Hva byttes på en service?

Medlem
10. nov. 2007
Innlegg
471
Sted
Bærum
Har lest en del om dette, men ikke blitt helt klok, på min submariner er lumen borte på visere og skive, vil dette bli byttet på en service? Ser dere vintage gutta er redde for dette blandt annet.. Blir klokkene sendt til Rolex, eller gjøres dette inhouse? Tenkte å sende til Lervik ur i Haugesund.

Takk for svar :)
 
Hehe, ja den er død er det å banne i kjerka når jeg sier jeg ønsker den skulle ha lyst som ny? ;)
 
Ja, det tenkte jeg og ;) men blir det byttet som en del av servicen, eller får jeg feks beskjed om at vi måtte bytte skiven og viserene dine, det blir 8k ekstra pluss service på 4k?
 
Ja, det tenkte jeg og ;) men blir det byttet som en del av servicen, eller får jeg feks beskjed om at vi måtte bytte skiven og viserene dine, det blir 8k ekstra pluss service på 4k?

Ta dette med en spiseskje salt da dette kun er basert på hva jeg har lest, men tror dette er litt forskjellig fra f.eks UK og Norge. I UK tror jeg de benytter et skjema med relativt standardiserte priser som du godkjenner før du leverer klokken. I Norge har jeg fått det for meg at du får en pris på "standard" service, så tar de kontakt dersom mer må gjøres med et nytt prisoverslag.

Det var i hvert fall slik det var for Omegaen min.

Men nysgjerrig selv på hvordan dette faktisk fungerer i Norge.. hva skjer om jeg sender en Rolex til Jørgensen for service f.eks? Sender de den til Rolex eller hva gjør de egentlig ? Bjerke og Alf Lie har egne urmakere som gjør jobben i hvert fall.

Vet ikke helt hvorfor, men jeg synes det er småtrist med en service på Omega i Norge hos Bjerke, de sender den til Swatch Group Nordic og du får noe helt generisk skrotpapir tilbake uten serienummer osv som kan brukes til noe fornuftig. Omega i utlandet gjør det på en annen måte, da får du offisielle papirer tilbake med Omega logo og målinger og masse greier. Samme med Rolex jeg har sett komme tilbake fra service i USA, offisielle Rolex papirer og god stemning.
 
Ja, det tenkte jeg og ;) men blir det byttet som en del av servicen, eller får jeg feks beskjed om at vi måtte bytte skiven og viserene dine, det blir 8k ekstra pluss service på 4k?

Dette kan gjøres på ulike måter. Urmakeren vil normalt kreve ekstra for bytte av skive. Du kan be urmaker om ikke røre skive, eller be om bytte. Tritium brukes ikke lenger pga radioaktivitet, så en relum gjøres ikke meg fortalt på slike skiver (av Rolex). Da blir alternativet superluminova replacement-skive og visere.

Jeg ba urmaker bytte skive og visere på min sub fra 84 slik at den fikk superluminova. Vips så hadde jeg en funksjonell klokke til mørkedtida. Riktignok dykker jeg ikke med den... skive kosta på en 5513 ca 2000-2500nok

Nå skal det nevnes at mange wis-was-wus'er ikke mener såkalte replacement dials er noe god løsning ;) Uret vil miste originalitet og verdi, hvis det da ikke kan settes tilbake til original tilstand.