Hvilken boks til hvilken Rolex?

Medlem
5. mai 2009
Sted
Oslo
Siden andre kanskje kan finne på å ha samme spørsmål, eller lignende spørsmål, senere er tittelen her noe generisk. Uansett, jeg starter ballet og håper noen kan svare.

En 2007 (Z) Explorer II, hva slags boks skal den ha ? "Liggende med treverk inni" boksen eller "submariner" boksen ?

Jeg merker meg at vi kanskje må benytte oss av visuelle hjelpemidler her da dette er noe forvirrende :D.

Jeg vet bare at jeg har samme boks til 16610'en som jeg har til expII'en og jeg er usikker på om matchen er helt korrekt. Kjenner også at det kanskje ikke er det viktigste for meg i hele verden, men litt nysgjerrig blir man jo ;)

Lite som er definitivt når det gjelder bokser, men sånn omtrentlig kom boksene med stativ rundt 2001 (avløste boksene med pute), de nye plastboksene med hvitt "interiør" rundt 2005/6 (samtidig med det nye plastkortsertifikatet).

De to førstnevnte typene under:

IMG_0636.jpg

Jeg har to 2007 modeller; en 16610 og Exp2'en. Begge har identisk boks. Siden jeg bare har et bilde fra utsiden av boksen til suben viser jeg det nå engang alikevel:

16610.jpg

Boksen er hvit på innsiden ja.

Så da kan det vel nesten virke som om jeg har riktig boks til begge da.... :)

Nei kan ikke det vet du, er fortsatt noe boksrelatert fubar til ene omegaen min ;). Men kan puste litt lettere i hvert fall! :D

I likhet med ChristianN har jeg en explorer 2 fra 2007 med samme boks som han.

Når vi først fordyper oss i detaljer syns jeg ikke boksespørsmålene er så uinteressante, til tross for at svaret ikke løser verdens fattigdomsproblem eller uenighetene på Krim.

Ettersom jeg skjønner finnes fire størrelser: S, M, L og XL (sistnevnte har jeg aldri sett live, kun på bilder).

Noen som vet hva med en Rolex som bestemmer størrelsen på boksene?
115234: 34mm stål m/hvitt gull bezel: small
16600: 40mm stål: medium
116619: 40mm hvitt gull: large

Bilde av klokkene nevnt ovenfor med de ulike boksene (S, M og L):
DSC_0678_zps8b5fc860.jpg

Et tidligere familiebilde viser at GMTc TT har medium og 14060m har liten:

Både Hulken og Expl II (nye) fikk jeg i små bokser:

Stål for Small?
Men hvorfor har ikke da 16600 liten boks? Feil boks?
Er gullmengde brekkstang for Medium?
Helgull for Large
Og harry for XL?
Er det pris som definerer?
Er det AD-ene som putter klokkene boksene?

Noen som vet noe om dette? :)