Hva er folks tanker rundt Tudor?

Medlem
26. mai 2013
Innlegg
157
Hei! Har aldri hatt noe spesielt forhold til Tudor, det har alltid vært den litt udefinerbare lillebroren til Rolex. Men hva tenker folk her på forumet om Tudor? Mer trenger jeg vel egentlig ikke skrive, så diskuter i vei!
 
Tudor var skapt for andre kunder en Rolex: En måte på å utvide seg med å selge billigere klokker til "fattigere" folk.
Min utsikt på det: Nå er jeg ingen Tudor ekspert.
Dem har ETA urverk...
Hørt at Pelagos og Black-Bay var mye klokke for pengene men etter min mening, i denne prisklasse, Tudor skulle ha brukt 2892-2 ETA top grade... Ikke 2824-2: Syns at det var "billig gjort".
 
Tudor var skapt for andre kunder en Rolex: En måte på å utvide seg med å selge billigere klokker til "fattigere" folk.
Min utsikt på det: Nå er jeg ingen Tudor ekspert.
Dem har ETA urverk...
Hørt at Pelagos og Black-Bay var mye klokke for pengene men etter min mening, i denne prisklasse, Tudor skulle ha brukt 2892-2 ETA top grade... Ikke 2824-2: Syns at det var "billig gjort".

+1
Jeg liker designen på klokkene veldig godt, men dette med urverket plager meg nok til at det ikke blir noe kjøp med mindre jeg skulle finne et helt sinnsykt godt tilbud.
 
Tudor 79090 er en av mine all time favoritter! Av nyere modeller synes jeg pelagos er sexy! Bare synd den ikke er laget i stål:-/

Helt sykt hva jeg savner den her!

IMG_1551_zps3e905d9f.jpg
 
Jeg liker Tudor godt. Både de nye krumspringene og de eldre modellene. Har hatt Black Bay, og hadde den passet litt bedre hadde jeg nok hatt den ennå.
 
Syntes det er et spennende merke, og har siklet noe veldig på det, men fornuften i meg holder meg litt unna.
Pelagos hadde jeg kjøpt om den var i Stål, Black Bay hadde jeg kjøpt om man ikke kunne få en brukt Omega i samme prisklasse....

Flotte klokker, men alltid noe "feil" for min del. :/
 
Kommer litt an på om vi snakker nyere eller eldre Tudor.

Jeg har en eldre tudor chrono ("daytona"). Fin klokke som gir mye for pengene. Tudor Sub er en av mine favoritter.

De nyere er veldig fine, men av en eller annen grunn gir de ikke godfølelsen. Det er imidlertid en høyst personlig greie.
 
Mine 2 cent:
Hos meg er en Tudor submariner Snowflake er en "Grail" som jeg en dag skal eie, på lik linje med en Omega SM300 fra 60-70-tallet.
Av de nyere Tudorene finner jeg Pelagos interessant, og når den kom var Black bay spennende, men for meg har den falt igjennom designmessig.
Den røde/burgunder beselen traff perfekt når burgunder var en motefarge, i dag nja...
 
Har hatt både Pelagos og Tudor Submariner og må si jeg var veldig fornøyd. Pelagos gir en helt fantastisk kvalitetsfølelse og sklir under radaren på de fleste. Subben gav meg en god "vintagefeeling" og er på mange måter "kulere" enn Rolex sin utgave:p Den er mer anonym, men har samtidig masse sjel og historie.

Hadde jeg vært en rik mann hadde jeg mest sannsynlig kjøpt alt som var av Tudor, men ettersom alt er prioriteringer må dessverre noe velges bort av og til. Det som er sikkert er at en Tudor Submariner skal inn igjen på et eller annet tidspunkt:cool:
 
Jeg har sett litt på disse siste tiden. Slo kloen i en gammel OysterDate (Rose) som jeg vil fikse opp til min kone.
Dette er jo en slik "billig-Rolex", men med Tudor-urverk.

Det er blitt ganske god pris på de gamle, men rimeligere enn Rolex. Mange er fine. Jeg har ikke falt helt for "de rette viserne" på blant annet Submariner, men dette er helt klart mye spennende som har stor historisk verdi!

I første rekke vil nok et innkjøp konkurere mot Omega....

:cool:
 
Et bilde sier mer enn 1000 ord og så videre ....
3u4e4u6e.jpg


Synes det er noe fabelaktig kult over vintage Tudor og da særlig med Snowflake-visere, blå dial og bezel og gjerne en dæsh patina. Eller for all del en Fransk en ...

De brukte vel(?) Tudor-merket både for å vende seg til andre markedssegment OG å prøve ut noen idéer og modifikasjoner? (Du får dem for eksempel med flere forskjellige visere og kassestørelser)

Frem til for et par (mange) år siden var jo også oyster-kassene identiske og du hade vel Rolex-logo og tekst flere steder og fikk vel så sett en Sub med allt uten Rolex inhouse-urverk.

Av hva de gjør idag så er det selvsagt kult med snowflake (doh!) og kan fint skjønne at mange legger elsk på både Pelagos og Black Bay. (Bare prøvd førstnevnte og den er riktig så flott)
 
Frem til for et par (mange) år siden var jo også oyster-kassene identiske og du hade vel Rolex-logo og tekst flere steder og fikk vel så sett en Sub med allt uten Rolex inhouse-urverk.
)

Stemmer det. Tudoren min har så mange Rolex over kasse og lenke at hadde jeg satt på Rolex skive også...

Med det utgangspunkt er det bedre nå at de får sin egen identitet. Noe de klarer godt. Spennende historie og spennende fremtid!

:cool:
 
Mange interresante perspektiver her. Selv har jeg som sagt ikke hatt noe spesielt forhold til merket, men ville kanskje plassert det i nærheten av Omega, om enn ikke deres klokker med in-house. Synes for eksempel det virker som et kult alternativ til TAG, enkelte Breitlinger, o.l. merker. Men som sagt, spennende å se hvor dere plasserer merket.
 
Mange interresante perspektiver her. Men som sagt, spennende å se hvor dere plasserer merket.

Enig! Bra tråd!

Selv liker jeg eldre Tudor veldig godt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, for jeg er ikke spesielt glad i ETA. Vintage modellene som er vist ovenfor (spesielt Snowflake og 79090) syns jeg er fantastiske. Igjen litt rart, for det er jo submarinere med ETA-verk. Hvorfor ikke da, som jeg alltid predikerer, droppe etterligningen og fokusere på originalen? Kanskje fordi det ikke er etterligninger, men en rimeligere original? Snowflake har, til sin fordel, iallefall et litt avvikende utseende.

Selv har jeg en (eller kona? et definisjonsspørsmål) en fantastisk 75090, lillesøstra til 79090 på 35mm. Det å få tilgang til et så strøkent og komplett eksemplar av en "Submariner" med Oysterkasse og Rolexkrone i litt mindre utgave som passer kona perfekt 10' rimeligere enn 79090 og 25' rimeligere enn 1680 er fantastisk. Så for meg funker faktisk Wilsdorfs ide om et rimeligere ur til dem som ikke har råd til originalen:)

Nyere Tudor syns jeg er ok, men trigger ikke 100%. Spesielt Pelagosen er fin. Heritage Chronoene er tøffe, men for mye "design" (ikke stayer-design). Black-bay skjønner jeg ikke helt. Konkurrenter til Omega, Breitling.

Jeg postet en del spm om forholdet mellom Rolex og Tudor i en annen tråd, spesielt ift eierskap. Fikk aldri konkrete svar. Forstår det som at det i dag er en stiftelse som eier både Rolex og Tudor, men at de opererer som helt egne merker (etter flere tiår med tett samarbeid som sluttet på midten av 90-tallet) . Eneste jeg kan se samarbeid rundt er distribusjon. Korrekt oppfattet?

75090:
 
Redigert:
Jeg har ikke hatt noe spesielt forhold til Tudor. Bare sett på merket som lillebroren til Rolex. Jeg likte Black Bay veldig godt ut fra bilder, men da jeg fikk se den live hos AD, var det kjærlighet ved første blikk, og jeg måtte bare kjøpe den. Jeg har brukt den hver dag i over to måneder nå, og jeg liker den like godt fremdeles. Jeg vet at den spiller på fordums "storheter", men jeg ser ikke på den som et moteblaff som enkelte andre her tydeligvis gjør. Et besøk til en forhandler anbefales. Jeg har også kikket på Pelagos. Sånn umiddelbart syntes jeg den var litt kjedelig, men det er også det som i ettertid fascinerer meg med den - den er en ærlig, no nonsense tool watch, på linje med Seadweller. Så jeg slår et slag for Tudor. jeg synes merket er inne i en spennende fase.



Todda
 
79220r

Prøvde nylig på meg en 79220R - forelskelse ved første øyekast. Aldri hatt noe særlig øye for Tudor, annet enn at det ble satset store summer i 2013 for å få Tudor til å stå på egne ben.

Black Bay 79220R - er en fantastic klokke som jeg vurderer å gå til innkjøp av. Dog MÅ det være vintage skinnrem.

Legger til et bilde, selvom jeg så det var blitt postet tidligere.


Tudor_zpsaf1e6fa9.jpg