Hvilken mac??

Medlem
22. april 2012
Innlegg
106
Jentungen skal kjøpe seg ny laptop og skal absolutt ha mac. Men hva skal man velge air eller pro?? Argumenter for og imot mottas med takk.
 
Jentungen skal kjøpe seg ny laptop og skal absolutt ha mac. Men hva skal man velge air eller pro?? Argumenter for og imot mottas med takk.

Pro med Retina er blitt så tynn at jeg ikke lenger ser poenget med Air, ville uten tvil gått for en sånn :)
 
Pro med Retina er blitt så tynn at jeg ikke lenger ser poenget med Air, ville uten tvil gått for en sånn :)

Air ble nettopp oppdatert, mens dagens Pro-modeller er på overtid. Dersom du går for Pro, og har mulighet til å vente på neste runde med produktoppdatering ville jeg gjort det.

Har selv en snart to år gammel Air, og er kjempefornøyd, men vurderer selv Pro neste gang, av samme årsak som akr nevner over.
 
Jentungen skal kjøpe seg ny laptop og skal absolutt ha mac. Men hva skal man velge air eller pro?? Argumenter for og imot mottas med takk.

Jeg har air, men hvis jeg kunne valgt om igjen hadde jeg kjøpt pro retina. Air er kanskje litt tynnere enn pro men hardware er vesentlig svakere. Anbefaler også 15" hvis budsjettet tillater det da 13" var litt for smått for meg, spesielt til skolearbeid :)
 
Air selvfølgelig

Bakgrunn:mac bruker siden 2007.
Til skole arbeid: air koblet ekstern skjerm til lekser osv. Praktisk å ta med over alt- til skolne osv. Rask så det suser grunnet SSD. Husk å konfigurere ved kjøp med ekstra minne og SSD størrelse da dette ikke er mulig i ettertid.
Ser ikke noe vits i å legge ekstra penger for retina skjermen- bruk heller disse til oppdatering av innemat ved kjøp.
Ting blir veldig fort utdaterte i data-verden, det er alltid noe nytt rett rundt hjørnet.
Bruk denne Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone for oppdatering. Air, som er nylig oppdatert anbefales.
 
Air ble nettopp oppdatert, mens dagens Pro-modeller er på overtid. Dersom du går for Pro, og har mulighet til å vente på neste runde med produktoppdatering ville jeg gjort det.

Du mener omvendt? Det er Macbook Air som er på overtid. Macbook Pro ble oppdatert i fjor og er slettest ikke utdatert. Manglende Retina skjerm på Air er grunn nok til å gå for Pro.

Jeg er i samme problemstilling selv, og vurderer å vente til en oppdatert utgave av Air før jeg evt bestemmer meg.
 
Du mener omvendt? Det er Macbook Air som er på overtid. Macbook Pro ble oppdatert i fjor og er slettest ikke utdatert. Manglende Retina skjerm på Air er grunn nok til å gå for Pro.

Nope. Air ble oppdatert nå i mai, mens det er 206 dager siden sist Macbook Pro-oppdatering.

Jeg snakker altså om versjonsoppdateringer, og ikke totaloppgradering av selve konseptene Air/Pro.
 
Sorry at jeg kupper tråden her, men..

Hva er egentlig en Retina skjerm? Hva er poenget? mulig jeg spør veldig dumt akkurat nå :rolleyes:
For min del hadde jeg valg Air, men det er fordi jeg reiser mye i jobben, å har kun lov til å ha 10kg bagasje i hver bag.
Har ikke holdt så mye på med Mac, men de Air`ene jeg har brukt har da sannelig vært mer en kjapp nok til litt jobb/skole å generell surfing/kosebruk.
 
Hva er egentlig en Retina skjerm?
Apple-buzzword for skjerm med god oppløsning. Ideen er at oppløsningen er så høy at øyet ditt (retinaen/netthinnen) ikke kan se pixlene. Kjekt med god oppløsning, men det krever også mer av maskinvaren. Air holder i massevis om det er surfing, typisk ungomsbruk og normal skolebruk som er oppgavene. Oppdatere minne kan være greit, men vurder om det er nødvendig med mer lagringsplass. Se for eksempel hva som er lagret på maskinen hun har i dag. En tommelfingerregel er at man trenger overraskende lite plass med mindre man laster ned filmer og spill en masse, eller er særdeles ivrig hobbyfotograf eller filmer og redigerer mye - i sistnevnte fall bør man uansett gå for pro. Ofte er det bedre å kjøpe en ekstern harddisk til å sikkerhetskopiere bilder, dokumenter m.m. Jeg kjenner langt flere som har mistet "alt" etter maskinkræsj/tyveri/uhell enn jeg kjenner folk som har brukt opp 128GB lagringsplass og trenger mer.

Strengt tatt har jeg lyst til å si at du skal be henne begrunne behovet og lysten for Mac, ellers får hun en gammel Dell. Da får du samtidig kartlaget behovet for Pro vs. Air. :p
 
Bruker selv en 13 tommers air. Går på informatikkstudier og er knallfornøyd med den. Største problemet med Air er om jeg har husket å pakke den med meg eller ikke. Ser ikke vits i å bruke mye ekstra penger på en Pro. Dette må kun være for retinaskjermen, jeg brukt pcen til mye tunge ting på skolen, men aldri opplevd problemer.
Batterilevetiden på Airen er helt konge. Har aldri gått ut av huset med laderen..
 
Takker for svar og gode råd... Det ble en tur på elkjøp, macbook pro med 13" skjerm...
 
Til normal skolebruk, nettsurfing etc. Vil en Mac Air holde i massevis.
Hvis hun driver med videoredigering, bilderedigering eller noe annet som vil kreve mer maskinkraft er Macbook Pro Retina det jeg ville anbefalt. Retina Skjermen har mye klarere bilde, høyere oppløsning, mer behagelig å se på.

Ville anbefalt å ta turen til en butikk med Apple varer for å se forskjellene selv og velge deretter.

Har selv en Macbook Pro Retina 13" med 256gb SSD og 8GB ram. Er kjempefornøyd.

Edit: Leste ikke de siste postene. Gratulerer med et godt kjøp :)
 
Har nå to macbook pros og har hatt en air som er brukt i studie og jobbsammenheng og ser ikke noe poeng i å betale for en air. Selvfølgelig litt ekstra portabilitet med en mm eller to i minus, men føler ikke dette er noe spesielt viktig i det daglige. Nå som begge modeller også mangler CD-Rom er det i mitt hode lite forskjeller. Så alt i alt, en pro med retina vil nok både vare lengst og gi størst glede. :)
 
Til en "jenteunge" - den billigste!
Bruken er vel stort sett Facebook, nett, Nettflix og YouTube - til dette duger alt.
 
Takker for svar og gode råd... Det ble en tur på elkjøp, macbook pro med 13" skjerm...



Hmmm.... Ett glas vatn tok rotta på denne i helga som var....
Hva skal man erstatte denne med? Samme modell men med retina og ssd?!
Heldigvis uhellsforsikring....ser man forskjell på retinaskjermen kontra "vanlig"?

Hvem reparerer mac til fornuftig pris? Kan være greit å ha en til...