Hopalongs ur 05.09.14

Som sagt før: Denne tråden har blitt forsømt. Det er på tide med oppdatering.

Jeg ble aldri helt godvenn med Blancpainen fra side 27, så den forsvant i en byttehandel med denne:

1CA0D0FA-4DCF-4AD5-8C05-A522B8C86131-6326-000003CBBC39D9B8.jpg


Det er en VC Overseas, ca 2002-modell. Vacheron Constantin er et fabrikat jeg ikke har vært borti tidligere. Firmaet har vært sammenhengende i drift siden 1755, lenger enn noen andre. Det henger relativt høyt på den horologiske rangstige, men har vel i mange år vært litt mer sobre og anonyme enn de andre der oppe. Overseas-modellen var deres første vellykkede forsøk på å fylle behovet for et sportsur. Etter noen år ble modellen endret og forstørret både i diameter og høyde i takt med urmoten, og er idag et relativt stort og kraftig sportsur. Min modell er imidlertid nokså liten og elegant, med diameter på 37mm og høyde på kun 8mm. Det er typisk for VCs tankegang dengang å lage et sportsur som diskret kan forsvinne under skjortemansjetten. Vanntetthet til 150m på et så tynt ur er oppnådd ved at både baklokk og bezel er festet med gjennomgående skruer.

Klokken bærer preg av gjennomgående svært høy kvalitet. Skiven er nydelig, lenken er flott og lenkelåsen genial. Ettersom klokken hadde behov for service, ble den sendt til Tidemann. Den er nå på vei hjem igjen, og da skal jeg oppdatere med et bedre bilde.

Edit: Klokken er byttet bort...i en sub.

*******

En gang i tiden besto samlingen min stort sett av Omegaer, men det begynner å bli lenge siden. Da det dukket opp en servicetrengende PO til en fornuftig pris i vår slo jeg til. Klokken ble umiddelbart sendt på spa, og i mellomtiden fikk jeg en orange bezel fra Otto Frey.

Planet Ocean er vel en av de klokkene som det er flest av på TS, og trenger ikke mye introduksjon. Personlig synes jeg det er den mest vellykkede Seamasteren siden den legendariske 300 fra syttitallet, og den er også tydelig inspirert av denne. Kassen på 42mm er i utgangspunktet litt i største laget for mitt håndledd, men ørene på kassen er korte og gummiremmen lett å regulere, så det går akkurat. Min kom med sort bezel, med med den nye orange blir den en perfekt sommerklokke for skjorteløse dager.
E21C208A-52ED-4E93-93C4-ABFDC817EE53-6326-000003DB4859273E.jpg


********

Litt av sjarmen med denne hobbyen er at man kan finne ting å glede seg over på mange nivåer. Det er fullt overkommelig å tilegne seg en stor samling med interessante ur uten å bruke så veldig mange kroner. Ofte har jeg blitt mer imponert over klokker i den rimeligere prisklasse enn av av dem i mellomsegmentet - Seiko er et godt eksempel som de fleste TSere har et forhold til. Et annet er Helson.

Det er svært mange Helsoner på TS. Jeg har klådd på dem på et par GTGer og synes designen er tøff og kvaliteten i overkant av hva prisen skulle tilsi, men de har vært altfor store og klumpete for meg. Men i vår introduserte de en 40mm-modell, og en søndag våknet jeg med lett skallebank og en litt overraskende epost med ordrebekreftelse fra Helson.

Det er en morsom, velbygget og tøff klokke. Det ville være en overdrivelse å si at den fyller et veldig stort behov for meg, men jeg har nå kost meg med den de gangene den har blitt brukt. Mulig at den havner på K/S etterhvert.

643DD205-CD2E-47D2-851C-65043FECE622-15724-00000A31ED622447.jpg



Edit: Klokken er solgt til et hyggelig TS-medlem.
********

Jeg har ønsket meg en Submariner med rød skrift lenge. Jeg har en pen hvit Submariner 1680 som har vært favoritturet siden den kom inn i samlingen. Noen ganger har jeg vurdert å aktivt søke etter en 1680 med rød skrift, men har vel konkludert med at den ørlille forskjellen hverken er verd prisforskjellen eller usikkerheten ved leting. Noen ganger har det dukket opp interessante redsuber, men de har stort sett blitt plukket opp av andre før jeg har somlet meg til å by. Men alt kommer til den som venter.

