Hvilke av disse synes du er "mest" dykkerklokke?

Hvilke av disse synes du er "mest" dykkerklokke?

• Antall stemmer
    52
  • Avstemningen stengte .
Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
IMG_3910_zps1dca3663.jpg

IMG_3911_zps8075afad.jpg

IMG_3912_zps186cf421.jpg

IMG_3913_zps96cfaffe.jpg

Jeg er ikke spesielt kjent med de andre alternativene, men jeg har en kompis som er/var profesjonell dykker, og for han så var det kun sub som gjaldt. Han var også begeistret for G-Shock, men disse tåler ikke elektromagnetisk stråling, noe sub'en gjør. Det er tydeligvis en del av det når man driver arbeid og sveising under vann.

Ombord på offshore dykke fartøyer kan jeg bekrefte at det er et overveldende flertall av Seadwellere.
Av de tre vil jeg si Sub'en.:cool:

Ingen av disse klokkene er spesielt egnet til dykking IMHO. Har/har hatt alle de nevnte klokker, og testet 116610LN under vann. Dårlig lesbarhet er stikkordet på denne.

Når det gjelder SHOM så har denne bi-directional bezel uten noen form for lås. Den er potensielt farlig.

Seiko MM300 har så løs bezel at du får knapt nok tid til å ta opp nitrogen i blodet før den viser at du må opp igjen.

PloProf 600m og 1200m er en ekte dykkerklokke :cool:

Ingen av disse klokkene er spesielt egnet til dykking IMHO. Har/har hatt alle de nevnte klokker, og testet 116610LN under vann. Dårlig lesbarhet er stikkordet på denne.

Når det gjelder SHOM så har denne bi-directional bezel uten noen form for lås. Den er potensielt farlig.

Seiko MM300 har så løs bezel at du får knapt nok tid til å ta opp nitrogen i blodet før den viser at du må opp igjen.

PloProf 600m og 1200m er en ekte dykkerklokke :cool:

Hva med DSSD? Samme som sub?

Hva med DSSD?

Deepsea er absolutt godkjent. Den har ikke cycplosen som ødelegger for Submariner Date, og den har også 60 minutters skala på bezelen. Lesbarheten er ikke like god som på PloProf, men det er det heller ingen andre klokker som er (IMHO).

Tja andre som fungerer også.

Joda, IWC Aquatimer har bra lume, og veldig god lesbarhet. Savner dog 60 minutters skala på bezelen slik som PloProf har. Jeg mener det er mye lettere å lese av bunntiden raskest mulig da, spesielt på nattdykk eller i dårlig sikt. Vi har alle våres preferanser, og dette er mine (hence "IMHO" nevnt over) :eek:

Men la oss være ærlige, om klokken ikke skal brukes til dykking så er både SHOM, Submariner Date og MM300 alle gode alternativer til en vanntett kul klokke. Til og med GMT-Master og Daytona er et super alternativ :cool:

Mens vi snakker om lesbarhet..... Ikke de beste bildene, men de viser hva @Thomas poengterer.

Dykker3_zpsed96a3b5.jpg

Bildene under er alle fra et dykk en vanlig delvis overskyet dag på vestlandet, i en vanlig delvis ren fjord og med ca. 16 m med vann over hodet.

Dykker4_zps2e93c279.jpg

Dykker5_zpsc6ce39ae.jpg

Dykker6_zps4c9cbc54.jpg

Dette siste bildet er fra tropene en solfyldt dag med ca. 20 m vann over hodet.

Dykker1_zps2401284b.jpg

Og hvis noen lurte, jada, det er jeg som er idioten med alle klokkene på armen. Og jada, de er alle mine klokker. Og neida, ingen er til salgs :rolleyes:

Frode.

Redigert av en moderator:
Han Nordsjødekkeren som holdt et foredrag på NURK for et drøyt år siden fortalte at Nordsjødykkere ikke bruker klokker. (Iallefall ikke til å holde tiden). Tiden holder ikke dykkeren selv greie på, for oppe i dykkerskipet er det to operatører som holder tiden ved hjelp av Quartzur.

Han viste også denne videoen tatt av en kollega. Han trodde det var en av veeeldig få Rolexer som hadde vært så dypt.

[video=youtube;TsE-SFNrFP0]http://www.youtube.com/watch?v=TsE-SFNrFP0[/video]

He he - ikke rart at Seadweller ble kalt for Cabindweller :D

Frode

Han Nordsjødekkeren som holdt et foredrag på NURK for et drøyt år siden fortalte at Nordsjødykkere ikke bruker klokker. (Iallefall ikke til å holde tiden). Tiden holder ikke dykkeren selv greie på, for oppe i dykkerskipet er det to operatører som holder tiden ved hjelp av Quartzur.

Selvsagt bruker gutta klokker mens de er i metning.
De trenger ikke bruke klokke de timene de er i vannet, da dykkeleder (og normalt et avansert datasystem) holder rede på bunntiden.
Men de resterende timene i kammeret går mange med klokke på armen. Da bor de gjerne mye dypere enn de noen-og-åtti meterene som på vises på videoen der. Forøvrig filmet av en ROV.