopalong: Pass på barnet ditt. De er noen utspekulerte krapyl 8)
 
Utrolig morsomt skrevet Hopalong!

Når det gjelder innsikt i moderne tekniske duppeditter er nok jeg en skam for mannstanden, men FruUr derimot er betydelig mer oppdatert her og jobber i tillegg med barn i den alderen:

Rådet fra Fashen virker veldig bra. Abonnementet Youngtalk begrenser prisen til 200 kr i måneden. Det kan fylles på med kontantkort dersom 200kr viser seg å være for lite. Dersom telefonen skal brukes mye til et begrenset antall personer er også ulike familieabonnement et alternativ. http://www.telepriser.no kan gi deg en del tips til hvilket abonnement som er best tilpasset din sønns behov. At "alle" får betalt av foreldrene tyder på at "alle" er bortskjemt, så det hadde jeg tillagt mindre vekt.

Det er helt klart at du bør gå for en walkmantelefon (W-serien), ettersom lyd er viktigere enn bilde. SE er også de kuleste telefonene (har noen selv også ;) ). At han er den eneste som ikke har egen mobiltelefon er kanskje ikke så langt unna sannheten. De fleste 10-åringer i dag har det, selv om jeg personlig heller ikke er stor-fan av den utviklingen... Det at ditt barn er et av de siste barna som får mobil bør du klappe deg selv på skulderen for, og tenke at du har lykkes i oppdragelsen, spør du meg. Men, tilbake til telefonen. W595 er absolutt et godt alternativ. Her er en test til den telefonen (og alle andre aktuelle telefoner): http://www.amobil.no/artikler/sony_eric ... konklusjon


Eneste problemet er at den ligger på en noe dårlig 57. plass over SE sine telefoner når det kommer til stråling (http://www.tryggmobil.no/index.php?mapping=38). Storebror W760 er den W-telefonen som kommer ut best av SE sine telefoner. Den er også en bedre telefon (rent teknisk), men det betaler du naturligvis også for. W595 stråler 1,0 SAR og W760 0.53 SAR. Mer om strålingsanbefalinger og barn kan du finne her: http://www.tryggmobil.no/index.php?mapping=49 .

Så da blir det egentlig opp til deg å avgjøre hva som er viktig. Stråling eller pris. Det kan i alle fall avgjøre valget. Lykke til :)