Hjelp. Trenger polering/puss på PAM og Sub..

EAS

Medlem
26. juli 2010
Innlegg
108
Hei Allesammen!

Trenger litt hjelp i poleringsjungelen.

Jeg har en Panerai 312 (2,5 år gammel) som jeg skulle ha hatt en liten refinish på. De blanke overflatene (Bezelen) er matte og de matte overflatene (Kassen) er blitt ripete og blanke.

Først vil jeg bare si at Bjerke (der jeg forøvrig personlig kjøpte klokken ny) er helt utelukket. De mente polering/puss var helt unødvendig og kun medførte unødvendig slitasje. De mente at ventetiden ville være 14 uker og de mente det ville koste 4000kr. Makan til dårlig service som jeg har opplevd på Bjerke til tider har jeg aldri opplevd uansett bransje.

Jeg tok med klokken til Tidemann, da jeg vet de er superseriøse/flinke/hyggelige. Tidemann sjøl hadde alt for mye å gjøre som han selv sa, og han kunne tilby seg å polere bezelen. Men måtte vente 14 dager. Kassen ville han ikke røre da han mente noe i nærheten av fabrikksfinish ikke var mulig å oppnå uten helt dedikert utstyr til hver modell osv.

Jeg dro for å hente klokken. Bezelen ble helt strøken og blank. Jeg insisterte på at han skulle prøve litt på kassen, han sa det var på eget ansvar. Det ble helt fint på siden av kassen, men rundt og over lugsene og på siden av glasset angrer jeg nå på at jeg ba om det. Har fått noen børstemerker som går motsatt retning av resten og er som matte felter på klokken. Dog er det børstet veldig forsiktig, han har ikke tatt mye av materialet.

Konklusjonen er at jeg vil sende den bort og få fikset dette ordentlig hvis ingen i Osloområdet kan fikse dette. Noen som har noen gode tips?

Har også en Submariner 116613LN som er helt matt som virkelig trenger en shine. Helst i Oslo området.
 
Vanskelig tema dette med "re-shining" av et ur.
Noen mener jo at en "re-shine" forringer verdien på uret og at heller uret skal brukes og gradvis bygge opp en naturlig patina.
Etter å ha sett alt for mange ødeleggende poleringer, så er jeg enig i dette synet.

En maskin polering vil alltid ta bort gods fra uret og runde av kanter som er ment å være skarpe.
Dette er ikke reversibelt og vil for alltid forringe uret.
Jeg anbefaler deg å la riper være og heller bringe glansen i stålet tilbake med forsiktig bruk av Cape Cod.

Børstede flater må ikke utsettes for Cape Cod, men overlates til produsentens eget service verksted for en eventuell re-finishing. På en Panerai børstes siden og større flater maskinelt, mens det på øvrige matte felter benyttes en "hånd-skrape".

Jeg hadde latt være å gjort noe med 312'n før den allikevel skal på service om et par år og heller eventuelt tatt "full pakke" da.
Subben hadde jeg bare latt forbli matt.
 
Hei Gin og takk for svar.

Forstår problematikken rundt slitasje på klokkene og at mange ønsker at de skal være originale og ripete.

Har fått polert flere klokker tidligere og har vært fornøyd med resultatet uten at jeg har opplevd nevneverdig forringelse i form av deformasjon på kasse/bezel eller lignende.

Forstår at Cape Cod er til polerte overflater, samt at noen tyr til spesiell scotch-n-brite pads (Eller hva det heter) på børstede overflater.

Skulle nok latt det bli med polering av bezelen (Som for øvrig ble veldig fint og kan ikke se noen avrundete kanter eller deformert fasong) men nå som børstingen er "påbegynt", må den fullføres, det er ikke spesielt pent nå.

Så hvis man skal sette din personlige mening litt til siden (no offence, setter pris på alle råd), hvem kan jeg sende klokken til? Hvilke alternativer har jeg? Er eneste mulighet Panerai i utlandet via Bjerke for å få dette fint? Dette er for min del absolutt siste alternativ, da reiser heller å leverer den selv i utlandet hvis dette er mulig uten masse arbeid med fortolling osv.

Når det gjelder polering av Suben har jeg akkurat kjøpt denne brukt og har bestemt meg for at denne skal poleres. Syntes ikke det gir godfølelsen at forrige eier har slitt den etter daglig bruk. Lenken er full av hairlines overalt og gullet er matt. For meg blir ikke dette en hverdagsklokke så den skal definitivt ordnes. Om det sliter 2/100 mm på overflaten får det heller bare gå. Masse klokker som selges brukt selges servet/polert osv.
 
Hadde levert de til urmaker Gulbrandsen. Og gi han beskjed om å gjøre dem som strøkne som mulig uten å fjerne gods.
Da blir de tipp topp!
 
Hei! Jeg har levert x-antall klokker inn til Lervik ur i Haugesund til polering.
De kan både motta og sende i retur pr post.
Sist gang jeg brukte de, så kostet det 1250,- ink mva for full polering av en 1987 Submariner i gull/stål.
Alle gangene har resultatet vært veldig bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket