Hodetelefoner for reise

Medlem
8. mars 2008
Innlegg
741
Sted
Oslo
Siden det er mye kunnskapsrike personer her på sonen prøver jeg meg med en ny "litt på siden" post:

Jeg leter etter nye hodetelefoner som i utgangspunktet er tenkt for bruk på reiser (fly, tog, båt etc). Dvs noen kriterier jeg har vurdert er bra lydkvalitet, trådløst, støydemping og komfort. Jeg har sett på Bose QC3 som er gode å ha på, bra lydkvalitet og har aktiv støydemping...MEN de er ikke trådløse. Jeg vet det finnes noen bluetooth-versjoner (Sennheiser ??), men de er enten STORE eller har for dårlig lydkvalitet (tror jeg). Jeg har funnet disse (AKG K 840 KL) som virker veldig bra med tanke på trådløse, men de har ikke støydemping ???

Hjelp,...innspill mottas med takk :D
 
Gå for Bose!

Bose har det beste støyreduksjonssystemet. Prøv også QC15, den er mer komfortabel og attpåtil 500 billigere. I tillegg har den nyere støyreduksjonskrets. Tviler på at du får bruke trådløse ombord i et fly, de har jo sender/mottaker-utstyr.
 
Takk for tips, har ikke tenkt på det med trådløst i fly før du sa det....da må det nok bli en bose. Har testet begge to (qc3 og qc15) og synes qc15 er best, men litt stor.
 
Jeg ville heller valgt noen små propper som en putter inn i øregangen.

  • Mye lettere å ta med seg
  • Trådløse høyttalere mister ofte litt av detaljene
  • Trekker mindre strøm
  • Noen, deriblant jeg, blir svimmel/kvalm av aktiv støyreduksjon.
  • Bruker laveste lydnivå på slike propper, siden de isolerer så godt.
  • Store hodetelefoner krever mer strøm enn det mp3- / cd-spilleren kan levere for å spille godt.



    Hjemme bruker jeg Sennheiser 555

 
Jeg ville heller valgt noen små propper som en putter inn i øregangen.

+1

Selv prøvde jeg begge Bosevariantene i et par uker hver. Jeg måtte bare slutte å bruke dem, og det tok 14 dager før øret hørte normalt igjen. Jeg har riktignok litt problemer med mellomøret (ekstremt vonde dotter på flytur osv), men etter noe timers bruk føltes ørene rett og slett seg litt misbrukte. Særlig var det tilfellet med den billigste utgaven som lå rundt hele øret. Den skapte ekstremt (for meg) vakum, og det føltes ikke bra.

Endte opp med å bytte dem i en klokke, faktisk.

Og nå er det ikke meningen å spre noe panikk og desinformasjon her, men på min jakt etter informasjon om hvorfor noise-reduction ble så feil for meg, så kom jeg over noen sider hvor folk mente at i og med at høyttalerne både spilte vanlig lyd, og motfaselyd (som kanselerer ut støy fra utsiden), så hadde man en tendens til å utsette ørene for mye sterkere lydbølger enn det man er klar over ut i fra volumet man faktisk hører.

Aldri mer noisereduction for meg.
:(
 
Kan si det samme som Santos om støyreduksjon.
Jeg har selv problemer med ørene, høyer mye støy hvis det ikke er veldig gode elementer i høyttalere og propper.

(Måtte blant annet forlate Aha-konserten i Trondheim :D)

Uansett, jeg brukte UE Triple Fi en god stund, helt til dem gikk i stykker, etter det tok jeg steget til UE 7 Pro, disse blir tilpasset etter avstøpninger av øregangen, når jeg da var hos audiograf, eller hva det heter? Så sa hun seg meget skeptisk til aktiv støyreduksjon.

Jeg tror du finner mye godt lesestoff om dette på headfi ;)
 
Jeg har en litt annen opplevelse av Bose QC15.
Hadde først noen Etymotic plugger som måtte dyttes godt inn i øret. De dempet for all støy, men jeg klarte faktisk ikke å stille lyden lavt nok med iPhonen. Endte med ringing i ørene etter en stund uansett. Til slutt ble de ødelagt...
Kjøpte da QC15 og har vært kjempefornøyd. Brukes på fly, gressklipping, oppvask mm. Har ikke opplevd noe ubehag, så det er nok noe som må prøves.

Når det er sagt finnes det sikkert vel så gode alternativer som Bose uten at jeg har gjort noe research. Jeg hadde rett og slett bare dårlig tid da jeg handlet dem :D
 
Hvis aktiv støydemping er et krav er nok Bose et veldig godt valg. Jeg har også hatt Beats by Dre Studio, men selv om lyden er knallbra er ikke støydempingen helt til par.

Hvis du ikke må ha aktiv støydemping ville jeg sett på B&W p5. Isolerer rimelig godt og har fantastisk bra lyd.
 
Takk for masse gode innspill, jeg tor jeg går for QC3 og så får jeg se hvordan det oppleves etterhvert med støydempingen. Dere har nok noen poeng med at det ikke er helt bra for ørene...:eek: får bytte(inkludere) i en klokke i verste fall :D
 
Hvis du kan klare deg med propper så har Shure noen fine som fjerner "all" støy.
Ikke noe problem å ha de i ørene sammenhengende 4-5 timer, genialt på flytur med barnefamilen på 6 foran:D
Bruker nå SE530 (tror jeg de heter) som jeg er veldig fornøyd med, eneste er at det kanskje er litt for tung bass etter min smak.
Har lest noen tester av de forskjellige hvor de mener at modellen under er veien å gå om man vil ha så nøytral lyd som mulig.
 
Hvis du kan klare deg med propper så har Shure noen fine som fjerner "all" støy.
Ikke noe problem å ha de i ørene sammenhengende 4-5 timer, genialt på flytur med barnefamilen på 6 foran:D
Bruker nå SE530 (tror jeg de heter) som jeg er veldig fornøyd med, eneste er at det kanskje er litt for tung bass etter min smak.
Har lest noen tester av de forskjellige hvor de mener at modellen under er veien å gå om man vil ha så nøytral lyd som mulig.
 
Her er et par ting jeg ikke reiser uten. :p
Jeg har kun positive erfaringer med Bose QC15. Fantastisk støyreduksjon i feks fly eller kontorlandskap. Jeg prøvde både QC3 og QC15 i demorommet hos Bose. QC3 er som nevnt her mye mindre, men har litt dårligere støyreduksjon da de er "på øret" og ikke "rundt øret".
Om du ikke vil høre på musikk kan du koble fra ledningene og de er "trådløse". Et annet pluss slik jeg ser det er at QC15 benytter AAA batteri slik at jeg slipper å passe på at de er oppladet når jeg skal reise.


c5bcdc30.jpg
 
På flyreiser bytter jeg mellom Bose QC15 og et par Shure-"langt-inn-i-ørene". Da blir jeg ikke så sliten av noen av dem.

Om du velger Bose ville jeg ikke vurdert noen andre enn QC15. Klasseforskjell ...
 
Skal du ha god lyd og god støyreduksjon er propper uslåelig, opp til 37 dB demping er i en helt annen klasse enn aktiv kansellering. Ikke noe å gå eller løpe med, men perfekt på reise. Så lenge du holder ørene rene og pene og legger litt energi i å finne rette gummiproppene til dine ører så er de behagelige og enkle å bruke. Nå vet jeg ikke hvilken prisklasse du søker, men jeg bruker selv den gamle utgaven av disse og er svært fornøyd. Lettdrevne slik at de klarer seg godt til bærbart utstyr (altså uten forsterker):
http://www.shure.com/americas/produ...nes/se-models/se425-sound-isolating-earphones
 
Definitivt Bose QC3! Grei størrelse for reise (får plass til de en i normal pc veske), god å ha på, etc. Om du har anledning så kjøp utenfor Norge. I Norge koster de 3500. UK £300. USA $350 (hvert fall når jeg kjøpte).

Helt vanvittig sum for et hodesett, men verdt hver krone spør du meg!
 
Takk for tilbameldinger, skaffet meg bose qc3 (ebay.. De var tomme i NYC) og testet på flyturen til ferien. Synes de fungerte bra med god lyd, mye bass, og veldig bra støydemping. Det eneste jeg har å utsette er at av en eller annen grunn så greide de ikke filtrere helt ut flymotorstøyen, det ble liggende en litt irriterende bakgrunnsstøy som ikke forsvant,,, mulig det bare føltes sånn. Jeg var også litt uheldig med dårlig lyd på en film jeg så på som gjorde helhetsinntrykket litt dårlig.

Jeg har nå testet litt mer og blir mer og mer fornøyd, veldig god lyd og veldig bra til både film og musikk. Skal teste litt mer på flyet tilbake:) og fantastisk finish og komfort
 
Ikke trådløse men Oneill har et samarbeid med Phillips om å lage hodetelefoner som skal tåle alt. De heter Stretch.
De er helt sykt digge å ha på, også over lengre tid... (ørene blir ofte ømme synes jeg) men her får ørene mer plass inni og blir ikke så presset. (jeg har ikke elefantører altså!)

God støyreduksjon, ledning kledd i stoff som hindrer vikling, tåler nesten alt.

Se video. http://www.youtube.com/watch?v=r9Qg45nox0c&feature=related

Jeg har svarte.