Hva skjer med klokkeprisene fremover?

Medlem
2. april 2012
Innlegg
65
Sted
Oslo
I det siste har jeg lagt merke til at jeg oftere har sjekket mobilen for å se hvor mye klokken er. Dette til tross for at jeg nettopp har kjøpt meg en ny, dyr mekanisk klokke. Da jeg fikk min første mekaniske klokke som 16-åring, var det praktiske svært viktig. I dag har man ikke på samme måte ett praktisk behov for klokken.

Til tross for dette har nyprisen på klokker økt og bruktmarkedet har seget etter, men hva skjer med markedet når den yngre mobil- og nettbrettgenerasjonen kommer opp i den alderen hvor vi begynte å bruke penger på klokker? Vil denne generasjonen svi av like mange penger på klokker som vi gjør/gjorde? Vil markedet krympe?
 
Vil denne generasjonen svi av like mange penger på klokker som vi gjør/gjorde?
Ja, og de vil måtte svi av enda mer gitt prisutviklingen
Vil markedet krympe?
Nei ikke i det hele tatt, når kidsa nå venner seg ved å gå med en "smartwatch" er det et trinn fremover siden samme kids frem til Appelwatch og annet kom strengt tatt gikk helt uten noe på armen.

Jeg tenker at epleklokker og annet vil fremprovosere en bevisthet rundt det naturlige å bære noe på armen og om et par år eller fem vil smartwatch ha blitt smartchip eller smartbriller eller smarttruser eller hva du vil og da kommer de forhåpentlighvis ville fylle "hullet" på armen med noe mekanisk.

Hver trend pleier vel å føde en mottrend. Efter mange år med CD fikk LP en renessanse et cetera.

En klokke er jo, ønsker jeg å tro, så mye mer enn en tidviser. Det er identitet, mekanik, verdigjenstand, investering(?), smykke, tradisjon
 
Jeg er enig med @adamskater, i den grad noe faller i pris så vil det være de rimeligste merkene uten egne urverk etc. Om jeg skal spå om noe som helst så tror jeg at dressklokker som JLC m.fl. kommer til å stige forholdsmessig mer i pris enn "sportslige" klokker.
 
På mange måter enig med @adamskater. Jeg tror også at markedet for rimelige klokker vil bli mindre, men for de fleste av oss (vil jeg tro) startet inteteressen for klokker med det praktiske - som en tidsangiver. Mange har nok brukt mye penger på en eksklusiv klokke med det praktiske som en vesentlig del av begrunnelsen.

Dersom det ikke lenger blir så vanlig å bruke en analog klokke på armen, vil jeg tro klokkebruk i større grad vil assosieres med
identitet, mekanik, verdigjenstand, investering(?), smykke, tradisjon

Og dersom dette skjer, vil det fort kunne bli et såpass stort "statement" at endel ikke ønsker den oppmerksomheten.

Noe lignende har vel kanskje skjed med kameraer. Før var kamera kul mekanikk og opptikk. Idag kjøper de færreste analoge kameraer og det er stort sett bare noen hipstere på løkka og et knippe entusiaster som har tatt opp igjen bruken.
 
Nå skal det sies at jeg ikke tror klokkemarkedet kommer til å kollapse, men jeg tror kanskje at fks. den nye speedmasteren jeg kjøpte, ikke vil stige i verdi på samme måte som klokkene jeg kjøpte for 8-10 år siden har gjort.
 
Nå skal det sies at jeg ikke tror klokkemarkedet kommer til å kollapse, men jeg tror kanskje at fks. den nye speedmasteren jeg kjøpte, ikke vil stige i verdi på samme måte som klokkene jeg kjøpte for 8-10 år siden har gjort.

Markedskollapser er vanskelig å diskutere, men jeg tror heller ikke klokkemarkedet vil "kollapse".

Fullt mulig at vi vil se stagnerende priser om økonomien går dårligere, men om man f.eks. sammenligner med boligmarkedet er vel de færreste klokkekjøp gjort med lånte penger.

Når det er sagt så er selvfølgelig mulig at et teoretisk boligkrakk vil dra ned prisene på andre goder (folk selger unna klokker for å betale boliggjeld), men kjenner at jeg selv kan gå en stund på nudler og knekkebrød før jeg i det hele tatt hadde vurdert å selge unna den første Rolexen jeg kjøpte. Og slik er det nok også mange andre medsonere som har det :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Jeg er enig med det meste som her er sagt, og at mange som har eksklusive ur hverken har behov for eller ønske om å selge. På den annen side tror jeg ikke at pengene vil sitte like løst lenger, med den mulige konsekvens at både flippesyke og utallige nyinvesteringer vil synke. Dersom antall omsatte ur synker hos forhandlere, samtidig som det enkelte ur de siste år er blitt betydelig dyrer, så ser jeg for meg muligheten for mye urealiserte kapital i butikkene. Hvordan vil dette påvirke bransje og prisnivået generelt?