Hva slags "crystal press" - spak eller skru?

Medlem
14. nov. 2009
Innlegg
499
Det blir en eller annen <200kr sak fra ebay eller cousinsuk, så superbra blir det sikkert ikke. Men hva er å anbefale av typen med stang man presser på, og de der man skrur?

Skal kun brukes til litt lett modding av Seiko i starten (bytte chapter ring), men er det en av disse typene som lettere gir et bedre resultat enn den andre? Innbiller meg at det er lettere at det går jevnt og forsiktig med en skruvariant, men uten bedre håndtak enn det på den jeg har linket til, er det kanskje ikke det likevel?
 
Redigert:
Har svært lite peiling, men jeg vil se for meg at du har mer "feeling" i monteringen hvis du Bruker pressen. Tror også dette er den vanligste metoden, men her regner jeg med at en av forumets urmakere utdyper! :)
 
Et raskt svar tidlig på dagen. Presse - plastglass. Skrusak - mineralglass

Lykke til :)
 
Et raskt svar tidlig på dagen. Presse - plastglass. Skrusak - mineralglass

Lykke til :)
Jamen altså, jeg vil jo bare kjøpe en! :p
Skyldes dette at mineralglass kan sprekke lettere ved ujevnt trykk og at skrusaken minsker risikoen for dette ved å ikke ha plutselig "trykkøkning"? Det er kanskje også en risiko for at man ikke slutter å trykke i tide og derfor "brekker" mineralglasset? Hardlex er vel et mineralglass, så får kanskje se etter en skrusak da, ettersom jeg sikkert starter med en skx007 eller liknende seikodykker. Men de små skrupressene i samme prisklasse som spakpresser ser liksom så puslete og lite kapable ut.
 
Redigert:
Jeg driver og ser etter noe sånt selv. (Gjorde et forgjeves forsøk på å bli kvitt cyklopen, ingenting ble ødelagt, men den sitter bom fast. Enklere å bytte glasset.) Og så fant jeg denne innretningen her, som ser ut til å kunne gjøre jobben. Finnes i luksus- og budsjettutgave.

Et helt lite urmakerkurs på disse sidene! Og det trengs ... :mad:
 
Redigert:
Synes den klosaken der så ganske skummel ut. Må jo være stor sjanse for riper eller andre skader.
 
Kan hende du har rett i det ... Og det er litt uklart, men jeg har fått mistanke om at denne kun kan brukes på plexi-glass. Jeg klarer ikke å se for meg at man skal kunne klemme sammen et safirglass uten at det går i stykker?

Det er kanskje ikke mulig å slippe unna å ta ut hele urverket, da.

Det var ikke meningen å lure deg opp i stry, det så bare så lettvint ut. :eek:
 
Den kloa er kun for "myke" plast glass... Skal du ta av glasset på en rolex med safirglass trenger du faktisk kun et barberblad og et vilkårlig instrument til... en skrutrekker for eksempel... å sette inn derimot. .. da må du ha en presse... mest for bezel egentlig.
 
Hmmm ... Hva bør jeg gjøre nå, for å få ut glasset og legge det i aceton? Som bildet viser, er det ikke stort igjen av cyklopen, men fast sitter den. Utrolig nok ser det ikke ut til at jeg har klart å ta knekken på glasset, så jeg tenkte å gjøre et siste forsøk på å få bort den glassklumpen.

Å få ut bezelinserten var enkelt, selv om den ble litt ødelagt. Skal uansett bytte til en finere. (Dette er moro!) :)

 
Er det safir du har der, eller mineralsk glass? Ta av Den roterende bezel og se om det er en ny ring som holder glasset på plass. Har inntrykk av at safirglass alltid sitter fast med en pakning og en ny "bezel" under den roterende. Det er her barberblad med et skaft, for eksempel en inretning som selges for å skrape keramiske plater til komfyren ren. Du tar av den roterende, og ser da som regel at det er en ny ring under, mange tror den er en del av kassen. Den er hardt presset på, og man må ha en egen innsats til glasspresse for å få den på igjen, men skal du ta den av så holder det å går rundt med et barberblad og jobbe seg rundt og rundt. Da får du etterhvert en glippe som er stor nok til å vippe den av, fortsatt forsiktig rundt og rundt hele veien, med et annet instrument, som en skrutrekker.

Er den av, så ligger safirglasset der, kun presset på plass med en pakning. Den kan, for eksempel på en rolex, nærmest bare løftes med fingrene. Den indre bezel som jeg kaller det på sportsmodellene, tilsvarer egentlig funksjonen (ikke estetikken selvfølgelig) til den faste bezel på en datejust modell, som også er presset fast og holder glass med pakning på plass.

Er det mineralglass, kan det være samme konstruksjon, men jeg har sett enkelte ur der glasset er limt fast. Da må verk tas ut og enten varme brukes, eller du kan være rå og presse det ut med fingre fra innsiden. Da går det gamle mest sannsynlig i stykker og du må skrape restene vekk inne ved kassen.
 
Den kloa er kun for "myke" plast glass... Skal du ta av glasset på en rolex med safirglass trenger du faktisk kun et barberblad og et vilkårlig instrument til... en skrutrekker for eksempel... å sette inn derimot. .. da må du ha en presse... mest for bezel egentlig.

Klo det refereres til er genial, og jeg har bestilt den beste en uke siden, etter å ha brukt en rimelig i flere år. Koster ca 1200 fra jansonlangerud med moms. Den tar alle fasonger av glass, og så avlang, osv...

Kan bare benyttes på plast uten armeringsring. En del glass har en metallring på innsiden. Det er altså kun plast uten den ringen hvor denne innretning kommer til sin rett. Det blir ikke/blir minimale merker hvis du gjør det riktig, og da ikke noe annet enn du lett kan polere bort raskt. Bruker du den helt uhemmet KAN man knuse glasset - sies det - aldri opplevd det selv, skal prøve med et glass en dag, bare for å teste hvor mye krefter som skal til for å knekke det... :) :) :)
 
Det er mineralglass. Og jo, jeg tror jeg ser en ring som antagelig holder glasset på plass. Jeg har fått forståelsen av at å ta av selve bezelen på disse klokkene kan være rene marerittet, da Invicta bruker et par fjærer som gjør det nesten umulig å få demontert den. Jeg gjør et forsøk, går det så går det ... ;)

Takk for hjelpen!
 
Vel. Å ta av bezelen var jo piece of cake, når det kom til stykket. Det var bare å få tak i enden på den oktagonale, øverste fjæra og dra den opp, forsiktig, for den er tynn. Og løfte av bezelen, under er det en grovere fjær med en L-formet ende som skal stikkes ned i et hull i kassa når alt skal på plass igjen. Egentlig veldig enkelt når bezelinserten er tatt ut så man ser den øverste fjæra. :)

Men jeg kan ikke skjønne annet enn at for å få ut glasset, må verket ut. Er det helt utenkelig? Det er riktignok et spor rundt kassa ca. 1mm nedenfor glasset, men jeg tror det bare er et spor som er beregnet på at den øverste fjæra skal ligge der. Ingenting rikker seg uansett hva jeg prøver å klemme inn der.

Det er uansett litt spennende for meg som ikke har herpet klokker før. Og hele tiden går verket helt uforstyrret av alt jeg utsetter det for ...
 
Nå er det på tide å gi seg, tror jeg! Med glasset, altså. Nå har jeg klart å lage et par hakk i det, så da lar jeg vel urmakeren finne riktig type og bytte det. Først må jeg få bestilt visere og bezelinsert.

Hvis jeg ikke finner ut hvordan det skal gjøres, da ... :)

Å få på plass bezelen med dette fjærsystemet var noe plundrete, men gikk til slutt.

Dette skal jo være et dykkerur (selv om jeg for min del ikke ville stole så mye på det), og siden det ikke er tegn til noen O-ring eller pakning i forbindelse med bezelen, må jo glasset nødvendigvis være forseglet på en eller annen måte, ellers ville det kunne trenge vann inn i urverket?
 
