Hvilke merker er verstinger på prisøkning?

Den dagen Urmaker Bjerke gir rabatt på Rolex igjen, sånn som vi fikk i gamle dager, skal jeg vurdere å handle der igjen. Inntil det skjer er det bare surr hele greiene og har definitivt ikke noe med misunnelse å gjøre.
 
Altså, her er det vel strengt tatt du som tar tråden off-topic gjennom provokasjon @GrimReaper

Om uttalelsen stemmer, så er det jo riktig fra et objektivt perspektiv at det er en kvalm uttalelse. At du deretter hopper frem fra «busken» og anklager både krenkelse og Bjerkehat for å påpeke at en drøy uttalelse er drøy, syntes jeg er for drøyt. Det kan naturligvis være at dette er gjort med glimt i øyet på en lørdagskveld og at jeg mistolker innlegget. I så fall legger jeg meg flat. Uansett, kun M2C
Guilty as charged. Det gikk en faen i meg og jeg klarte ikke styre meg, jeg legger meg flat.

Og selvfølgelig sa ikke en Bjerkeansatt dette, de fører jo begge merker og det ville vært særdeles upassende å si noe sånt. Det var en spøk fra min kant for å lage litt leven. Og det fungerer jo hver gang skal sies ;)

Men vi kan godt ta tråden tilbake til topic.

Angående Omega så sier vel det meste om hva de tror de skal bli når de priser en Speedy som "ingen" kjøper høyere enn en Daytona nesten hele verden vil ha. Da har Omega bommet, men man trenger ikke gå på modeller i edle metaller for å se dette. Det går jo gjennom hele modelllinjen. Både VC og JLC er verre rent prosentmessig når det gjelder oppgang. Men med tanke på hva og hvilken standing Omega hadde for bare 5-6 år siden som en av bautaene innen rimelig og gode klokker, så vil jeg betrakte de som en av de aller verste. Hvorfor ikke være best i sin divisjon i stedet for å slite i divisjonen over. Jeg forstår det ikke ihvertfall.
 
Redigert:
Den dagen Urmaker Bjerke gir rabatt på Rolex igjen, sånn som vi fikk i gamle dager, skal jeg vurdere å handle der igjen. Inntil det skjer er det bare surr hele greiene og har definitivt ikke noe med misunnelse å gjøre.
I fare for å få kjeft for å dra denne tråden utenfor topic igjen så bare lurer jeg hva slags surr du mener? Rabatt på Rolex får man ikke noe sted så jeg regner ikke med det er dette du mener.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Angående Omega så sier vel det meste om hva de tror de skal bli når de priser en Speedy som "ingen" kjøper høyere enn en Daytona nesten hele verden vil ha. Da har Omega bommet, men man trenger ikke gå på modeller i edle metaller for å se dette. Det går jo gjennom hele modelllinjen. Både VC og JLC er verre rent prosentmessig når det gjelder oppgang. Men med tanke på hva og hvilken standing Omega hadde for bare 5-6 år siden som en av bautaene innen rimelig og gode klokker, så vil jeg betrakte de som en av de aller verste. Hvorfor ikke være best i sin divisjon i stedet for å slite i divisjonen over. Jeg forstår det ikke ihvertfall.
Nei, det er ikke lett å skjønne.
Det er heller ikke helt lett å skjønne hvorfor "ingen" vil kjøpe Speedmasteren, mens "hele verden" vil ha Daytonaen.
Det er ikke kvalitetsforskjellene mellom merkene som er det utslagsgivende her, men et merke som er hypet noe så hinsides kontra et som har holdt en noe lavere profil.
Begge merkene leverer utmerkede produkter og har en solid historie, og jeg tror ikke man kan finne noen større kvalitetsforskjeller som kan forsvare verken hype eller prisforskjell.

Nå påstår jeg ikke at Omega ikke har skrudd opp prisene på en kunstig måte før dette, for det har de så absolutt gjort, men sammenligner man med Rolex fremstår Omega som ganske beskjedne når man ser på hva klokkene kostet for 30 år siden kontra nå.
Prisstigningen forholder seg ikke til KPI for noen av merkene, for å si det mildt.
Omega har tatt godt i mens Rolex har tatt hinsides i...

Sånn sett kunne situasjonen kanskje vært motsatt om Omega hadde satt inn hypestøtet (om det fins et sånt ord) for 20-30 år siden, men det var Rolex som utnyttet situasjonen først og fikk et forsprang.
At Omega forsøker seg på et sånt grep nå ligner i grunnen mest på "en regjering nær deg", dvs. at de reagerer for sent og først når resten av verden har gjort det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen
I fare for å få kjeft for å dra denne tråden utenfor topic igjen så bare lurer jeg hva slags surr du mener? Rabatt på Rolex får man ikke noe sted så jeg regner ikke med det er dette du mener.
Har fått rabatt på Rolex både sportsmodeller og klassiske (eller hva det heter) - ikke uvanlig (før) :)
 
Hyggeligere da AD-ene måtte konkurrere om kundene ved å gi høyest mulig rabatt på Rolex sportsmodeller i stål, enn slik situasjonen har vært de seneste årene ;)

-Jeg mener å huske - men dette begynner å bli så lenge siden at både årstall og pris kanskje skal tas med en liten klype salt - at det må ha vært i 2009 jeg ble oppringt av Bjerke Bergen kort tid etter å ha vært innom og kikket litt - da hadde jeg kikket på en 16610LV, dratt litt på det og kommet til at joda, flott ur, artig med noe som ikke på død og liv måtte være svart og grått (som POen på håndleddet!) - men at 38' (som jeg tror de skulle ha...) var litt drøyt for en sportsklokke, tross alt. Det var jo ikke akkurat slik at jeg følte at POen ikke gjorde jobben.

Uansett, de ringte og påpekte at jeg jo nettopp HADDE hatt et par ur inne til service hos dem, det siste var klart for henting - og det hadde jo vært en hyggelig prat - så om det fristet mer å bli eier av en Kermit om de rundet ned til 35'?

Postes egentlig mest i håp om at noen kan fortelle meg om jeg husker rett. Var det egentlig en nær fortid der slike ur hadde en veiledende pris som dagens ungdom bare vil le hånlig av om man skildrer?
 
Er nok også en del TS-ere som har kjøpt Rolex til både 15 og 20 prosent rabatt :)
Ja, det var sikkert ikke uvanlig det heller :) Men det var nok før jeg hadde midler til å tenke på så dyre leker, så mitt tidligste minne var rundt 10% og det var vel rundt 2015ish kanskje.
 
-Jeg mener å huske - men dette begynner å bli så lenge siden at både årstall og pris kanskje skal tas med en liten klype salt - at det må ha vært i 2009 jeg ble oppringt av Bjerke Bergen kort tid etter å ha vært innom og kikket litt - da hadde jeg kikket på en 16610LV, dratt litt på det og kommet til at joda, flott ur, artig med noe som ikke på død og liv måtte være svart og grått (som POen på håndleddet!) - men at 38' (som jeg tror de skulle ha...) var litt drøyt for en sportsklokke, tross alt. Det var jo ikke akkurat slik at jeg følte at POen ikke gjorde jobben.

Uansett, de ringte og påpekte at jeg jo nettopp HADDE hatt et par ur inne til service hos dem, det siste var klart for henting - og det hadde jo vært en hyggelig prat - så om det fristet mer å bli eier av en Kermit om de rundet ned til 35'?

Postes egentlig mest i håp om at noen kan fortelle meg om jeg husker rett. Var det egentlig en nær fortid der slike ur hadde en veiledende pris som dagens ungdom bare vil le hånlig av om man skildrer?
De prisene høres ikke helt borte vekk ut. Jeg kjøpte Kermit-en min brukt her på TS i sept 09. Den var da et par år gammel eller så, og ble lagt ut til 33k. Jeg husker jeg tenkte at det var en fin klokke, men den er jo brukt, så å betale så tett opp mot hva jeg kan kjøpe den på Bjerke for er helt uaktuelt! Jeg fikk da prutet den noe ned, så det ble handel :)

Det hører med til historien at selgeren ringte meg kort etter og lurte på om jeg ville overta hans GMT Master (med Coke-bezel tror jeg) for 24k. Har angret på det nei takket siden.
 
Jeg ventet bare bak buskene for å se hvor lang tid det tok før Bjerkehaterne dukket opp :ROFLMAO:
Jeg er helt sjokkert over at det tok mer enn en halvtime :oops:

Tror nok de ansatte hos Bjerke er litt for profesjonelle til å uttale seg på den måten, men jeg greide rett og slett ikke å dy meg - jeg måtte bare se "føle seg krenket og hater Bjerke" toget gikk fra spor 1. :mrgreen::ROFLMAO:

På det seriøse plan så er Urmaker Bjerke Norges desidert mest profesjonelle aktør i denne bransjen. Så vil det jo alltid være noen som ikke liker de beste. Er jo sånn med det alt, kan det handle om misunnelse?
Jeg liker Bjerke jeg. Fikk komme på Air King liste mitt under det verste Invistor kjøret under pandemien. Helt uten kjøpshistorikk. Ble godt tatt imot og svært fornøyd. Nå er riktignok ikke AirKing den mest ettertraktede modellen. Men jeg synes de var svært reale og hyggelige.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Mann1
Jeg liker Bjerke jeg. Fikk komme på Air King liste mitt under det verste Invistor kjøret under pandemien. Helt uten kjøpshistorikk. Ble godt tatt imot og svært fornøyd. Nå er riktignok ikke AirKing den mest ettertraktede modellen. Men jeg synes de var svært reale og hyggelige.
Jeg er også Bjerke-groupie! :cool:
Fikk nylig komme på DJ41-liste knapt nok med "besøkshistorikk"!
 
I fare for å få kjeft for å dra denne tråden utenfor topic igjen så bare lurer jeg hva slags surr du mener? Rabatt på Rolex får man ikke noe sted så jeg regner ikke med det er dette du mener.
Sorry for sent svar, har vært lite påkoblet. Men for å si det på denne måten; det finnes en verden utenfor Norge og Bjerke der ting fungerer litt annerledes :)

Med surr mener jeg bare at det til tider kan virke som om Urmaker Bjerke har samme status -for enkelte kunder- som dealere på gata som dealer noe helt annet enn dyre klokker.

Utover det er alt topp :)
 
Ja, prisene har steget mye, og veldig forskjellig fra merke til merke. Og ofte langt mer enn KPI/ Prisvekst.

En annen faktor som vi i Norge treffes av, er at både USD, Euro og CHF har nesten doblet seg mot NOK siste 15 år.
Prisveksten målt i produksjonslandets egen valuta er kanskje ikke riktig så ille (for US - og euroland) ?

 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch