Hva bør jeg kjøpe?

Jeg for min del synes du bør finne ut av det selv. Ikke bare kjøpe den første noen Googlet frem til deg

Helt konkret kan jeg anbefale deg å gjøre noe jeg ikke gjorde.

1) kjøp en brukt Seiko SKX 007 eller 009 til ca 2000
2) kjøp noen Nato remmer
3) les forumer watchwille ol et års tid
4) spar
5) kjøp det du vil
6) oppdag at seiko til 2000 står seg mot dyrere saker

Eller
1) kjøp en panerai (samme hvilken de ser jo like ut alle sammen)
2) logg av
3) bruk klokka på en måte som gjør serie-flippere grønne av misunnelse

Lars Birger

Jeg vil anbefale en PO.
Nedenfor ser du min PO. Med noen få grep kan man endre utseende fullstendig. Ved bytte av Bezelring og reim/lenke så får du to "helt forskjellige" klokker.
Den holder seg også godt i pris dersom du ikke skulle like den.

Lykke til med valget.

image.jpg
image.jpg

1) kjøp en brukt Seiko SKX 007 eller 009 til ca 2000
2) kjøp noen Nato remmer
3) les forumer watchwille ol et års tid
4) spar
5) kjøp det du vil
6) oppdag at seiko til 2000 står seg mot dyrere saker

Er så jævla sant :rolleyes:

Men jepp, enig med mange andre her, si "faen heller" og flesk til med en PO. Om det er den du liker ender du nok opp der til slutt uansett ;) Og som det blir påpekt, fullt mulig å få tak i en pent brukt (neeesten) innenfor budsjett :)

• Liker
Reaksjoner: Knut Inge
Velkommen til sonen :)

Her er mine tanker om steget inn i denne dyre men utrolig fascinerende hobbyen.

Jeg begynte akkurat der du er nå for noen år siden ift budsjett, og har bygget meg videre derfra i løpet av noen år.

Mine tips er følgende:

Breitling Superocean Heritage 46.
Her har du alt vil ha til en relativt overkommelig pris (ca35-40k med lærreim tror jeg.) Stor størrelse men bærer veldig godt. Klassisk og veldig pen retrodiverlook.
Stor kvalitetsfølelse og akkurat på denne modellen så er ikke verditapet så voldsomt heller. Jeg sto meg ihvertfall godt på den når jeg solgte min. Dette er mitt konkrete tips til deg hvis jeg skal anbefale en spesifikk klokke.

Andre som er verdt å kikke på er jo mange av de som er nevnt over her, samt at jeg ville tatt en liten titt på Maurice Lacroix sine kronografer. Disse er veldig pene både med lenke og reim og gir i mine øyne utrolig bra value for money. Disse er også relativt store og ser bra ut. Gir en solid kvalitetsfølelse som er lik mye dyrere ur. ( jeg hadde en og var veldig fornøyd, men vær obs på verditap hvis dette er viktig for deg. Det er i mine øyne helt irrelevant, men verdt å nevne )
Tror du kommer i mål på rundt 30k.

Lykke til i jakten på ditt første skikkelige ur, det blir garantert ikke ditt siste :)

• Liker
Reaksjoner: Knut Inge og Grendel
Breitling Superocean Heritage 46., tenker at du får en brukt for 20k+.Gammel PO(2500verket) vil også være tilgjengelig innenfor din pris. Se også etter Seamaster med sverdvisere, denne er noe mindre men er på vei til å bli en klassiker. Hvis du øker innsatsen litt har du basemodellene til Panerai.Men gå for den du liker best uten å tenke på dette som en investering.

Breitling vil være et godt kjøp som brukt. Disse har (uforståelig for meg) en tendens til å synke fort i pris på annenhåndsmarkedet. Derfor blir det lett å finne en pent brukt til en rimelig pris. Flotte klokker, etter min mening!

Selv er jeg den glade eier av en "Stålfisk".
WP_20170127_07_53_54_Rich.jpg

Dette er en veldig flott klokke!

8

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Beslutningsvegringen lenge leve:( Ikke kommet til saken enda, et dårlig bilsalg gjorde 30k til 20k... Står på venteliste til en Oris Staghorn men sikler litt på en Sjøø Sandstrøm Worldtimer også. Har sett på Oris Pro diver og Longines Legende diver. Hva tenker dere er mest fornuftig å kjøpe for å flippe videre om 1 års tid?

Med hensyn til budsjettet, er Omega SMP300, Tudor Black Bay og brukt Datejust/Date de beste alternativene. Holder Ok i pris, de. Ja, viktig at klokken holder bra i andrehåndsverdi hvis du drømmer om å flippe til Sub senere. Eller bare å spare litt til Sub.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Knut Inge
Beslutningsvegringen lenge leve:( Ikke kommet til saken enda, et dårlig bilsalg gjorde 30k til 20k... Står på venteliste til en Oris Staghorn men sikler litt på en Sjøø Sandstrøm Worldtimer også. Har sett på Oris Pro diver og Longines Legende diver. Hva tenker dere er mest fornuftig å kjøpe for å flippe videre om 1 års tid?

Det kan virke som om Oris diver er mer i vinden for tiden.
LLD var veldig populær for noen år siden, men det virker som om det har roet seg.
Tror jeg ville gått for Oris diver her.
Skikkelig kule klokker.:)

• Liker
Reaksjoner: Knut Inge