Hjelp! TV-plassering og / eller -løsning

Medlem
8. mars 2014
Innlegg
376
Sted
Oslo
God søndag!

Flyttet fra Oslo og tok over et hus i forrige uke. Samboer kommer om en uke.
Å bo alene har gått helt fint, og det meste er på plass. Men! En sak jeg ikke blir klok på er TV-plassering og / eller -løsning.
Søker til TS i håp om at noen har tips / triks / hacks rundt TV-løsning.

Stor stue med sofa plassert i sør-østlig hjørne. Egnet plassering for TV er enten 3,1 eller 5,5 meter unna, vestlig retning (se plantegning og beskrivelse fra MS Paint).

Forrige huseiere har satt igjen veggfeste på vest-veggen. De hadde en 65" og det blir smått.
Samboer mener at vi bør gå for samme løsning. Jeg er ikke enig, og mener at 1) TV må være langt større enn 65", 2) lyd fra TV/høyttaler vil forstyrre hele stuen og 3) gigantisk TV i stue er ikke det peneste møbelet.

Jeg tror en bedre løsning vil være å sette en TV delvis(!) foran nederste vindu i vestlig retning.
Da enten få inn en veldig lav TV-benk eller en frittstående 'pen' TV ala Samsung Serif som kan flyttes noe.

Hva tror dere? Kjøpe inn et beist av en TV for langdistanse-titting eller forsøke avgrense "TV-området" til sør-østlig hjørne?

Screenshot 2023-10-22 at 16.52.45.png

Stuen (solskjerming, tepper osv. er på vei):
Screenshot 2023-10-22 at 17.06.12.png
 
Grattis med hus! Enig i din vurdering av at eksisterende plassering ikke er god.

Hva med å flytte hele sofaen til motsatt side, og ha tv’n på veggen det du nå har sofaen?

IMG_0637.jpeg
 
Takk for tips @Readerfly. Testet den veien da vi bærte sofaen inn, men snudde den raskt pga. sofaen stakk ut ~120 cm fra vegg.
Men det var før jeg begynte å gruble hardt på TV-løsning, kanskje jeg må snu den og vurdere en gang til hvor ille "utstikket" blir.
For veggen du sikter er egentlig ypperlig for å henge TV, og en fordel mht. gjenskinn..
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly
Med litt banning og svetting gikk det å ommøblere alene. Nå husker jeg også hvorfor sofaen raskt ble flyttet inntil vegg i stedet.
Stikker enda lengre ut enn jeg husket. 140 cm ut fra vegg, og avstand bort til peis blir da kun 95 cm. Fungerer utmerket når man sitter i sofaen, men ødelegger stuen fra alle andre vinkler. Tips til alle som leser: ikke kjøp sofa to måneder før overtakelse.

Uansett - Er tilbake til original utfordring med sofa inntil øst-vegg. Flyttbart stativ eller noe ala Samsung Serif virker som det enkleste. Dog lest mye negativt om Serif / 'livsstil'-serien til Samsung.
 
Vi har noe av samme utfordring, og valgte å sette tv på gulvet foran en stor bokhylle. Avstanden er omtrent som hos deg, ca. tre meter. Da fungerer det fint med 55‘’ synes jeg.
 
TVen rett på gulvet, eller på TV-benk foran bokhylle?

Vi solgte en del møbler i Oslo, så vi hadde noen dager med 50" TV direkte på gulv med to meter avstand. Det ble litt lavt!
 
Løsning som var før ser lei ut. Men ser alt av strøm etc er der. Så noe arbeid med endring må påberegnes?

Hadde prøvd en slags 'pop up' løsning.

Lykke til...
 
Det er ikke et alternativ å bytte om på lounge/sofagruppe og TV-delen, og så montere TV-en der veggfestet er?

Nå har jeg freestylet litt i Powerpoint, boksen for TV-sofa er i samme størrelse som din, så om den var i roughly skala stemmer det nok.
Med normal dybde på sofaen og litt klaring bak får du snaue halvannen meter mellom fremkant sofa og TV, montert på vegg, som funker med en ikke altfor stor TV.

Der det er lounge/sofagruppe/stoler kan dere plassere en sofa inntil sør-veggen, og fylle på med en stol. Boksen på bildet ser litt rar og lite representativ ut nå, men tenk at den da er en litt lengre sofa som fyller mye av sør-veggen, kanskje med et settebord mot kortveggen og vinduet som går lengst ned, og så står det en stol med ryggen mot spisestue.
Med den orienteringen trekkes også blikket ut i rommet og mot spisestue for de som sitter i sofa, ikke mot den lille TV-kroken i hjørnet.

Vet ikke hva som er planlagt der det er grønt, et litekjøkkenbord?
Prøvd å tegne inn noen piler som viser hvordan man naturlig hadde gått rudnt i rommet; med denne får dere god flyt, kan fint komme inn til kjøkken, to muligheter til grønn sone, kommer fint til spisestue og ut på terrasse.



1698072260476.png

1698071321940.png
 

Vedlegg

  • 1698071336119.png
    1698071336119.png
    92,7 KB · Visninger: 0
Wow! Setter stor pris på engasjementet @Henrik C.

Dette så bra ut, hadde det ikke vært for begredelig sofategning / skala fra min side. Tok ikke høyde for ommøblering :D
Sjeselongen er 180cm dyp, og sofaen 325cm bred. Avstand fra pipe/bjelke mot vest-vegg er 225 cm. Sofarygg bør vel også ha en viss avstand fra peis, så det blir trangt / umulig med den sofaen.

Screenshot 2023-10-23 at 17.30.43.png
Screenshot 2023-10-23 at 17.23.31.png


Loungemøbler er ikke kjøpt inn enda, bare mentalt tatt høyde for kommer etterhvert. Burde ha ventet med å slå til på sofa også, men Slettvoll til Bolia-rabatt ble for fristende mens man satt i Oslo..

@Oddemann ser ut som mer teknisk enn det er pga. Sector Alarm-boks som skal ut, hjemmesentral osv. Er kun to stikk på begge de aktuelle veggene, men det skal nok løses. Pop-up hadde vært kult, men har ikke funnet en løsning som forsvarer prisen.

Fikk forøvrig nyhetsbrev fra Samsung i dag. Vurderer å kjøpe en Serif på tilbud bare for å teste, hvor ille kan den være?
 
Du får et ganske voksent lerret på veggen 550cm unna, og en diskret liten videokanon i taket med passe kasteavstand koster ikke lenger et statsbudsjett. Just sayin'...
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Oi. Mange muligheter her. Eg hadde droppa tvn og fokusert på lyd og utsikt , men skulle eg ha gjort noke so hadde eg kasta ut sofaen og kjøpt en mindre og heller lagt litt i loungen. Den er såpass stor at du låser deg til en løysing som ikkje blir optimalt .
Om det ikkje er et alternativ så hadde eg plassert en mindre tv foran vinduet slik du har sofaen i dag . Det vinduet går uansett ut på terrassen.
 
I første omgang ender det nok med det @Blodstrupmoen. Samsung Serif er bestilt, TVen som virket minst "i veien" og ikke ser ut som et kretskort bakfra.

Og ja, sofaen er for stor - i alle retninger! Vi fikk mål på forrige eiers sofa (som var enda større) i sommer og planla å kjøre samme løsning med TV 5.5 meter unna. Var ikke før alle møblene deres var ute og jeg flyttet inn at jeg så at det var uaktuelt.
 
TVen rett på gulvet, eller på TV-benk foran bokhylle?

Vi solgte en del møbler i Oslo, så vi hadde noen dager med 50" TV direkte på gulv med to meter avstand. Det ble litt lavt!
TV rett på gulvet. Den står på føtter som er ca. ti cm høye, og fulgte med. Min erfaring er at det er bedre med lavt enn høyt. Funker godt for oss i hvert fall. Men to meter kan være litt nært, enig.
 
Vi levde med en 24" tv i hovedstua i fleire år . Utrolig kor fort en blir vant til en liten tv igjen . No har vi kjøpt hus og økt til 45ish tv då vi har dedikert tv krok vekke frå vindu m.m .

Tenker du har den greieste løsningene mtp romindelingene som er i huset , men helt optimalt vart det kanskje ikkje med tvn så langt ut på gulvet .
 
  • Liker
Reaksjoner: raknes
Grattis med hus, raknes!

Har hatt Serif et halvt års tid selv, etter overgang fra leilighet til hus..! Har vært temmelig fornøyd med den. Bortsett fra at kona ikke var helt kjent med størrelsen før den ankom (og helst skulle vært litt mindre, synes hun). Tror det er samme størrelse som du har der.

Lite å utsette på den, den gir bedre lyd når det er en vegg bak den. Har vurdert "slim" type lydplanke med trådløs woofer, og så feste den med f.eks. 3M Dual Lock under tv-en.. det bør selvfølgelig være typen planke som ikke avhenger av å kaste lyd oppover.
 
Takk @DJM! Sett noen snodige løsninger på nett med lydplanke under. Festet med strikk langs føttene, 3D-printet hylleknekter etc. Meld gjerne fra om du kjøper noe som fungerer!

Enig i at stuen ikke er optimalt møblert @berekraft. Denne løsningen er som nevnt diktert av sofabeistet. Lever dog greit med det akkurat nå. Har et rom som kan være TV-stue etterhvert, men der står det meste fra flyttelasset vi ikke har turt å pirke borti enda..
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM