Hva fikk deg til å kjøpe Panerai?

Min første fikk jeg i en byttehandel for et par år siden. En 320. Har siden den gang hatt minst 10 Panerai, feks 233, 372, 312, 590, 305, 210, 183 +++

Digger designet. Men kaster en brannfakkel og tør påstå at kvaliteten er så som så. Men uansett, lekkert design og mye følelser i Panerai.

• Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy og Preacher
Min første fikk jeg i en byttehandel for et par år siden. En 320. Har siden den gang hatt minst 10 Panerai, feks 233, 372, 312, 590, 305, 210, 183 +++

Digger designet. Men kaster en brannfakkel og tør påstå at kvaliteten er så som så. Men uansett, lekkert design og mye følelser i Panerai.

En ny brannfakkel kastes inn....Personlig tror jeg at den tradisjonelle Panerai modellen nådde sin popularitets topp for et par år siden.
Dette gjelder både m.h.t. størrelse og det spesielle designet...dette er vel noe som kan bekreftes om en har fulgt med i et forum som www.paneristi.com
Jeg husker hvordan dette nettstedet opphauset PAM på '90 tallet. Modellutvalget er nå blitt noe utvasket og kanskje for bredt til at PAM fortsatt vil beholde sin posisjon som "stor, robust, spesiell og mandig". Noen få utvalgte modeller vil så klart bestå som ikoner og grails.... Men dette er nå min mening.....

Digger designet. Men kaster en brannfakkel og tør påstå at kvaliteten er så som så.

:eek:
På hvilken måte opplevde du at de ikke holdt mål?
Har jo hørt noen historier om feil på tilnærmet nye klokker med påfølgende lange service/garantiopphold.
Har siklet på 312 eller 351 en stund nå men ble litt betenkt...

:eek:
På hvilken måte opplevde du at de ikke holdt mål?
Har jo hørt noen historier om feil på tilnærmet nye klokker med påfølgende lange service/garantiopphold.
Har siklet på 312 eller 351 en stund nå men ble litt betenkt...

Har opplevd problemer med kronen på 3-4 Panerai. Både nye med inhouse og eldre med ETA. Den "går ut av ledd" så man ikke får stilt klokken. Har også opplevt problemer med PR indikator som ikke viser korrekt. En ny med inhouse har også stoppet.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Har opplevd problemer med kronen på 3-4 Panerai. Både nye med inhouse og eldre med ETA. Den "går ut av ledd" så man ikke får stilt klokken. Har også opplevt problemer med PR indikator som ikke viser korrekt. En ny med inhouse har også stoppet.
Du må jo ha "omvendte Midas hender"! Utrolig hva du har blitt utsatt for, på de 3-4 dager som hvert av disse ur har vært i ditt eie:eek:;)

• Liker
Reaksjoner: Jone og MrMstone
Gjennom de siste 14-16 år har jeg hatt mange PAM i eie og på armen,- sikkert et-par-og-tjue stk.
Eneste problemet jeg har hatt, er at et par av skru barrettene har fått dårlige (slarkete) gjenger etter mange rem bytter.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Mener jeg fikk en forklaring på at det var friksjon på hovedfjær som gjorde at energien ble feil fordelt videre.
Jeg er ikke urmaker, men trodde det var balansen som justerte hastigheten videre ut. Det var lukkede hovedfjærstønner som ikke kunne åpnes fikk jeg beskjed om.

Jeg tror vel egentlig at Panerai aldri selv fant ut av problemet, og derfor kom med dette som en mulig forklaring.

Den gikk for sakte ved lav PR, riktig "på midten" og for fort ved full PR.
Hmm.. Tror det faktisk er slik P300x urverkene er konstruert. Med 2 fjærhus i serie, så blir kreftene fordelt med ulik kraft avhengig av fjærspennet. Spesielt når uret er nytt, siden friksjonen i fjærhusene da er størst.
Som andre har sagt tidligere, så kan en sekundviser på en Pam med dette system være frustrende, men det er prisen å betale for en lang gangreserve.
Mitt eget 422 oppfører seg også slik, men over 3 dager er "gjennomsnitt" avviket ca +4 sek/24t som er akseptabelt.