Hvilken klokke skal man legge mest penger i?

Jeg er på jakt etter ny dressklokke.

Tråden til @Loevhagen er knallbra og har gitt meg en del inspirasjon i det siste. Jeg mener at dressklokken bør være den desidert dyreste klokken i samlingen. Hva mener dere andre?

Støtter @Dr. Fiddy sin holning, de(n) som brukes mest har høyest verdi hos meg. Ingen glede i ha dyre klokker i klokkeboksen! Så hvis dressklokken ikke brukes mest bør den heller ikke koste mest:) Dressklokker kan absolutt brukes til jeans, men "tåler" ikke så mye og for meg blir de da heller ikke brukt så mye (definerer her dressklokke som en pen og litt skjørere klokke med skinnrem).

Jeg tenker det er greit å fokusere på dressen også. Dress er ikke dress, generelt vil jeg si at svært mange nordmenn med fordel kunne bruke mer tid og ressurser på å finne en dress som faktisk passer :eek:

Sub eller liknende til dress er IMHO derfor det minste problemet, da har man i hvert fall greid å unngå pulsklokken som halve befolkningen bruker til daglig og til dress.

Jeg følger tanken bak å koste på seg litt ekstra de gangene man skal være skikkelig pyntet, men det er jo litt synd å begrense bruken av en flott klokke.

Selv har jeg aldri fikset konseptet "dressklokke" (ref. definisjonen i posten over), da jeg er avhengig av klokker jeg ikke behøver å være redd for og kan bruke til alt. Har dog en vintage Omega gullklokke som jeg kun bruker til smoking, og det er jo heldigvis ikke så ofte :D

Jeg tenker det er greit å fokusere på dressen også. Dress er ikke dress, generelt vil jeg si at svært mange nordmenn med fordel kunne bruke mer tid og ressurser på å finne en dress som faktisk passer :eek:

Sub eller liknende til dress er IMHO derfor det minste problemet, da har man i hvert fall greid å unngå pulsklokken som halve befolkningen bruker til daglig og til dress.

Jeg følger tanken bak å koste på seg litt ekstra de gangene man skal være skikkelig pyntet, men det er jo litt synd å begrense bruken av en flott klokke.

Selv har jeg aldri fikset konseptet "dressklokke" (ref. definisjonen i posten over), da jeg er avhengig av klokker jeg ikke behøver å være redd for og kan bruke til alt. Har dog en vintage Omega gullklokke som jeg kun bruker til smoking, og det er jo heldigvis ikke så ofte :D

Men bruker man klokke til smoking???

• Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Eg Bruker ofte zenith tricolour eller speddy på skinn til dress synes begge fungerer helt fint til det.

Legger vel mest penger i den klokken eg har mest lyst på, og som eg då bruker mest.

denne går til dress og smoking.
P1040598.JPG

Greit nok at en klokke man ikke nødvendigvis bruker mye kanskje heller ikke trenger være den man legger mesteparten av årets klokkebudsjett i.
Samtidig...noen har jo kostbare biler som kun tas ut når været er fint. Flere andre eksempler på dyre ting som sjelden brukes finnes åpenbart...så man må ikke alltid bare tenke rasjonelt og fornuftig når det gjelder å eie ting.

Men, for å gå litt OT, en ting er sikkert: de fleste urene som legges ut her i tråden «dagens klokke» en gjennomsnittlig dag passer sannsynligvis bedre til dress enn hva «folk flest» bruker. Med «folk flest» mener jeg det store flertallet av befolkningen som ikke bruker en time + + daglig på klokkeforum. Jeg jobber i et miljø hvor dress stort sett er arbeidsantrekk og jeg, som ekte klokkenerd, observerer selvsagt hva mine norske og internasjonale kollegaer har på håndleddene. Det er ikke veldig høy dressurfaktor, for å si det mildt. Nordmenn elsker billige, dårlige pulsklokker fra Polar og ordinære quartzur. Internasjonalt er det ikke mye bedre. Mange smartklokker og quartz av ulikt opphav. Unntakene finnes selvsagt, men ikke så ofte. Gummi og NATO (fortsatt på billig quartz) dukker gjerne opp under formelle tilstelninger hvor et klassisk dressur ville være korrekt valg. Konklusjonen min er at folk bryr seg i grunn ganske lite om klokkevalg, dessverre.

På den positive siden opplever jeg at mange (kun menn, overhodet ikke damer) er veldig interessert i tema om jeg sår et klokkediskusjonsfrø under en lunsj. Konklusjon nr.2 i dette innlegget er at vi får gjøre så godt vi kan for å være ambassadører for bedre/riktigere (?) klokkebruk og ikke minst få bort disse grusomme Polargreiene til dress.

Sorry folkens. Bruker du Sub til dress kan du like godt bruke joggesko og caps også.

Man trenger ikke være helt purist, men dykkerklokke til dress er ikke veldig mye bedre enn ett eller annet fra Fitbit eller Polar.

(Det vil ikke si at du skal bruke så mye penger på dressklokke - en rimelig Seiko som passer til formålet er milevis bedre enn noe dyrt laget for sport.)

Og Nato til dress? Herregud. Skjerpings.

Litt enig med @kvasbo her. Er en ikkje James bond så synes eg ikkje sportsur passer særkig til dress, spesielt om en bruker slips/tversover. Er det skikkelig casual så kan en slippe unna.. Kanskje

• Liker
Reaksjoner: Ivar
Submariner eller Seamaster kan imo ikke sammenliknes med en klumpete Polar 400 (den norske folkeklokken?), men jeg skjønner jo at dette blir en subjektiv greie. For all del, et klassisk dressur er utrolig kult og står på min egen liste. Definitivt! Men, i mange sammenhenger vil man kanskje måtte velge å ha med kun ett ur på en reise e.a. hvor både formelt og casual er greia. Da mener jeg en av de førstnevnte er mer allround representative enn en pulsmåler. Lenke er selvsagt en forutsetning.

...og som nevnt i mitt forrige innlegg, folk flest vil uansett ikke bry seg.

• Liker
Reaksjoner: kvasbo