Hotell- og aktivitetstips i Paris

J

jayeff

Guest
I sommer går turen til Paris og Eurodisney, sammen med min ektefelle og stebroren (på 11 år). Trenger tips til bra hotell og eventuelle andre aktiviteter som passer for han som krever mest (nei, denne gangen er det ikke meg).

Noen som har gode erfaringer?
 
Paris er jo et mekka for kafé besøk, museum, koselige restauranter, flotte bygninger, og shopping.
Lite erfaring med barnevennlige aktiviteter i bykjernen, men for voksne er det en superdigg by å slappe av i hvis du holder deg unna de drøyeste "turiststrøkene".

Eneste jeg kommer på i farten er vel akvariet. (Hvis det eksisterer ennå da...)
 
Eneste tipset jeg kan komme med etter en weekend i Paris er å ta med gode sko! Og masse penger! Jeg hadde ingen av delene, så må nok reise igjen.
 
Mitt eneste tips er å være på Eurodisney når de åpner, er du litt heldig da så har dere parken nærmest for dere selv en stund. Vi var 3 dager ute ved Eurodisney og bodde på ett hotel som het New York, som jeg da syntes var veldig bra.

Det skal dog sies at det er noen år siden vi var der så ting kan ha forandret seg :p
 
Vel, det forekommer meg at ikke alle mine tips til Parisaktiviteter nødvendigvis går så godt overens med en 11-årings ønsker... Men vi har nå vært i Paris noen ganger de siste årene, og her er mine tips:

- vandre rundt og kjenn på stemningen i Latinerkvarteret (5/6 arrondissement), samt spis på en av restaurantene der på kvelden
- ta turen opp i Eiffeltårnet (7.arr). Jeg har lammende høydeskrekk og var ikke superkomfortabel på toppen, men har nå vært der.
- Louvre (1.arr) er i mine øyne obligatorisk. Flere av verdens mest kjente kunstverk er der. Jeg er muligens mer interessert enn gjennomsnittet, men jeg synes alle bør se Mona Lisa om de har muligheten (om ikke annet for å le av hvor liten den egentlig er)
- dra på en kabaret a la Moulin Rouge (i Montmartre/Pigalle i 18.arr). Det er cheesy og nokså klisjebefengt, men moro å ha opplevd. Du får en middag med vinpakke som ofte er meget god før forestillingen begynner, denne er en danse/musikk/akrobat-forestilling som varer i en time eller to. Oppsiden er også at jentene ofte er meget severdige, og klassiske can-can-scener med rekker av sparkepiker er veldig festlig live. Det finne flere slike teatre enn bare Moulin Rouge, noen nettsøk gir flere anbefalinger (vi var på Paradis Latin, Paris' eldste kabaretteater).

Shopping er stort sett best i 1./2. (dyrt!) arr og kanskje i 6. (rimeligere).
 
Kan på det varmeste anbefale Hotel Lumen i paris (http://www.hotel-lumenparis.com/) Bodde her i fjor sommer og var kjempefornøyd. Det ligger 2 min gange fra Louvre Museet.

Restaurant som kan anbefales er "Le Timbre" som ligger i latinerkvartalet. Fantastisk mat til en hyggelig penge.

Klokke messig er vel "Place Vendome" plassen å oppsøke. Det er i gangavstand fra foreslått hotell. Ta turen langs "Rue Saint Honore" så kommer du dit. Langs denne gata finner du det meste av high end shopping butikker som ikke ligger på Champs Elysse. AP og Omega ligger i denne streeten like i nærheten av Place Vendome. Vi brukte ca. 30 min å gå fra hotellet til triumfbuen via Rue Saint Honore, i tillegg til en time på Place Vendome.

Når det gjelder aktiviteter for barn, så kan jeg desverre ikke hjelpe ;)
 
Her var det mange og gode råd :)

Men, i grunnen svært få som samsvarer med det jeg trenger :p Hele denne turen skal jo handle om at minsten skal ha det gøy :D

Det er jo flere her inne som har barn. Ingen som har vært i Paris sammen med dem?
 
Paris for en 11-åring:
  • Lei en Ferrari, forsøk å kjøre rundt triumfbuen uten å bulke bilen
  • Sett så fartsrekord på veinettet rundt Paris
  • Helikoptersightseeing over byen
  • Lek gjemsel i katekombene, husk hodelykt og skumle masker
  • Spis mat fra 5 forskjellige fastfoodkjeder på samme dag.
  • Trapperace i eifeltårnet
  • Snakk tullejapansk til japanske turister
  • Snakk tullefransk til servitøren på en pen resturant
  • Lat som at dere er svenske en hel dag

Hm, fikk litt lyst på en Paris-tur nå jeg! :mrgreen:

Nei, seriøst, 11-åringer kan være svært forskjellige vesner. Hva liker gutten?
 
Paris for en 11-åring:
  • Lei en Ferrari, forsøk å kjøre rundt triumfbuen uten å bulke bilen
  • Sett så fartsrekord på veinettet rundt Paris
  • Helikoptersightseeing over byen
  • Lek gjemsel i katekombene, husk hodelykt og skumle masker
  • Spis mat fra 5 forskjellige fastfoodkjeder på samme dag.
  • Trapperace i eifeltårnet
  • Snakk tullejapansk til japanske turister
  • Snakk tullefransk til servitøren på en pen resturant
  • Lat som at dere er svenske en hel dag

Hm, fikk litt lyst på en Paris-tur nå jeg! :mrgreen:

Nei, seriøst, 11-åringer kan være svært forskjellige vesner. Hva liker gutten?

Her var det mange gøyale forslag! Har du lyst til å være med, kanskje? Jeg har stoooor koffert, du betaler overvekten ;)