Hva er greia med Sea-Gull?

Medlem
28. april 2013
Innlegg
52
Heisann,

Ble sittende i en annen tråd å se på Sea-Gull 1963, og etter litt googling fant jeg frem til en av Sea-Gull sine resellere som folk på watchuseek har handlet fra (taobao på tmall.com).
Dette er kanskje å banne litt i kirken, men her var det en del fine klokker. Hva er egentlig greia? Er det plastic-fantastic som ryker etter tre uker, eller har de faktisk noe for seg i affordables verden?

Eksempel på en ganske stilig modell:

http://detail.tmall.com/item.htm?sp...8a24b19faf8f3737&abbucket=1&scene=taobao_shop

Denne ligger på 1250 yuan som tilsvarer €170,- Det kan da ikke være dugandes, eller?

Regner med at noen kan opplyse oss "uinvidde" litt på dette merket. Prøvde forumets søkefunksjon men fant ytterst lite..

TJ
 
Er det ikke stort sett kinesisk produserte mekaniske urverk basert på gamle sveitsiske travere? Mangler nok både finish og kvalitetskontrollen til sveitserne vil jeg tro, men ellers ikke noe "plastic fantastic". Du får det du betaler for og vel så det vil jeg tro.
 
Det er ikke å banne i kirka dette @totto
Sea Gull er kinesisk urprodusent (manufaktur om du vil? :) ) og Melchiades summerte det fint i sin post.
Vet @krille sitter på enda mer historikk her og jeg tror de gått så langt som å kjøpe inn en hel "fabrikk" fra Sveits og startet produksjon av sin egen vri på bland annet Venus-verk en gang i 60-70 åra.

Idag lager de faktisk fem miljoner automatiske verk årlig (av en total verdensvolum på 20M)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sea-gull
http://www.seagullwatch.eu/

Pussig nok (kult nok) så lager de også Tourbillions til en brøkdel av sine sveitsiske motparter. (RRP €3800 )
 
Redigert av en moderator:
Hei og takk for gode innspill.

Kjenner jeg blir litt skeptisk når jeg ser såpass fine klokker, med blant annet månefase etc for €2-300,- men det ser jo unektelig ganske interessant ut hvis man tenker at man vil ha ett "utvalg".

Fant i samme slengen Rodina sin R0005 (tror jeg det var) som er mer en Nomos homage, som også det ligger litt om på forumet her. Kanskje man skulle bestilt en klokke eller to og testet kineserene litt..

Har noen mer input så tas det gjerne imot!
 
Hei og takk for gode innspill.

Kjenner jeg blir litt skeptisk når jeg ser såpass fine klokker, med blant annet månefase etc for €2-300,- men det ser jo unektelig ganske interessant ut hvis man tenker at man vil ha ett "utvalg".

Fant i samme slengen Rodina sin R0005 (tror jeg det var) som er mer en Nomos homage, som også det ligger litt om på forumet her. Kanskje man skulle bestilt en klokke eller to og testet kineserene litt..

Har noen mer input så tas det gjerne imot!

Jeg låner meg for øyeblikket en slik Rodina. Den er grei nok, men du får hva du betaler for. Kvaliteten føles et stykke unna selv de rimeligste Tissot.

Dog helt greit for rundt 1000-lappen.

Har også sett litt på disse månefasene. Vær obs på at en del ikke er skikkelig månefase, men natt/dag indikator.

Denne er dog "ekte":
attachment.php
 
Jeg har en Rodina liggende, og det er mye for pengene. Jeg har hatt Nomos også. Visst er det forskjell, men ikke SÅ stor. Jeg ville i alle fall mye heller hatt Rodina enn for eksempel Daniel Wellington(?).

Her på blå perlon.

2014-09-17100518Large_zps41e2677b.jpg


Jeg har også en BJWAF T18. Veldig fin dressklokke. Om ikke lenge har Kina tatt over verden.

BJWAF-front2_zps874a3edf.jpg


Todda
 
Det er ikke å banne i kirka dette @totto
Sea Gull er kinesisk urprodusent (manufaktur om du vil? :) ) og Melchiades summerte det fint i sin post.
Vet @krille sitter på enda mer historikk her og jeg tror de gått så langt som å kjøpe inn en hel "fabrikk" fra Sveits og startet produksjon av sin egen vri på bland annet Venus-verk en gang i 60-70 åra.
Stemmer det, min har vært hos meg i drøye 4 år nå, og den har sett en hel del bruk. Jeg liker den såpass godt at for meg er bruks/nytte/nostalgiverdien vesentlig høyere enn hva jeg kan få for den ved å selge den.





Tianjin-fabrikken kjøpte på begynnelsen av 60-tallet patentet, verktøyene og hele produksjonslinjen for det aktuelle verket, dagens Sea-Gull ST-19-verk er derfor en mer eller mindre eksakt kopi av det klassiske Venus 175.

PA280737.jpg
 
Redigert av en moderator:
Her kan du for øvrig se bilde av et Venus 175 fra 50-tallet. Sammenlign med bildet av ST19-verket i forrige post!

Venus_175.jpg
 
Jeg har også en BJWAF T18. Veldig fin dressklokke. Om ikke lenge har Kina tatt over verden.


Todda

Allerede i 80 tallene var det snakk om at Kina "skulle overta verden"... Jeg venter fortsatt.
Nå økonomien sin er i ubalanse pga inflasjon bla og verden snur seg til India for fremtiden.

I kvantitet, ja de kan. I kvalitet: Nei. I prestisje...Enda mindre. I innovasjon: Ikke enda.
Du kan holde på din Nomos helle livet med god service intervaler.
Jeg tror ikke at en Seagull eller lignende er skapt for det: Du kan se på nettet en del analyse på kinesiske replika av sveitsiske urverk som er gjort av noen urmaker.
De sier det samme: Grov finish og enkelte svak deler gjør at pålitelighet går ned over tid og bruk.
Du får det du betaler for: Ikke noe mer.
Og for min del, jeg liker den original best, ikke kopien. ETA/Valjoux er billig nok for mange lommeboker syns jeg.
Da dreier det seg bare om "eksotisme"
 
Seagull 1963.

Stemmer det, min har vært hos meg i drøye 4 år nå, og den har sett en hel del bruk. Jeg liker den såpass godt at for meg er bruks/nytte/nostalgiverdien vesentlig høyere enn hva jeg kan få for den ved å selge den.





Tianjin-fabrikken kjøpte på begynnelsen av 60-tallet patentet, verktøyene og hele produksjonslinjen for det aktuelle verket, dagens Sea-Gull ST-19-verk er derfor en mer eller mindre eksakt kopi av det klassiske Venus 175.

PA280737.jpg
Hvor nøyaktig / unøyaktig er den ? Kjenner at jeg har litt lyst på en......
 
Allerede i 80 tallene var det snakk om at Kina "skulle overta verden"... Jeg venter fortsatt.
Nå økonomien sin er i ubalanse pga inflasjon bla og verden snur seg til India for fremtiden.

I kvantitet, ja de kan. I kvalitet: Nei. I prestisje...Enda mindre. I innovasjon: Ikke enda.
Du kan holde på din Nomos helle livet med god service intervaler.
Jeg tror ikke at en Seagull eller lignende er skapt for det: Du kan se på nettet en del analyse på kinesiske replika av sveitsiske urverk som er gjort av noen urmaker.
De sier det samme: Grov finish og enkelte svak deler gjør at pålitelighet går ned over tid og bruk.
Du får det du betaler for: Ikke noe mer.
Og for min del, jeg liker den original best, ikke kopien. ETA/Valjoux er billig nok for mange lommeboker syns jeg.
Da dreier det seg bare om "eksotisme"

Enig i det.
Design, kvalitet og holdbarhet er ikke noen kinesiske greier...

Derimot har de vært heldige med disse klokkene, og jeg kjenner at jeg får lyst på en. De koster jo ikke så mye, så der tar de det på prisen...
(Med dertil slavevilkår og barnearbeid?)

:cool:
 
Enig i det.
Design, kvalitet og holdbarhet er ikke noen kinesiske greier...

Derimot har de vært heldige med disse klokkene, og jeg kjenner at jeg får lyst på en. De koster jo ikke så mye, så der tar de det på prisen...
(Med dertil slavevilkår og barnearbeid?)

:cool:

Slavevilkår er ganske garantert. Men det er dessverre prisen å betale når man jobber på "factory" i Kina.
Forhåpligvis Seagull bruker -profs- og ikke stakkars landsby jenter som bor 8 stk per rom i soviet boligblokker.