Hva kan dette være for et lommeur?

Medlem
6. jan. 2013
Innlegg
111
Sted
Hedmark
Fikk dette lommeuret i dag, har tilhørt min farfar som brukte det ofte en del år tilbake i tid, men noe særlig mer informasjon fikk jeg ikke. Ser skiven har en sprekk eller avskalling, så sikkert knust glasset en gang og også skadet skiven. Tror det er plexiglass, føles sånn ut. Morsomt om noen vet hva det er og kan gi meg et merke og kanskje modell navn. Ser ingen logo tror jeg, foruten bilde av et dyr og mye graveringer av ymse tallrekker på innsiden av første lokket.
Har tatt noen bilder:
8660125023_ec12084b06_b.jpg

8660124995_482875bc0a_b.jpg

8660124947_fe09944117_b.jpg
8660124923_3b1df4a1d5_b.jpg

8660120347_24cea64c66_b.jpg

8660120305_91365e35ed_b.jpg

8660120261_56c6cd01ba_b.jpg

8660120215_e9638ed630_b.jpg

8660120163_4789c92f0e_b.jpg

8660120105_623a1c6951_b.jpg
 
Dette er ren gjetting fra min side, men utifra stemplene virker det som det er et sølv lommeur. ref " 0,800 "
Ikke en spesielt produsent, men mener å ha lest at mange urmakere fikk satt sammen urverk, kasser og skiver fra 3 parts produsenter og solgt de under eget navn. Om dette lommeuret er solgt originalt uten noe på skiven, eller om skiven er byttet ut vet jeg ikke, men dette vil være min gjetting.
Årstall er litt usikkert, men 1920-1935?

Hvis du kan ta et litt bedre bilde av verket, spesielt av den logoen/stempelet som ligger mellom broen som holder balansehjulet, og det ene "giret" til kronen, så kanskje det hadde vært mulig å komme med litt mer info.

Du vet ikke hvor mange juveler det er i verket? Virker litt som et 10 steiners verk?

Presiserer igjen at dette er ren gjetting, og at det er flere her på forumet som kan komme med mer riktig informasjon.
 
Det står et stempel på verket ser jeg, og et nærbilde vil nok hjelpe på identifiseringen. Evt. nummer som kan være trykket.
 
Kikket litt på den igjen i dag med lupe og godt lys, i stempelet på urverket står det Revue G.T
Det er vel da et Revue Thommen urverk, vet ikke hvilket kaliber ennå. Usikker om om selve klokken kan komme fra han/den produsenten også, men baklokk på urkassen har samme serienummer som baklokk på selve klokka igjen.

Logoen i baklokket minner om en krone og en halvmåne, samt et lite bilde av et dyr som en fugl eller lignende.
Lurer litt på hvorfor det er så mange graveringer av tall i baklokket, det er flere serier med tall både her og der. Noe folk kan ha øvd på eller bare tilfeldig?
 
Redigert:
Har kikket gjennom noe info jeg har om Revue, men har ikke funnet caliberet. Sjekk om det står noe tall under balansen. Revue begynte å merke urskivene med navnet Revue i tidsrommet rundt 1910 og uret kan være produsert før denne tid.
 
Både Waltham, en sveitsisk ebauche mfl. har stempling med stjerne i halvmåne. Men din likner ikke på noen av dem (selv om bildet ikke er så godt.)
 
Kom over denne tråden med et lommeur som har mange likheter. Sakset ut litt:

It is marked with both the Swiss grouse (used 1882-1934) along with 0,800 (silver content) and the German crown & crescent (used after 1886), which leads me to believe it's maybe a Swiss watch made for the German market.



So with this information I'm guessing my movement and case were made by Thommen for the German market sometime between 1886 (when the grouse and crescent were both in use) and 1910 (when Revue Thommen started adding the Revue to the GT mark). Agree or disagree?

Help identifying this "GT" watch...Gedeon/Revue Thommen?

Skal på ingen måte konkludere med noe utifrå den informasjonen, men tror nok at min også stammer fra Thommen, lagd for det tyske markedet etter 1910 en gang og der fikk/fant eller kjøpte bestefaren min den når han var med i Tysklandsbrigaden. Kun gjetning fra min side dette, men det kan jo være tilfellet.
Farlig morsomt å lete etter info om vintage klokker, tror nesten jeg må ta en tur til Vikingskipet under antikkmessen neste helg for å se etter gamle klokker. :p