Hva skal en «komplett» klokke bestå av?

aek

Medlem
23. des. 2013
Sted
Akershus
Jeg opplever at begrepet «komplett» betyr klokke, sertifikat, tags, originalpapirer og originaldokument/er.
Som mange vil ha sett selger jeg min Explorer for tiden, og en interessent mener at klokken kanskje ikke kan anses som komplett, fordi jeg som andre eier ikke har originalkvittering fra da første eier kjøpte klokken.

Hva tenker dere om saken? Må originalkvittering følge annenhåndssalg for at klokken skal kunne karakteriseres som komplett, selv om alle andre papirer/sertifikat/originalbokser er med?

• Liker
Reaksjoner: holmby
Hvis klokken originalt er kjøpt hos norsk ad, går det kanskje an å få en kopi av kvitteringen derfra? Ellers så vil jeg si at hvis kvittering mangler fom salg 2 så er det helt greit. Ikke alle selgere som ønsker å gi original kvitteringen videre heller.

• Liker
Reaksjoner: holmby og aek
Det er sikkert noe rom for diskusjon rundt nøyaktig hva "komplett" skal innebære, men et minimum må være boks, sertifikat og manual (hvis klokken ble levert med slikt). Utover dette kan man ikke anta noe som helst, og er passe løk hvis man tenker at det skal følge med ditten og datten av tags og plast, bare fordi klokken beskrives som "komplett".

Kvittering? Jeg nekter å godta at kvittering skal være en del av "komplett"-diskusjonen i det hele tatt. Kvittering har jo egentlig ingenting med klokken og gjøre i det hele tatt, og er utstedt av forhandler til kjøper.

Stopp galskapen, please...

Det er sikkert noe rom for diskusjon rundt nøyaktig hva "komplett" skal innebære, men et minimum må være boks, sertifikat og manual (hvis klokken ble levert med slikt). Utover dette kan man ikke anta noe som helst, og er passe løk hvis man tenker at det skal følge med ditten og datten av tags og plast, bare fordi klokken beskrives som "komplett".

Kvittering? Jeg nekter å godta at kvittering skal være en del av "komplett"-diskusjonen i det hele tatt. Kvittering har jo egentlig ingenting med klokken og gjøre i det hele tatt, og er utstedt av forhandler til kjøper.

Stopp galskapen, please...
+1.
Vil slenge på en parallell diskusjon: hva betyr pen? Og strøken?

Strøken er kanskje det samme «som ny».

Men at en brukt klokke har noen dings og hairlines er forventet. Fremdeles pen IMHO.
Noen klokker er kanskje misbrukt, men det er noe annet.

Eks: Fikk tyn på en annonse for en Tudor FXD på Kakleriet. En brukt dykkerklokke utviklet for de røffeste uten bruksspor? Vanskelig og uønskelig å levere på slike forventninger.

Selv dropper jeg å selge til petimetere som skal ha 1-5 år gamle brukte klokker «som ny» med kvittering.

På en måte høres det litt dumt ut at kvittering skal medfølge for at settet skal være komplett. Men jeg ser scenarioer der jeg kanskje ønsker det:

1. En påstand er ytret og trenger dokumentasjon for å verifisere. Typ dette her med "norsk-kjøpt", hvis denne termen skal brukes så må kvittering eller tilsvarende legges ved. Det samme gjelder forhandler. Du må vise til kilder og ikke komme med påstander som ikke kan etterprøves.
2. Klokken er relativt ny. Det blir et styr med reklamasjoner og eventuelt å forsikre klokken. De forventer at dokumentasjonen vises. Hvis jeg som kjøper må produsere noe ekstra for at leveransen skal godtas hos andre, mener jeg at settet har mangler.

Bonus punkt 3. Klokken er gammel. Leveransen går fra 100% til 110% hvis din trench watch kommer med en håndskrevet kvittering fra militærsjappa i Verdun, datert 21.02.1916, prisen var tre knapper og fem glansbilder.

La galskapen fortsette

Står hvilken butikk, med stempel eller lignende som solgte klokken ny på et sertifikat i de fleste tilfeller vel?
Et av kvitteringsproblemene er at det nettopp ikke gjør det i Rolex siste sert.

Enig med @MikroKrone, kan være en fordel og sågar verdiøkende med kvittering.
Samtidig så er et sett komplett uten kvittering, ref Fyrstens melding ovenfor.

• Liker
Reaksjoner: aek og MikroKrone
Hvis det er en dyr klokke så bør det kunne dokumentetes at den er ny i norge / mva ved innførsel.
Enig i det. Jeg har skriftlig bekreftelse fra Urmaker Christensen på at klokken er norskkjøpt. De skriver: «Opprinnelse verifiserer vi ved inspeksjon og er del av avtalen selger signerer. Så vi kan bekrefte at den er solgt ny i Norge.»
Jeg vil jo mene at dét er bekreftelse god nok.

Enig i det. Jeg har skriftlig bekreftelse fra Urmaker Christensen på at klokken er norskkjøpt. De skriver: «Opprinnelse verifiserer vi ved inspeksjon og er del av avtalen selger signerer. Så vi kan bekrefte at den er solgt ny i Norge.»
Jeg vil jo mene at dét er bekreftelse god nok.
Enig.
Tips: legg det inn i annonseteksten. Selv om klokka (forhåpentligvis) er produsert i Sveits, så er den informasjonen relevant.

Som deg, overrasket at den ikke er solgt til prisen nå…

• Liker
Reaksjoner: aek
Jeg har kjøpt brukte klokker der kvittering har fulgt med, men selv sender jeg aldri med kvittering om det står mitt navn på den. Hvis noen har spurt etter den, så har jeg sladdet navn og sendt med kopi.

En klokke er komplett uten kvittering.