Hva ser man etter om man jakter lommeur?

Medlem
14. nov. 2009
Innlegg
499
Siden jeg nå plutselig har blittt voksen, med herrebunad (som i følge husfliden sikkert ikke er en bunad) og det hele, har det slått meg at jeg kanskje burde skaffe meg et lommeur før 17. mai. Men dette kan jeg lite om. Tråler bukta litt, men det er jo farlig med lite kunnskap.

Ønsker først og fremst et lommeur i sølv, og siden jeg ikke har noe særlig kunnskap om klokketypen, ønsker jeg egentlig et rimeligst mulig ur i fungerende stand. Likevel ønsker jeg gjerne at det ble laget da folk faktisk brukte lommeur, og ikke er en moderne hommage.

Jeg VET at man ikke skal gå vintage om man ønsker noe som fungerer, og helst ikke pga. pris heller. Men dette er jo noe som vil bli brukt maks tre ganger i året, så jeg tenker at det får våge seg. Noen innspill til konrkete salgsplasser, modeller, urverk m.m. å se etter?
 
Redigert:
Lista på produsenter som lagde lommeur i gamle dager er jo ganske lang. Tror jeg hadde sett etter en gammel Omega. Da er lista på å kjøpe feil litt mindre. De trenger heller ikke å koste så veldig mye. De er også lett å ta en service på. Ser man får et Omega lommeur fra 200 kr og oppover på en Svensk side som heter Tradera.com. Fickur - Tradera.com Trykk på aldre under Kategorier på venstre side.

Det kan være mange måter å se ved kjøp av lommeur. Utsende er en start. Se om kassa og glasset er helt. Er det lokk på uret, så se om lokket sitter uten at det er for løst eller bøyet om det er mulig. Se på tallskiva om den har riper eller sprekker. De fleste produsenter lagde tallskiva av porselen, så har den en gang i livet falt på gulvet så er det nok en sprekk der. Se om alle viserne sitter på, å om de har samme design.

Er det ikke bilder av urverket så trykker jeg meg videre. Det er greit å se bilder av verket etter rust eller mangler. Stort sett så trenger de fleste en service etter kjøp. Selv om den tikker og går så er det greit med en rens og smøring. Skal klokka bli et såkalt "bunadsur" med bruk noen få ganger i året, så er det et must.
 
Det blir nok en rens og smøring hos Tusen Tikk, tenker jeg, men det rekker jeg ikke FØR 17. mai. jeg må innrømme at jeg har litt sansen for flere av de amerikanske merkene, men det er vel muligens fordi det er dem det er flest av på ebay. Det beste hadde jo vært en goodguy her fra sonen, men sjansene for det er vel ikke store nok til at det er noe poeng i å legge ut en WTB?
 
Amerikanske lommeur er jo en mulighet det også. Fallgruvene er litt større der da. Amerikanerne lagde noe av de beste, men også mye dårlig. Sånn som westclox og dollar pocket watch.

Hamilton, Waltham, Hampden, Elgin og Illinois er noen gode kjente Amerikanske navn. Railroad urene er en sikker anbefaling. Mye ur for pengene.
 
Takk, da vet jeg hva jeg ser etter hvis impulsbudet mitt på ebay i går IKKE går av med seieren. Kendall & Dent 1885 i fungerende stand, men tror ikke servicemannen på det har vært HELT kurant. Av det lille man ser av verket ser det litt ut som det er druknet i olje...
 
Jeg vet det er mange TSere som har et eller annet sølvur i skuffer og skap. (Meg selv inkludert)
Hva med å legge ut en WTB på KS og se hva som skjer:)
 
Trodde det var litt utenfor løypa her inne, men skal forsøke meg på det hvis jeg om 2t 43m ike har vunnet auksjonen. Angrer litt på budet, men skjit au. :p
 
Fikk jammen det uret gitt, for <560kr inkludert frakt. Fra en greker med bulgarsk epostadresse og 11 gjennomførte handler. Hm. :p Jaja, for den prisen har jeg jo ikke betalt mer enn sølvprisen, så da er det bare å forsikre seg om at det er ekte sølv så fort den kommer. Bilder.
 
Jeg har en idiot sikker utgave fra Japan :)

P1060246_zps2438a474.jpg
 
Da var det kommet! :D Hentet det på vei til jobb, og sitter her nå og "nyter" tikkingen som gjaller gjennom kassen. Dette tikker HØYT. Men jeg er egentlig mest overrasket over at det i det hele tatt 1: kom, og 2: går.

Jeg får jo naturlig nok ikke sjekket om det går spesielt gått, da jeg ikke får hverken trukket det opp ordentlig eller stilt det uten en passende nøkkel. En brettet post it-lapp holdt imidlertid til å få trukket den opp LITT, slik at jeg fikk sett at det i det minste gikk - og ikke mistet noen sekunder de første fem minuttene. Men nå ligger den 30sek. unna der den var, så jeg tror den er tom for fjærspenning - satser på at det er det, ihvertfall. Må få se hvordan jeg mekker til en opptrekker når jeg kommer hjem - jeg tror nemlig ikke jeg har en pipenøkkel på <2mm...

red: Er det forøvrig kurant å bruke polywatch på så gamle krystaller, eller må man bruke noen spesielle glasslipemidler? Det er jo sannsynligvis glass og ikke plast, om det er originalt. Men det kjennes plastaktig ut.

Fikk for øvrig stilt det og, tror jeg, trukket det opp. :D Mått bruke den plastdingsen fra en penn som inneholder blekk og bite til bakenden. Hva gjør man ikke for å få klådd litt på en klokke...

ny redigering: På en halvtime har den tapt 15 sek. Hurra... :p Og det er allerede regulert UTENFOR det man egentlig skal regulere. Hehe, spørs hvor lett dette blir å fikse mon tro? Er det mulig å prøve å regulere den litt mens verket går, eller er det helt fyfy?
 
Redigert: