Hvilke er de "riktige" Omega modellene

Medlem
13. okt. 2009
Innlegg
15
Sted
Oslo
Etter mange år som ihuga Rolex-fan (med en og annen avstikker som for eksempel Zenith El Primero kronograf fordi det var det originale Daytona-verket) har jeg nå meldt overgang til Omega og deres fanskare. Synes Rolex er i ferd med å bli både for dyrt og for harry (det er en egen diskusjon :) ).
Men hva er de "riktige" Omega modellene?
Har startet med en sort utgave av Semaster 300 m med 1120 verket rett og slett fordi jeg liker skiven på den bedre enn dagens. Vet at mange mener at Co-Axial er mer å satse på og at den gamle skiven med "påmalt" fosfor ikke er helt "in vogue" blant samlere.
Hva mener dere?
...og hva blir neste skritt?
Synes Railmaster (ikke monsteret XXL) har en både interessant historie og et lekkert klassisk utseende, eller skal det heller bli en Speedmaster? I så fall - skal det stases på den "originale" med manuelt verk eller noen av de andre?
Eller skal jeg gå helt andre veien og finne noe interessant blant museumsstykkene til Omega? ... evt lete etter brukte gamle storheter som ...??? eller..??
Hilsen fersking på forumet.
PS: Vurderer å selge en av mine siste Rolexer - en hvit Explorer ll, men kvier meg litt. Kan det bli en klassiker? (Men ingen får min arvede 1957 bubbleback :D !)
 
Vil helt klart anbefale Speedmaster moonwatch, med hesalite glass.

Dette var hvertfall for meg en klokke jeg måtte varme meg opp til. I starten synes jeg den så litt kjedelig ut, men siden alle lovpriset den i alle sammenhenger begynte jeg å lese litt og sette meg inn i historien osv.

Har hatt min i ca 3 år nå og blir mer og mer "forelsket" :D i den hele tiden.
Den har blant annet et design som gjør at den passer til nær sagt alt, fra sport til dress.
Gjennomtestet verk med lang historie. Masse mystikkfaktor og historie.
Passer til nær sagt alle type remmer ( har 6 forskjellige selv i tillegg til lenken).

Å trekke den opp hver morgen gir meg en god følelse av ekte mekanikk. Anbefales! :D
 
Hei Braute og Jonas,
takk for svar - ja flightmasteren var en spess sak. Heller nok litt mer til innspillet fra jonasv om speedmasteren. selv om kronograf ikke var det som opprinnelig stod lengst framme i min omega-justerte hjerne har han noen gode poenger om både historikk og innmat i denne historiske klokken. men hvorfor er interessen for railmasteren tilsynelatende så liten? tilsvarende modell fra rolex, milgauss er jo hypet så det holder...
 
gunders skrev:
Hei Braute og Jonas,
takk for svar - ja flightmasteren var en spess sak.
Heller nok litt mer til innspillet fra jonasv om speedmasteren. selv om kronograf ikke var det som opprinnelig stod lengst framme i min omega-justerte hjerne har han noen gode poenger om både historikk og innmat i denne historiske klokken.
men hvorfor er interessen for railmasteren tilsynelatende så liten? tilsvarende modell fra rolex, milgauss er jo hypet så det holder...
.... for at tage det sidste først.

"Men hvorfor er interessen for railmasteren tilsynelatende så liten? tilsvarende modell fra rolex, milgauss er jo hypet så det holder..."
Den oprindelige Railmaster er højt værdsat blandt Omga samlere. Men skivens kvalitet og patinering har givet dem et meget trist udseende.
De er sjældne at finde i god stand og er tilsvarende pebrede i prisen.
.... den moderne relancering har ikke vundet fodfæste, måske fordi den oprindelige anti magnetiske beskyttelse ikke findes i den nye udgave.

gunders skrev:
- ja flightmasteren var en spess sak.
Flightmasteren har ikke samme plads i historien som Speedmasteren.
Uraften046.jpg


Og dog har Flightmaster været i rummet, på sin egen måde. - Det var i forbindelse med forsøgene med sammenkobling af rumskibe (kobling af Apollo og Souyz)
I forbindelse med projektet fik russerne mere lempet tilgang til vestlig teknologi, og valgte Flightmasteren som "Kosmonaut ur".
Nedenfor ses den russiske kosmonaut Aleksey A. Leonov med sin Flightmaster 911.
AL_1.jpg


Flightmasteren findes med kaliber 910 og 911. De adskiller sig ved at 910 har 24 h visning - 911 har ikke.
910_24h_reg.jpg

Flightmaster 910 med GMT

911_Const_Sec.jpg

Flightmaster 911 med konstant sekundvisning.

......... Hvis det må være lidt specielt og meget karakteristisk Omega, til den: "Omega-justerte hjerne", kan "Marine Chronometer" være et emne. Her er et (dansk) Marine Chronometer review

Den spændende Omega historie er, at Omega i begyndelsen af 1970'erne satte sig for at lave verdens mest præcise armbåndsur.... og gjorde det.
Til den horologiske historie hører også, at det er verdens første højfrekvens ur (>1 MHz)
Det er stadig et estimeret medlem af klubben, "Høj præcisions ure"; men er siden overgået. - Men man kan vel leve med ±12 sek/år. ;)
Eksemplaret som jeg ejede; men forærede min søn, gik -10,7 sek/år.

Uret ser således ud:
KvartsMekDuo.jpg

Til størrelses sammligning med en nutidig Speedmaster

Netop i disse år arbejdede Omega meget med højfrekvens teknologien, bl.a. til et skibs kronometer.
Den franske flåde udskrev en konkurrence om det mest præcise Marine Kronometer.
26 forskellige urfabrikater deltog. Testen varede 1 år og omega vandt, med nedenstående:

omega_omc_box_watch.jpg

Billede fra TimeZone.
Læs mere om kaliber 1925 "Vega" Her

Har man det lid svært med "Quartz", bør man tage i betragtning, at Marine Chronometer er ikke et hvilket som helst Quartz ur.
- Det har et ægte urværk, der mellem hver impuls er låst, ligesom den samtidige Rolex OysterQuartz
- Det er første ur, der anvender højfrekvens teknologi og oven i købet med det termostabiliserende (men kostbare) AT-Cut.
- Det er kun fremstillet i 8000 eksemplarer

Håber det var til lidt inspiration.
Med venlig hilsen - Geodoc_DK
 
Omega Speedmaster Pro. Cal 861/1861.
Kjærlighet som aldri dør! 8)
 
Takk for meget inspirerende svar Geodoc! Det er jammen mer spennende stoff i Omega enn jeg ante og det blir mer moro enn jeg trodde å konvertere fra Rolex til Omega. Men jeg jeg må nok (foreløpig) konkludere som frodo gjør - det aner meg vel at neste blir en speedmaster pro og ikke en railmaster.
 
Skal du først konvertere må du gjøre det ordentlig:
Speedy, ja men ikke Speedy Pro

omegas1.jpg


eller en "riktig" Seamaster:

finalepolo.jpg

cred: amanico

straight lugs er tingen :twisted:
 
Man må simpelthen have et stort udvalg:

Speedy - er jo selvfølgelig ligefor. Det er ikonet - måneuret!

men jeg ville nu kigge lidt mere efter andre modeller som ikke er helt så almindelige:

Et smukt dress ur til de specielle aftener - et Constellation selvfølgelig:

Mærke og model: Omega Constellation Pie Pan Calendar Grand Luxe med specielle horn

Årgang: 1961
Kasse: Rund, 18 K guld i flot og upoleret stand. Bagside med observatorium i guld. Original 10 kantet Omega krone
Højde: 10,5 mm
Diameter: 34,5 mm uden krone
Skive: Guld, otiginal og i perfekt stand. Guld visere og index ligeliedes i original perfekt stand
Rem: Original Omega krokorem med nyt originalt spænde
Caliber: 561 Automatic med dato
Caliber nr.: 18868574 stand 1
Ref. Nr.: 16963

Constellationmedspechorn720090721.jpg


Constellationmedspechorn1120090721.jpg


Constellationmedspechorn520090721.jpg


Constellationmedspechorn820090721.jpg


En Genève Chronostop til de lange bilture nice!

Mærke og model: Omega Chronostop

Årgang: 1968
Kasse: Cushion, stål, flot med lidt brugsspor
Højde: 12 mm
Diameter: 35 mm uden krone
Skive: Grå med orange logo stål index hvide visere men med orange sekundviser alt i pæn stand
Rem: Original lænke
Caliber: 865 Manuel med simpel stopursfunktion
Caliber nr.:
Ref. Nr.: ST 145.0010

1968nnnnnnnnn145010OmegauhS865forfr.jpg

1968nnnnnnnnn145010OmegauhS865ur-1.jpg

1968nnnnnnnnn145010OmegauhS865viser.jpg


Og så må man have mindst 3- 4 Seamastere – et par Chronoer – et par dykkere og et par til afslappet Dress

Til de særlige dage hvor man må have et ur på som vækker opsigt:

Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Chronograph JEDY

Årgang: 1972
Kasse: ”tonneau” kasse i renoveret stand.
Højde: 15,2 mm
Diameter: 42 x 49 mm
Skive: Mørk blå med 2 sorte subdials og datofelt, T-skala og visere i flot stand
Rem: Original Omega lænke 1162
Caliber: Automatic 1040
Caliber nr.: 35594xxx
Ref. Nr.: 176.005
Regning fra Omega for total renovering haves

197x3xxxxxxx176005OmegaSeamaster-3.jpg


197x3xxxxxxx176005OmegaSeamaster-2.jpg


197x3xxxxxxx176005OmegaSeamasterJED.jpg


197x3xxxxxxx176005OmegaSeamaster-1.jpg


Jedyvintageur4.jpg



Eller dette – så kan man sætte det til at ringe – det vækker opmærksom hed:

Mærke og model: Omega Seamaster Memomatic, Automatic.

Årgang: 1971
Kasse: Rund, stål, meget fin stand med få brugsspor
Højde: x mm
Diameter: 40 x 50,5 mm uden krone
Skive: Blå mørk og lys, perfekt stand
Rem: Original lænke
Caliber: Automatic 980, baseret på Lemania 2980, stand 2
Caliber nr.: 33327088
Ref. Nr.: 166.0071

Eneste Omega med alarm og eneste ur med alarm hvor både time og minut indstilles


OmegaSeamasterMemomaticS980Autom-1.jpg

OmegaSeamasterMemomaticS980Autom-2.jpg

OmegaSeamasterMemomaticS980Autom-3.jpg



Men også et par almindelige dykkere til daglig/aktiv brug:

Mærke og model: Omega Seamaster 120

Årgang: 1969
Kasse: Rund, stål i pæn stand med brugsspor og 0-60 sort bezel. Smukt Seamaster logo i graveret i bagsiden
Højde: 12 mm
Diameter: 36 mm uden krone
Skive: Original, mat sort, fin stand alder taget i betragtning. Originale visere med selvlysende materiale. Stål index.
Rem: Nato
Caliber: 565 Automatic m. stor sekundviser
Caliber nr.: 29442369 stand: 1
Ref. Nr.: 166.027


196929442369OmegaSeamaster120565S20.jpg

196929442369OmegaSeamaster120565-4.jpg

196929442369OmegaSeamaster120565Ssi.jpg

196929442369OmegaSeamaster120565Svr.jpg

196929442369OmegaSeamaster120565Sba.jpg



Eller

Mærke og model: Omega Seamaster 120

Årgang: 1970
Kasse: ”Barrel shaped”, stål i pæn stand med brugsspor og 0-60 mørk blå bezel. Smukt Seamaster logo i relief i bagsiden
Højde: 12 mm
Diameter: 38,5 x 42 mm uden krone
Skive: Original, mat mørk blå, fin stand. Originale visere med selvlysende materiale. Stål index.
Rem: Original Omega lænke 1171 /650
Caliber: 1002 Automatic
Caliber nr.: 32064770
Ref. Nr.: 166.088

19xx3xxxxxxx1660088OmegaSeamaste-2.jpg


19xx3xxxxxxx1660088OmegaSeamaste-4.jpg


19xx3xxxxxxx1660088OmegaSeamaste-1.jpg


19xx3xxxxxxx1660088OmegaSeamaste-5.jpg


Eller hvis man vil flashe “Patina”

Mærke og model: Omega Seamaster 300

Årgang: 1967
Kasse: Rund stål kasse io ok stand men smuk graveret Seamaster logo på bagsiden
Højde: 14 mm
Diameter: 42 mm uden krone
Skive: Den flotte sorte skive med store luminerede index. Der er en del patina med varierende intensitet. Originale sværd visere også med patina
Rem: Sort Natorem
Caliber: 565 Automatic med dato stand 2
Caliber nr.: 26890888
Ref. Nr.: ST 166.0024-67

1967268908881660024-67OmegaSeama-3.jpg


1967268908881660024-67OmegaSeama-1.jpg

1967268908881660024-67OmegaSeama-2.jpg

1967268908881660024-67OmegaSeama-5.jpg


Skal man være I selskab med Omega kendere – der sætter pris på en specialitet:

Mærke og model: Omega Seamaster Geneve

Årgang: 1968
Kasse: Rund stål i smuk stand og med den meget smukke bagside med søhesten
Højde: 10 mm
Diameter: 34,3 mm uden krone
Skive: Lys cross hair skive i meget flot stand. Tilsvarende visere og index
Rem: Lys Brun Original Omega svineskindsrem
Caliber: 565 Automatic med dato
Caliber nr.: 26340924
Ref. Nr.: 166.0002

1968263409241660002SeamasterGene-3.jpg


1968263409241660002SeamasterGeneveS.jpg

1968263409241660002SeamasterGene-1.jpg


Men det kan selvfølgelig også bare være en Seamaster til dress og tool:
Mærke og model: Omega Seamaster Chronograf

Årgang: 1965
Kasse: Rund, Stål i flot stand
Højde: 12,7 mm
Diameter: 36 mm uden krone
Skive: Sølv skive i perfekt stand, guld visere og timemarkeringer i flot stand
Rem: Brun Original Omega alligator med omega logo på spænde
Caliber: 321 Chronograf, Manuel
Caliber nr.: 22824547
Ref. Nr.: ST 105.005

Omega1knude.jpg

OmegaSeamasterChronografS321ca1966f.jpg

OmegaSeamasterChronografS321ca19-1.jpg

OmegaSeamasterChronografS321ca1966c.jpg

OmegaSeamasterChronografS321ca1966b.jpg


Eller fest og farver

Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Chronograph

Årgang: 1972
Kasse: ”Barrel Shape” kasse med mat slibning i renoveret stand.
Højde: 15,1 mm
Diameter: 38 mm uden krone
Skive: Mørk blå skive med hvid T-skala og usædvanlig spændende subdails og visere i flot stand
Rem: Original Omega lænke
Caliber: Automatic 1040
Caliber nr.: 34258885
Ref. Nr.: ST 176.0007


OmegaSeamasterAutomativChronoS10-4.jpg

OmegaSeamasterAutomativChronoS10-5.jpg

OmegaSeamasterAutomativChronoS10-6.jpg

OmegaSeamasterAutomativChronoS10-7.jpg


Og så er der jo mange, mange flere. Man får aldrig nok Omegaer – uanset om det er til det ene eller til det andet findes der en ideel Omega!

Vh baunDK
 
lobergen skrev:
Skal du først konvertere må du gjøre det ordentlig:
Speedy, ja men ikke Speedy Pro

:twisted:

Uha uha det er lækre sager - top Vintage Omega øjensmovs - Omega a feast for the eye guf!

vh BaunDK
 
lobergen skrev:
Skal du først konvertere må du gjøre det ordentlig:
Speedy, ja men ikke Speedy Pro

omegas1.jpg


straight lugs er tingen :twisted:
Yes - fina, specielt skiverne är snyggare än de nyaere, men med bara en snab blick - kan våra fel - men?

Den til höger: CK 2998 - 2. model - med nyt bezel/krans - plet lige over 90 - ikke originalt
Den i mitten: CK 2998??, forkert stor krono sekundviser og nok stor sekund som jeg husker det
Til venstre: ?? måske 105.003 - men fel stora visere - eller 2998 forkerte små sub-dial visere?

eller?
link til test:
http://www.omega-addict.com/reviews/hands/

I det hele taget svært at se timeviserne helt, om de er originale overhovedet på billederne, men fra the purist må man jo tro?
vh
 
Mulig det er postet noe om det tidligere, men kan noen fortelle meg litt om omega "geneve" modellene, er det "riktige" modeller,eller blir spm alt alt for vagt?
Er den noen logikk i hvordan omega har bygget opp sine serier, den geneven jeg har sett på, står det kun geneve..
Inge
 
mannensomikkekunnele skrev:
Mulig det er postet noe om det tidligere, men kan noen fortelle meg litt om omega "geneve" modellene, er det "riktige" modeller,eller blir spm alt alt for vagt?
Er den noen logikk i hvordan omega har bygget opp sine serier, den geneven jeg har sett på, står det kun geneve..
Inge
Jeg er ingen ekspert, men har en oppfatning at Geneve serien skiller seg ut som en mer dressur modell. Altså ikke sportsmodell. Selv om den kommer i en Seamaster variant. De er særegne spesielt ved at de er tynnere enn de andre modellene. :D