Er sannsynligvis ganske lett å få ut verket, og da kan du prøve å presse glasset ut fra baksiden, hvis du vel å merke fjerner bezel og alt det der igjen. Ta et bilde som er så bra som mulig av overgangen mellom glass/kasse, så kan vi se om det er en ekstra ring der, som jeg har beskrevet. Er jo mulig at de har limt glasset, men hvis det er en dykker så burde det sitte med en pakning og en ekstra ring under roterende bezel som beskrevet. Du må jo klare å åpne verket bak, så er det sannsynligvis en liten fordypning evt en skrue (lite sannsynlig) som du bare kan dytte noe spisst inni mens du drar ut opptrekksaksel - kronen om du vil. Verket sitter sikkert med et par skruer i ytterkant, løsne disse og deretter er det bare å snu klokken forsiktig og så lander hele saken i hånden din.

Hvis du tør selvfølgelig. Samt har noe verktøy til jobben da :)
 
Å ta ut er urverk pleier å være veldig enkelt. Det gjelder bare å ha en movement holder å plassere det i, og en støvtett "osteklokke" å legge det i mens man holder på med kassen. Som regel er det et enkelt trykk på riktig spak/knott som skal til for å trekke ut kronen med velle, og så kan man snu verket forsiktig på hodet. Fingerkondomer ("finger cots") er visst lurt for å ikke legge igjen fettflekker som kan oksidere i etterkant, så det har jeg nettopp bestilt meg. 17kr for 1000stk, tror jeg det var. Har fortsatt ikke fått bestemt meg for presse, da. Tror kanskje den flrste klokken ikke blir en skx007, men en Volmax Aviator chrono jeg ikke skal modde, men har lyst å få polert kassen på. Skal jeg få gjort det skikkelig, må glass, krone og pushere bort først.
 
Det rare med klokken min er at når den roterende bezelen er tatt av, ser det ut som det ikke er noe mer under der ... Bare kassa, med det lille hullet til den grove fjæra, og glasset øverst. Jeg skal ta av alt sammen igjen og ta bilde, men venter til jeg har fått visere og bezelinsert. Jeg tenkte å ta den med til elektroforretningen der de bytter batterier for å få tatt av baklokket, de har utstyr til det. Akkurat den delen av operasjonen er den jeg er mest redd for, da jeg ser for meg at taket glipper og det blir grandiose riper i kassa ... :eek:

Jeg kan vel bare legge urverket i en hvilken som helst glasskrukke med lokk? Og jeg skal kjøpe en sånn ballong for å blåse bort støv, og de fingerkondomene (det var en smart greie, kan man klippe av fingrene på latexhansker, tro?)

Jeg så en mod jeg kan tenke meg i neste omgang, det var en Orient Mako med Pepsi bezel fra en SKX009, tror jeg. Det var veldig vellykket, skal prøve å finne bildet igjen. :)

Hva bruker man til å polere urkasser?


Edit: Her er bildet av en Orient Ray, ikke Mako, med Pepsi bezel fra SKX009.



Link til tråden: http://forums.watchuseek.com/f71/official-orient-mako-club-568233-68.html
 
Redigert:
Det er flere kasser som ikke har noe mer under den ytre bezelen. Skx007 f.eks., har vel bære fjæra til bezelen under der, og vanntettheten sikres av en pakning som ligger rundt krystallen som er trykt nedi der. Glasset må derfor av for å bytte chapter ring. f.eks. Angående å glippe med verktøyet er egentlig ikek sjansen for dette så stor, dersom du har en god åpner (en med tre tagger, ikke to!), tilpasser den riktig, og har godt tak på både klokke og verktøy. Å ha klokken i en holder er en fordel. Men uansett er det greit å ha en "sticky ball" som man alltid kan forsøke å åpne med først. Noen ganger sitter lokket for hardt, men det er null risiko for riper. Jeg har en som jeg tror er av denne typen. Fungerer ganske enkelt ved at du presser den mot baklokket og vrir. Ballen "klistrer" seg inntill baklokket med firksjon, men er egentlig ikke klissete, og legger ikke igjen spor på klokken.

Stillig Orient-mod, var ikke klar over at Seiko SKX Bezeler passet Mako-er.
 
Det er egentlig bare å bruke plasthansker trenger ikke bestille kondomer. Jeg bruker alltid hansker når jeg gjør "rene" jobber. Det er en vanesak.
 
Håper du unnskylder meg om jeg skulle falle for fristelsen å sitere deg på det du sa der, Greg, selv om jeg skulle gjøre det helt ute av kontekst.

Det er egentlig bare å bruke plasthansker trenger ikke bestille kondomer.
:mrgreen: