Hvilke kameralinser har og bruker dere?

Medlem
22. april 2008
Innlegg
1.404
Er det noen her på TS som verdsetter lyssterke linser?

Bruker selv 50/1.4 (FF) og 25/1.4 (m4/3). Elsker 'creamy bokeh'.

Dessverre brukes mobilkamera for ofte og for mye i tider og utider. Å ta fram kameraet tar liksomt litt mer tid enn mobilen i lommen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ckirkemo og g-s
Buker bl.a. Fujinon (Fujfilm) 35 f 2.0. Utrolig fornøyd, så blir muligens 50 f2 og/eller 23 f2 etterhvert også :) Kameraet brukes en del etter at jeg byttet fra Nikon d7100 til Fujifilm xt1 (speilløst og betydelig mindre).

Edit: har også Fujinon 18-55 f2.8-4, Fujinon 10-24 f4 og Fujinon 55-200 3.5-4.8. Fastobjektivene over med f2 er utrolig hendige, har lynrask autofokus og er ganske vanntette. Er derfor svært praktiske.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: time
Sony 16-50mm f/3.5-5.6
Sony 30mm f/3.5
Sony Zeiss 16-70mm f/4
Zeiss Touit 60mm f/2.8

...på et A6000. De to midterste objektivene er de som blir mest brukt "ute".
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s og time
Her går det i en Nikon for fullformat og en speilløs Sony Nex når jeg bare skal ha med meg et lite kamera.
20mm f/1.8 (G) og 50mm f/1.4 (G) fra Nikon og 105mm f/2.8 macro fra Sigma er objektivene jeg bruker på D700, mens på det lille kameraet bruker jeg en Sigma 30mm f/2.8 art.

Dessverre er det litt for sjelden jeg orker ta med meg det store kameraet når jeg drar ut :/
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s
Jeg har et Sony A6000 med følgende linser:
Sigma 30/2.8
Sony 50/1.8
Sony 16-50/3.5-5.6
Sony 55-210/3.5-5.6

Jeg vurderer å kjøpe Sigma 30/1.4, men ser også litt mot Sony 35/1.8. Noe overkill å ha både 35mm og 50mm kanskje.
 
  • Liker
Reaksjoner: time
Har egentlig kutta ut alt styret med linser meg her og linser meg der. Hvis man ikke har spesielle behov, så kommer man langt med helt ordinært kamera.

Det mer interessante spørsmålet blir; hva bruker dere de lyssterke linsene til? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jensen92 og time
Har egentlig kutta ut alt styret med linser meg her og linser meg der. Hvis man ikke har spesielle behov, så kommer man langt med helt ordinært kamera.

Det mer interessante spørsmålet blir; hva bruker dere de lyssterke linsene til? :)


Hva mener du? De alle fleste linsene mine støver ned i en skuff :p
 
Summilux 12/1.4 til landskap og gatefoto
Summilux 15/1.7 kun når størrelse og vekt teller
Nocticron 42.5/1.2 til portretter (yes, den er j**g god)
M.Zuiko 60/2.8 til produktbilder
M.Zuiko 40-150/2.8 mest til sport
Leica D-Lux med 24-72/1.7 til korte reiser
 
Var på m43-linse kjøret og handlet alt som var kult på Finn. Endte opp med å bruke 50 mm ekvivalent F1.4 til nesten alt. Solgte nylig alt av Panasonic linser og kamera og kjøpte et billig superzoom kompaktkamera. Har også bestilt Fuji x100f som er fast 35 mm f2 uten mulighet til å bytte objektiv. Føles absurd å kjøpe et så dyrt kamera uten zoom eller mulighet for det, men gleder meg til å ha færre variabler å ta hensyn til når jeg tar bilder.
 
- Canon EF 28mm f/1.8 USM
- Nikon AF-S Nikkor 35mm 1.8 G ED

Men av praktiske men disse ligger stort sett i fotobagen og er reservert til feriebruk.

Til daglig anvendes heller en Fuji X100T med fastmontert 23mm F/2 Fujinon.
Akkurat kompakt nok til messengerbagen og diskre til hverdags ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: time og g-s
25/1.4 (m4/3). Elsker 'creamy bokeh'.

