Htpc / Mini pc /Nuc ?

Medlem
30. mars 2010
Innlegg
1.049
Sted
Norge
Kan trenge et lite vinterprosjekt. ..Vurdere å sette opp en "entertainment" pc, permanent mot TV nr 2. Trenger noe å spille av nedlastet film og musikk fra.

Utvalget av HW/produsenter er selvfølgelig raust, har lite erfaring og kjentfolk å prate med. Noen som har tips om hvilken HW jeg bør satse på. Ønsker selvfølgelig mest mulig "future proof" med tanke på 4K, men samtidig er dette helt klart et prosiekt på budsjett.

Asrock Beebox er en favoritt, men ønsker innspill på pro/con på andre bokser. Kikket raskt på MSI Cubi, Asus og Intel Nuc. Satser på å kjøre Linux, takk til @krille for å ha fått meg til å aktivt teste ut dette, ble anbefalt det i en annen tråd.

Wifi er et krav, ønsker raske USB interface, HDMI 2.0 (?) SSD disk, ikke stort behov for lagring, kan bruke en USB disk for ekstra plass.
 
Jeg kjøpte selv denne før tidligere i høst, og er storfornøyd!
  • 16GB minne
  • 120GB SSD + 1TB WD NAS HD
Spiser alt jeg forer den med, og den er også svært stillegående. Også en fordel at den har plass til to disker. Anbefales!
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Jeg kjøpte selv denne før tidligere i høst, og er storfornøyd!
  • 16GB minne
  • 120GB SSD + 1TB WD NAS HD
Spiser alt jeg forer den med, og den er også svært stillegående. Også en fordel at den har plass til to disker. Anbefales!

Ser interessent ut. Hvor stille er den ? Regner at du ikke hører den hvis TV står på vanlig lavt nivå ?
 
Om du ført er ute etter et vinterprosjekt; hva med å bygge PC selv? :) Mye gøy/hjelpsomt å lese på der ute, og du kan skreddersy etter dine behov.
 
En gammel kollega hadde satt opp en slik løsning med Windows sin Media Center versjon. Det fungerer veldig bra både mot internett og lokal SAN/NAS.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
4k og wifi: streaming er framtiden. Ville ikke kjøpt noe som ikke har 5GHz wifistøtte. Streaming av 4k video kan fort bli intensivt for et trådløst nettverk.

Planlegger du kun at dette skal være en sentral for video, eller kan spiller du pc-spill også?
Vil du bygge selv eller kjøpe ferdig bygget?
 
4k og wifi: streaming er framtiden. Ville ikke kjøpt noe som ikke har 5GHz wifistøtte. Streaming av 4k video kan fort bli intensivt for et trådløst nettverk.

Planlegger du kun at dette skal være en sentral for video, eller kan spiller du pc-spill også?
Vil du bygge selv eller kjøpe ferdig bygget?

Spill er ikke aktuelt. Tanken nå er å ha noe enkelt stående som kan laste ned torrent og spille av filmer, kanskje litt surfing. Bruker 'tablet' til surfing, så ikke stort behov der. Bra innspill med wifi, notere meg at jeg må ha støtte for siste trådløse standarder. Har ikke kommet vidre fra tegnebrettet pga julestria. Satser på romjul / nyttårsalg :)
 
Lette selv opp og ned i en periode for slikt til bruk i stua. Støy var fysjom.

Jeg endte opp med en MacMini og har ikke sett etter noe annet siden. Benyttes den dag i dag.
 
Spill er ikke aktuelt. Tanken nå er å ha noe enkelt stående som kan laste ned torrent og spille av filmer, kanskje litt surfing. Bruker 'tablet' til surfing, så ikke stort behov der. Bra innspill med wifi, notere meg at jeg må ha støtte for siste trådløse standarder. Har ikke kommet vidre fra tegnebrettet pga julestria. Satser på romjul / nyttårsalg :)

Bygge selv eller kjøpe en ferdig boks?
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi