Hvilke merker er verstinger på prisøkning?

Ja, prisene har steget mye, og veldig forskjellig fra merke til merke. Og ofte langt mer enn KPI/ Prisvekst.

En annen faktor som vi i Norge treffes av, er at både USD, Euro og CHF har nesten doblet seg mot NOK siste 15 år.
Prisveksten målt i produksjonslandets egen valuta er kanskje ikke riktig så ille (for US - og euroland) ?


Godt poeng.
Men definisjonen av prisvekst i et land, si Norge, er vel også sterkt påvirket av valutakurs, enkelt tenkt er jo hvis man tenker import så blir varene dyrere, dvs. denne valutakursendring burde vel vært innbakt i prisveksten (i det minste delvis og indirekte)?
Nå har jeg lite greie på det og kunne sikkert lest meg opp, men i full fart det kan kanskje også tenkes det ikke er riktig, da prisstigningen pga. valutaendring og import, utlignes av eksport med tilsvarende påvirkning motsatt vei...?
 
Cartier Tank Must Large Solarbeat. Den har gått opp 60% i pris på under tre år.

I april 2021, da modellen ble lansert, stod dollaren i 8,37, og da var veiledende pris 2.710 USD.

Nå er prisen på cartier.com 3.300 USD, og dollaren er 10,56. Det gir en økning på rundt 22 prosent på tre år, som absolutt ikke er småpenger.

Samtidig så mener jeg det er vesentlig å få med at sveitserfrancen har styrket seg mot kronen med over 32 prosent over samme periode. Det gir i alle fall et mer nyansert bilde av det som faktisk har skjedd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hovedsignal
Ja, det blir jo som med alle de andre vi har diskutert @Jon Henrik.
Men når jeg, naiv som jeg er, trodde man kanksje kunne få denne til en fin pris på salget hos Bjerke ble jeg overrasket over at den artige nye innstegsmodellen jeg trodde kostet rundt 30k nå koster 44200.

Da blir det liksom ikke aktuelt selv om de kan gi bittelitt rabatt på den nye prisen, dessverre.

Om det kommer av valuta eller påslag fra Cartier er til syvende og sist uvesentlig for meg som sluttforbruker. Det blir rett og slett for mye penger for en bitteliten klokke med batteriurverk. Selv om den har en solcelle i skiva.