I forrige uke fikk jeg en forespørsel fra rkjersem, som nettopp hadde kjøpt en bortimot perfekt redsub med troverdig historie, og da ble det plutselig aktuelt igjen. Dermed ble et par klokker lagt ut for salg (blant annet en nyss innkjøpt Speedmaster som jeg ikke engang fikk tatt bilder av før den ble solgt igjen) og jeg ble eier av en Submariner med rød skrift.

F99AE99D-87A4-416D-A90B-FB8075C4980E-6326-000003DAFF0D4D81.jpg


Jeg har sagt mye om Submarinere tidligere i tråden, så jeg skal ikke gjenta det her. Men det er min mening at 1680 er det desidert peneste varianten av dem. Nyere modeller er nok mer praktiske og eldre modeller mer samleverdige, men 1680 er den mest vellykede. Og, uforklarlig nok, den røde skriften gjør klokken enda penere.

*************

Det var det hele, og det var også mitt innlegg nummer 2000 her på TS. Takk for oppmerksomheten.
 
Redigert:
Gratulerer så mye som 2xWIS og med red sub.

Fikk en PM fra rkjersem forrige uke, men hadde ikke anledning der og da. Når jeg så at du la ut både Sub og GMT var jeg rimelig sikker at det var hos deg den endte. :) Den er virkelig superflott og en perfekt 2xWIS-klokke. :D

EDIT: Ja, gratulerer med VC og PO og SD også, men det er nå liksom red suben som er mest stas i mine øyne.
 
Grattis med nytt og takker som deler slikt på denne dobble WISdomens dag!
Skal ikke trekke konklusjoner om hva dette kan ha vært for en stein i et eget glasshus med fem x WIS på vei :)
 
Flott 2xWIS innlegg. Gratulerer med alt nytt, den VC var utrolig pen. For ikke å snakke om Submarineren med den perfekte lille detaljen ;)
 
Gratulerer masse med fire utrolig flotte klokker og 2xWIS @Hopalong! Redsub er jo vintagegrail for meg, og for et nydelig eksemplar dette er. Og den VCen likte jeg utrolig godt - stilig at den er så liten og elegant, men samtidig så sporty og vanntett. Uten sammenligning forøvrig så treffer nettopp dette mange av de samme punktene som jeg liker så godt med explorer 1. Gleder meg til å se flere bilder av den etter servicen! :D
 
Redigert av en moderator:
Jøss! Dette hadde jeg ikke forventet når jeg åpnet denne tråden :D

Gratulerer så mye med to fantastiske ur i toppsjiktet! :D
 
Noget begrenset tråling her inne på meg om dagen, gjorde at jeg ikke fanget opp dette umiddelbart. Det er bra, for dermed kunne jeg kose meg ekstra med frokosten i dag. Du store min! Dette var litt av en post ja. Jeg vet jo hva du har ment om røde sub så jeg er ikke overrasket, men de andre tre, med unntak av VC så hadde jeg ikke klart å gjette det om jeg så fikk 150 forsøk :) Det betyr selvfølgelig bare at du tok en horologisk finte og jeg er sannsynligvis ikke den eneste som ble tatt... Gratulerer så masse med en mengde flotte ur, alle til sitt bruk, alle til hver sin lille nisje, alle til hver sin plass i en allerede så vakker og velfødd klokkeboks :)
 
Grattis! Tenker at den Redsuben har fått et stabilt og hygglig hjem :D
 
Takk for det, folkens.

Greg skrev:
Jeg vet jo hva du har ment om røde sub så jeg er ikke overrasket, men de andre tre, med unntak av VC så hadde jeg ikke klart å gjette det om jeg så fikk 150 forsøk

Haha, det hadde neppe jeg heller. Klokkesamling etter innfallsmetoden fører kanskje ikke til den mest gjennomførte klokkeboksen, men det er i det minste underholdende. :)