Fant denne linken...
What
Men kan det kalles en homage når det er samme firma?
Nei, Tudors Submarinere kan ikke kalles homager. Tudor er et eget brand, men som til utpå 90-tallet brukte enkelte deler fra, og i samarbeid med, Rolex (krone, lenke, Oyster-kassen og glass). Rolex' grunnlegger startet Tudor som et rimeligere alternativ til dem som ikke ville eller kunne betale det en Rolex kostet. Dersom et merke setter Rolex' merkenavn på sine klokker uten Rolex' enighet er det en kopi/replica.
For meg bygger klokkeinteressen på:
- kvalitet (eks så er stålet i en Rolex av høyere kvalitet enn alle Seikoene jeg har hatt)
- tekniske løsninger og nyvinninger (JLC, Breguet, Perrelet, Rolex, etc ha et lass av patenter som utvikles for å være best- derav betydningen og viktigheten av inhouse)
- merkevarebygging (Rolex Explorer på Everest og Submariner på James Bond)
- historie (et kombinasjonspunkt av hvordan design, tekniske løsninger, merkevarebygging og tildels eierskap (eks AP) fungerer i markedet over tid)
- design (jeg setter pris på stayer-evnen til godt design, etterhvert liker mange nye TS medlemmer Sub og PAM372, jeg tror det har mer med godt design å gjøre enn saueflokkmentalitet)
En homage blir for meg feil da det er en bevisst snylting på en seriøs aktørs satsing på punktene ovenfor. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe originalen ville jeg heller kjøpt noe annet. Som sagt innledningsvis så fordømmer jeg ikke andres synspunkter på dette, såpass frihet må vi akseptere

Men jeg ville aldri kjøpt en homage selv og fordømmer således produktene.
En Seiko SKX 007/9 er for meg himmelvid ulik en Sub/GMT i design.
Men om Steinhart er en homage eller ikke? Tja, si det? Jeg kjøper iallefall heller noe annet.