Hva er det som fascinerer deg ved ur og klokker?

Medlem
11. juni 2008
Innlegg
1.162
Som trådtittelen sier - hva er det som fascinerer deg ved ur og klokker? Hvordan havnet du oppi denne noe spesielle hobbyen? Hva er det som får hjertet ditt til å banke fortere og hjernen din til å si "den var HELT riktig!"?

Selv syns jeg noe av det mest fascinerende er alle de forskjellige variantene man kan ha over ett tema, f.eks dykkerur. En Rolex Submariner ser annerledes ut enn en Eterna Super KonTiki IDF - men de skal likevel løse samme oppgave. Jeg syns også det er veldig fascinerende å tenke på alle de små tannhjul, mikroskopiske skruer, fjæringer, kammer, armer og annet som sørger for at viserne beveger seg rundt til en fastsatt hastighet. Det er faktisk ganske imponerende at et mekanisk urverk kan holde tiden så godt som et COSC-kapabelt verk!

Jeg syns også at kronografer er tiltalende. Det er noe med symmetrien, eller asymmetrien på skiva. De føles også litt mer anvendelige enn en vanlig tre-visers. Selv om jeg nærsagt aldri bruker kronografen på mine Tudorer til noe nyttig (time pizzaen og liknende) så føles det som at jeg har et instrument i beredskap til enhver tid.

Så - hva er det som fascinerer deg?
 
Jeg liker det mekaniske aspektet og at man til tross for "bedre" løsninger ala quartz fortsatt utvikler, produserer og vedlikeholder mekaniske ur. Det er noe med tidløsheten også, en 30 år gammel sub kunne vært solgt ny i går som moderne, få ting som tilsvarer det (tenk slengbukser, snekkerbukser og ballgensere).
 
Det er nok den unvanlig blanding av verktøy, micro-ingeniøring og kunst som fins der.
Og muligheten til å bære det på seg som en pyntegjenstand også...
For meg, historien bak klokkemodellen kan bli interesant men da må det bli ekte fakta: Ikke film greie som Bond for eks.

Om det du sier med dykkeklokker:
Noen klokker ble valgt foran andre av dykkeselskaper på grunn av kostnaden faktisk: Ikke fordi den enne var så mye bedre av den andre...
Men siden vi snakker om det, kan dere lese en veldig god artikkel fra ablogtowatch som forteller masse god fakta.

http://www.ablogtowatch.com/brief-history-waterproof-watches/
 
Mekanisk urverk.:)
Synes det er herlig å gå med en pynte/bruksgjenstand som er basert på god gammeldags ingeniørkunst helt uten elektronikk.

Med ref til "skikkelig klokke" tråden. En skikkelig klokke har mekanisk urverk.;)

Eventuell historie bak klokken er en bonus, men ingen forutsetning.
 
Redigert:
At selvom mye av grunnen til at jeg kjøper mine klokker er det visuelle, så er jeg fascinert over hvor mye engineering og historie som ligger bak et mekanisk ur. Selvom uret jeg har på armen kun kostet meg noej tusenlapper, så er det et urverk som har gått siden 1974 og fortsatt holder seg godt. Forr en som fascineres over fysikk og vitenskap er klokker en helt fantastisk hobby, selv for meg som ikke har råd til dyre klokker (enda). Er så mange lekre klokker med kvalitet man kan få for en rimelig penge, samtidig som man kan jobbe seg oppover i mekanismer og komplikasjoner etterhvert som man får mer overskudd å rutte med. Helt fantastisk hobby!

Er jo også greit å ha noe lekker på armen, eneste smykket for menn det her! Med X-antall remmer så har man smykker til alle antrekk
 
Elektronikk/Digitalteknikk er billig, varer ikke lenge og er ikke praktisk å reparere. Det har infisert det meste vi omgir oss med og trukket ned kvaliteten på det som gjenstår av mekanikk. Selv biler av nyere dato er i høy grad et bruk og kast produkt, og et uinteressant produkt i mine øyne. Mekaniske klokker er et av svært få produkter dette ikke har skjedd med. Det gjør dem uendelig interessante i mine øyne.
 
Allerede som barn var jeg opptatt av armbåndsur, men fasinasjonen fikk en knekk da quarts urene overtok markedet, noe som førte til at jeg ikke brukte armbåndsur de neste 20 årene. Jeg var på et arbeidsoppdrag i Russland på slutten av 90-tallet og ble overrasket over at de kun hadde mekaniske armbåndsur der ennå, siden de urmakerforretningene jeg hadde besøkt i Norge i stor grad førte quartsur. Etterhvert fant jeg heldigvis ut at bransjen ikke hadde dødd helt ut.

Det er mange ting ved mekaniske ur som fasinerer meg, spesielt historien som ligger bak. Det er spennende å tenke på at urverkene i moderne ur i prinsippet er de samme som er brukt de siste 500 år. Mens hest og kjerre har måttet gi tapt for utviklingen og det moderne samfunnets gagn, så bruker vi enda datidens teknologi.

Armbåndsurets historie er også fasinerende, endring av bruksområder fra bruk i krigssamenheng til pilot og dykker ur. Forbedringer av det mekaniske urverk med støtsikring og automatisk opptrekk, og utviklingen pågår ennå med utgangspunkt i små tannhjul som har eksistert i minst 2000 år (antikythera-mekanismen).
 
Det er befriende å vite at tidligere generasjoners harde arbeide utviklet teknologi som er like aktuell den dag i dag. Hver gang jeg ser den sveipende sekundviseren gir den en påminnelse om man ikke skal glemme sine røtter. Dette tar oss tilbake til en tid der datamaskiner ikke var påtenkt, der håndverk var knyttet til tradisjoner og stolthet over presisjon og ønsket om å levere høy kvalitet, en sterk kontrast til all middelmådigheten som man må finne seg i i dag. Etterhvert som jeg har blitt mer og mer opptatt av miljøet er det også utrolig fint å vite at knøttsmå deler beveger seg som følge av oppsamlet, egenprodusert energi med minimalt mijømessign fotavtrykk, og vissheten om at uret vil fortsette å levere i mange år fremover uten å belaste miljøet på noen som helst måte. Det er et bevis på, og gir styrket håp om at mennesker kan, om vi vil og prioriterer dette, leve i pakt med omgivelsene uten å rasere dem fullstendig.