Hvilke tre klokker skal man ha eid?

Medlem
22. jan. 2014
Innlegg
512
Sted
København
Det dukker til stadighet opp tråder hvor man skal sammensette en ideel samling for x antall tusen kroner, og det er ikke i den retningen jeg ønsker at denne tråden, men heller, hvilke klokker skal en klokke-entusiast ha hatt i sin personlige samling på et eller annet tidspunkt i livet? Jeg vil anta at du nå tenker, "lett, man må jo selvsagt ha eid en Rolex Submariner, en Omega Speedmaster og en (?)" hvilket vil medføre at denne tråden begrenses til at hvert tråd-deltager i realiteten kun presenterer ett ur. For å unngå dette, vil jeg si at forutsetningen for for disse tre klokkene "man skal ha eid" vil være at man allerede har tatt en tur innom Sub og Speedy.

Klokkene jeg mener alle og enhver bør ha eid i løpet av et langt horologisk liv er (i en tilfeldig valgt rekkefølge):

Jaeger-LeCoultre Reverso
jaeger-lecoultre_reverso_classic_large.jpg

Reversoen er en gammelt, klassisk ikon, som jeg mener alle burde hatt på lanken i løpet av sin klokkereise. JLC er et merke som i mine øyne gjør veldig mye riktig, og i mitt hode er det enkelt å velge modellen merket er mest kjent for.

Blancpain Fifty Fathoms (Bathyscaphe)
5000-1110-B52_A_PR.png

Min "outsider". Blancpain Fifty Fathoms er en no-nonsense klokke, og med den historien klokkene har bygget seg opp, er det for min del klart at en slik må ha vært i samlingen på et eller annet tidspunkt.

Og sist men ikke minst, Patek Philippe Nautilus
Nautilus-5711_1A.jpg

En selvskreven kandidat til denne listen, og dette er kanskje en litt lite innovativ modell; men det er jo en veldig god grunn til at den er så populær som den har blitt. Mennesker er flokkdyr, og jeg tør ikke skille meg fra den, og velger derfor den som en av klokkene jeg bare ha hatt.

For min egen del mangler jeg å ha eid Nautilus, Submariner og Fifty Fathoms, og det gjør meg særdeles glad; det betyr at min horologiske tidsreise overhode ikke er ferdig! :)

Hva mener du, man ha eid den nye 116500?

EDIT:
Hvilke tre ur mener du at enhver entusiast bør ha hatt i samlingen? :)
 
Redigert:
Det dukker til stadighet opp tråder hvor man skal sammensette en ideel samling for x antall tusen kroner, og det er ikke i den retningen jeg ønsker at denne tråden, men heller, hvilke klokker skal en klokke-entusiast ha hatt i sin personlige samling på et eller annet tidspunkt i livet? Jeg vil anta at du nå tenker, "lett, man må jo selvsagt ha eid en Rolex Submariner, en Omega Speedmaster og en (?)" hvilket vil medføre at denne tråden begrenses til at hvert tråd-deltager i realiteten kun presenterer ett ur. For å unngå dette, vil jeg si at forutsetningen for for disse tre klokkene "man skal ha eid" vil være at man allerede har tatt en tur innom Sub og Speedy.

Klokkene jeg mener alle og enhver bør ha eid i løpet av et langt horologisk liv er (i en tilfeldig valgt rekkefølge):

Jaeger-LeCoultre Reverso
jaeger-lecoultre_reverso_classic_large.jpg

Reversoen er en gammelt, klassisk ikon, som jeg mener alle burde hatt på lanken i løpet av sin klokkereise. JLC er et merke som i mine øyne gjør veldig mye riktig, og i mitt hode er det enkelt å velge modellen merket er mest kjent for.

Blancpain Fifty Fathoms (Bathyscaphe)
5000-1110-B52_A_PR.png

Min "outsider". Blancpain Fifty Fathoms er en no-nonsense klokke, og med den historien klokkene har bygget seg opp, er det for min del klart at en slik må ha vært i samlingen på et eller annet tidspunkt.

Og sist men ikke minst, Patek Philippe Nautilus
Nautilus-5711_1A.jpg

En selvskreven kandidat til denne listen, og dette er kanskje en litt lite innovativ modell; men det er jo en veldig god grunn til at den er så populær som den har blitt. Mennesker er flokkdyr, og jeg tør ikke skille meg fra den, og velger derfor den som en av klokkene jeg bare ha hatt.

For min egen del mangler jeg å ha eid Nautilus, Submariner og Fifty Fathoms, og det gjør meg særdeles glad; det betyr at min horologiske tidsreise overhode ikke er ferdig! :)

Hva mener du, man ha eid den nye 116500?
Nei man må ikke ha eid en 116500, men en eller annen Daytona må jo ha vært innom.
 
Det dukker til stadighet opp tråder hvor man skal sammensette en ideel samling for x antall tusen kroner, og det er ikke i den retningen jeg ønsker at denne tråden, men heller, hvilke klokker skal en klokke-entusiast ha hatt i sin personlige samling på et eller annet tidspunkt i livet?

Første del av setningen = hva man personlig føler er rett for en selv. Bra.

Andre del av setningen (bold) er hva man mener er riktig for andre. For meg har den siste halvdelen helt feil fokus / vinkling. Ingen av oss har noen som helst grunnlag å påstå hvilke klokker en som liker klokker skal ha vært innom. Vi må alle finne vår egen sti. Ref. første del er rett vinkling.

Jeg kommer (høyst sannsynlig) aldri til å ha eid en Speedy, fordi jeg synes den er dørgende kjedelig. :) Blancpain over virker billig med datohjulet plassert der det er. Kommer ikke til å eie den heller, selv om jeg - i følge denne tråden skal ha vært innom den.

Trådvinklingen virker håpløs. IMHO. Men, kjekt med en ny vinkling på en tråd. ;)
 
Første del av setningen = hva man personlig føler er rett for en selv. Bra.

Andre del av setningen (bold) er hva man mener er riktig for andre. For meg har den siste halvdelen helt feil fokus / vinkling. Ingen av oss har noen som helst grunnlag å påstå hvilke klokker en som liker klokker skal ha vært innom. Vi må alle finne vår egen sti. Ref. første del er rett vinkling.

Jeg kommer (høyst sannsynlig) aldri til å ha eid en Speedy, fordi jeg synes den er dørgende kjedelig. :) Blancpain over virker billig med datohjulet plassert der det er. Kommer ikke til å eie den heller, selv om jeg - i følge denne tråden skal ha vært innom den.

Trådvinklingen virker håpløs. IMHO. Men, kjekt med en ny vinkling på en tråd. ;)
Det var på ingen måte ment som en fasit, men disse tre klokkene er hva jeg personlig mener klokke-entusiaster bør ha vært innom.
Du er ikke fan av Speedmastere; det er helt okay, jeg har ikke, og tviler på at jeg kommer til å kjøpe, en Submariner, men for å unngå at tråden utviklet seg til å kun foreslå Submarinere og Speedmastere (som er TS-yndlinger) generaliserte jeg og sa at de er gitt.

En slik debatt er jo utelukkende fra et synsende ståsted som er høyst subjektivt, som de aller fleste diskusjonene her på Tidssonen. Formuleringen var ikke ment som at "har du ikke eid disse tre klokkene er du ikke en klokke-entusiast", men mer som et "dette her er tre klokker jeg unner alle og enhver å eie, da disse har for meg en eller annen betydning". Du er sikkert vel så mye entusiast som meg, og det var derfor jeg syntes det kunne vært spennende å se hvilke tre klokker andre på Sonen mente var essensielt å ha eid, og da det i mitt hode er mange av alternativer, blir dilemmaet at det kun er tre. Bedre formulert, eller kjøper du ikke premisset om at man kan forsøke å koke ned et liv med eierskap av klokker til tre essensielle ur, @Loevhagen? :)
 
Hehe, litt tidlig å ta stilling til om man MÅ ha eid en 116500 ettersom kun en håndfull har fått den på armen ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: thomask
Seiko SKX007/SKX009
8753673_orig.jpg

En av de mest populære og klassiske klokkene du kan finne, selv i forum der det går for det meste bare i Rolex og Patek. Med en pris på rundt 1300kr (+500-800kr for Strapcode Super Oyster avbildet over) er dette ett kupp. Selvfølgelig er klokken ISO-sertifisert ned til 200m.

Rolex Submariner
5.%20Goldfinger%20still.jpg__760x0_q80_crop-scale_subsampling-2_upscale-false.jpg

Rolex Submariner er en av de mest "perfekte" dykkeklokkene du kan finne på markedet. Kan bæres i hvilke som helst settinger, tilogmed på galla i dress. Prisene på Rolex har steget mye de siste årene, og utviklingen vil mest sannsynlig fortsette. Kjøper du en Rolex Submariner nå, kan du selge den for samme pris om 10-20 år, samtidig som du vil se ut som selveste Sean Connery. :rolleyes:

NOMOS Glashütte Metro Datum Gangreserve
metro_raum04.jpg

NOMOS Glashütte har jeg stor tro på. De lager veldig fine urverk, og har utviklet sitt eget patenterte Swing-system. Det er ventetid på 9 måneder, og prisen er på rundt 30k. Klokken er urbant designet av Mark Braun, og kan brukes til urban kafèsitting og 17. mai med tidssonen-nato. Det mest utrolige med NOMOS er at jeg får lyst på ei manuell klokke uten automatisk opptrekk... :cool:
 
Sub, Daytona/Speedy og en Datejust/Daydate. Syns jeg..

EDIT: Bommet selv i forhold til hva trådstarter skrev.

Syns alle burde være gjennom en helgull Rolex, PP og AP av noe slag.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: thomask
Tre dykkere dog, men med ulike uttrykk og bruksområder imho.
Dressy diver -
Glashütte Original Sport Evolution er bare nydelig, og GO som merke er kraftig undervurdert. Dessverre ikke sett denne i levende live, men har tafset på GO, og tviler på at denne står tilbake for noe annet fra Glashütte.
image.jpeg
image.jpeg


Japansk dykker -
Grand Seiko SBGA029 Spring Drive, ikke et ur jeg har sett i live, men ut fra bilder og erfaringer fra andre her på TS, er dette indrefileten fra Japan, og noe jeg svært gjerne vil ha inn.
image.jpeg


IWC Aquatimer 2000 GST, ref. 3536-02
Denne har jeg hatt, en altfor kort tid dessverre, og skal gjøre mitt for å få inn igjen. Hvorfor? Hallo? Se på den da! Til og med PCLene her ser bra ut.
image.jpeg
 
Sub, Speedy og noe dressy - kanskje JlC MUT Moon
jaeger-lecoultre-master-ultra-thin-moon-39-flash-1039953-flash.jpg


Edit: leste trådstarters forutsetninger - og ser jeg bommet.
Så da gjenstår bare noe dressy - og for all del AP RO og Nautilus hvis lommeboken lar deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: thomask
-F.P.Journe Centigraphe yellow gold, black dial

-Jaeger LeCoultre Reverso

-Rolex Submariner
 
  • Liker
Reaksjoner: thomask
Burde ikke spørsmålet vært: "Hvilke bør man eie?" Morsommere "å eie" enn "å ha prøvekjørt".
 
Ut over trådstarters forutsatte ur bør man bør vel ha eid et ur med quartzverk. Dernest bør man ha vært borti et rimelig og robust automatisk vidunder som SKX007/009, for å vite hva man kan få for en nokså liten håndfull penger. Siden det er krav om å nevne tre, bør vel det siste uret inneholde et verk av typen El Primero, nettopp fordi det virker ganske så spennende, og fordi jeg antar det vil utgjøre en elegant kontrast til de to tidligere nevnte.
 
Et must måtte vært Quartz. Enig med deg der @Bezel!
Det bør også være et must å ha vært innom flere andre ytterpunkter. En fra hver "verdensdel", Japansk, Sveitsisk (egen kategori?), Europeisk, Russisk og Amerikansk.

Som entusiast så kommer mann vel ikke unna de tre store (kommersielle?) aktørene; Rolex, Omega og Breitling. Rolex DJ er den mest solgte Rolex modellen. Sub er vel den vanligste her. Seamaster eller måneklokken Speedmaster er god kandidat for Omega. Breitling kan stille med chronographer. Det er noe de som produsent av pilotklokker kan. Da har man også svingt innom der.

Et felles mål for alle vil vel være en av de virkelig store; Patek, AP og FPJ.

En chronograph med El-Primero med sine 36,000bph fra Zenith er en selvfølge.

En mekanisk med månefaser bør mann også svinge innom.

En stor og en liten klokke må også til; En "større enn" 45mm; Panerai, Breitling.

Sist og ikke minst bør en entusiast bygge sin egen!

Mitt mål er å være innom hele bredden. Vel, et ytterpunkt som "liten klokke" føler jeg ikke så mye for enda. Det måtte i så fall vært en Rolex Airking. De er lekre og små, men jeg frykter den vil bli for liten.

8