Hva er en sportsklokke?

Medlem
23. aug. 2014
Innlegg
123
Sted
Tigerstaden
Hva er en sportsklokke?

Det er ikke en diver, for slikt er til dykking - både faktisk og deskdiving. Det er heller ikke en flieger, for på skiven til slike er det for mange (u)nødvendige instrumenter, og så er jo fliegere så uendelig store! Endelig er det heller ikke en field, for disse er ribbet til benet. Som kjent henger en field på nato.

Og hva er dessuten sport? Kampsport er sport, for all del, men sport er ikke kampsport. Nei, sport er betegnelsen på systematisk aktivitet på middels til noe over middels intensitet. Man kan si at sport er noe sporty, og om det er profesjonelt, er det profesjonelt på den litt sedate måten, som golf eller cricket. Kajakk og seiling til nød; aller helst minigolf og bærturer. Aktiv livsstil, men ikke nødvendigvis profesjonell aktivitet; se det er sport.

En sportsklokke skal derfor være litt - sporty, faktisk. Liten og nett bør den være, men med ordentlig «built quality»,for den skal fungere til lands og til vanns (dog trenger den ikke holde ut i det dypeste dyp). Den skal være enkel nok i spesifikasjonene på skiven til at man ikke blir forvirret eller ender opp med å beregne golfballens hastighet. Men spesifikasjonene må likevel holde mål - og den må gjerne være litt morsom, litt pen, litt, ja, jeg vet ikke hva. Ikke minst skal den henge på stål.

Omtrent slik resonnerte jeg da jeg bestemte meg for at en slik må jeg ha. Det skal vel innrømmes at det er et snev av etter-rasjonalisering her: jeg ville ha en sportsklokke i stål, og har vel etter hvert funnet ut hvorfor. At begrunnelsen holder, er likevel hevet over tvil!

La oss nå se om det valgte uret treffer kravene for en ekte sportsklokke:

C6EE54E4-5C40-4B48-8D44-34B5BDCED5E1.jpeg


Tudor, ja. I alle fall kjent som litt sporty, eller hur? Jeg mener, David Beckham og Lady Gaga er jo frontfigurene!

7B577B7B-843A-4DED-8A58-23F781C82CE4.jpeg


Ja, den henger på stål. Tick.

F6329F64-5E4F-47D1-A831-086B1649320F.jpeg


36 mm. Liten og nett. Tick. 150m WR. Tåler land og vann. Tick.

66415B57-D28F-4A28-9DE7-6D462C457101.jpeg



En blåfarge på skiven som ikke kan kalles annet enn «sporty». Tick. En skive uten komplikasjoner. Tick.

8969B1CC-955A-4BC9-965E-18689F598806.jpeg


Denne kjennes intet annet enn solid. Lenken kommer til å fungere lenge etter at jeg har sluttet med det samme. Built quality, altså: Tick!

Jeg tror jeg har fått meg en sportsklokke i stål, jeg. Da er det bare å bli litt sporty selv.
 
Gratulerer. BB36 er en flott klokke. Myyye kvalitet for pengene her.