.
Du har m4/3, liker lyssterke objektiver også har du ikke 45mm f/1.8? Bestill det. Nå! ;)

Kjøpte det på Black Friday-tilbud og det er sinnsykt bra. Ulempen er at jeg innser hvor kjipt kitobjektivet er og nå sikler jeg på et 17mm.. Hvordan skal jeg kunne spare penger til klokker når det er så mange gode objektiver der ute? Nytt kamerahus vil jeg også ha..
 
  • Liker
Reaksjoner: time
Skal jeg ha ei linse til, så blir det denne - for smalest mulig DOF på m4/3.

highres-olympus-m-zuiko-digital-ed-75mm-f1-8-4_1351150357.jpg
 
Du har m4/3, liker lyssterke objektiver også har du ikke 45mm f/1.8? Bestill det. Nå! ;)

Kjøpte det på Black Friday-tilbud og det er sinnsykt bra. Ulempen er at jeg innser hvor kjipt kitobjektivet er og nå sikler jeg på et 17mm.. Hvordan skal jeg kunne spare penger til klokker når det er så mange gode objektiver der ute? Nytt kamerahus vil jeg også ha..

Har hatt Oly. 45mm 1.8 en lang stund. Den er nydelig for den lille prisen.
En annen grunn til det er for lite brukt og den perfekte Leica 50mm 1.4 som tilsvarer 100m på m4/3 allerede.

Kjøper nok ikke flere M4/3-linser med mindre det er Nocticron 42.5/1.2 som @Oscr sin;)
 
Har hatt Oly. 45mm 1.8 en lang stund. Den er nydelig for den lille prisen.
En annen grunn til det er for lite brukt og den perfekte Leica 50mm 1.4 som tilsvarer 100m på m4/3 allerede.

Kjøper nok ikke flere M4/3-linser med mindre det er Nocticron 42.5/1.2 som @Oscr sin;)

Sikla lenge på F1.2 som lå på Finn for et år siden. Tok til fornuften til slutt
 
  • Liker
Reaksjoner: time
Brukte tidligere Nikon og etter en rekke oppgraderinger endte jeg opp med D800. Fantastisk kamera, men alt for digert og tungt, så det ble stort sett liggende hjemme.

Gikk over til Fuji, og kamera med tre objektiver tar ikke mer plass enn D800 og et objektiv.

Har nå 14/2.8, 35/1.4 og ikke minst det fantastiske 56/1.2.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s
Da jeg jobbet som fotograf for noen år tilbake (pressefoto) var det 16-35 2.8, 70-200 2.8 og 24 1.4 som alltid var med (Canon L-optikk) Ved redaksjonsjobbing var det jo uansett alltid noe til utlån tilgjengelig opp til 500mm (da snakker vi de SVÆRE hvite objektivene til Canon)

Nå har jeg solgt meg kraftig ned og bruker stort sett mobilen. Er jeg litt mer ivrig tar jeg med meg Fujifilm x100T som har fastmontert et fujinon 35mm. Trenger jeg litt mer juice har jeg beholdt 24mm'en med 1.4 blender, og bruker det sammen med et 5D-hus. Det overgår alt jeg noensinne har brukt. Passe vidvinkel, flott lysstyrke, deilig skarphet, bra fokushastighet og helt nydelig DOF
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Både kona og jeg driver med en del foto, både fugl og annet, og er nok begge i kategorien "mer penger enn vett". Jeg har et 1DX og hun har et 5DS, så bytter vi litt på objektivene.
Vi er veldig bevisste på at mobilen brukes kun når bildene kun skal brukes på mobil/nett. Greit til sitt bruk. Ellers prøver vi å ha med skikkelig kamera der vi vet vi kan få bruk for det, om det er ut på tur eller i familieselskaper.

EF 300mm f/2.8L IS II USM
EF 500mm f/4L IS II USM
EF 24mm f/1.4L II USM
EF 40mm f/2.8 STM Pannekakeobjektiv

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art
EF 85mm f/1.8 USM
EF 100mm f/2.8 L Macro
EF 135mm f/2L

EF 24-70mm f/2.8L II USM
EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM


Alt utenom 50mm-en er Canon. Tror jeg har husket alt, sitter på jobb nå og tar det litt etter husken.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s, JD83 og time