Hjelp til vurdering av retur

hman

Støttemedlem
Medlem
28. nov. 2010
Innlegg
254
Sted
Østfold
Hei

Jeg trenger litt hjelp fra sonens medlemmer til å bedømme en liten situasjon jeg har kommet opp i.

Jeg solgte for litt siden en Breitling Aerospace fra rundt 1997 til en hyggelig kar. Jeg hadde kun hatt Klokken en liten stund da den ble flippet videre fordi den ikke var noe for meg.

Har hatt en super dialog med kjøper og har det fortsatt. Displayet startet å lyse etter en stund at jeg hadde brukt alle funksjonene på klokken permanent og alt tydet på at det var tid for batteri skifte. Jeg opplyste om dette i annonsen og inngikk en avtale med kjøper om at jeg tok tilbake uret om ikke blinkingen stoppet ved batteriskifte. Jeg slo også av ytterligere på prisen. Finnes vel ikke billigere Aerospace noe sted tror jeg. Avtalen gjelder fortsatt, men følgende har oppstått....

Kjøper har byttet batteri selv og opplyser at displayet ikke har sluttet å blinke. Han mener da at den er defekt og ønsker å heve kjøpet. Dette er jo et relativt dyrt Quartz ur og jeg ønsker ikke å ta tilbake uret uten å ha fått det vurdert hos en urmaker som utfører batteri skiftet og det andre som hører med. Vet de blandt annet resetter uret. Hadde dette vært et vanlig Quartz ur hadde det ikke vært noe broblem, men mener vel at man må forvente at ur i denne prisklassen må håndteres av en urmaker. Han ønsker ikke å ta det til en urmaker og at det ikke er lønnsomt for han, men det er jo egentlig ikke mitt problem.

Fint om dere kan hjelpe meg........
 
Redigert:
Kinkig situasjon. Rent juridisk, så har nok han en sak, ettersom dere de facto har inntatt et forbehold. På den annen side (med mindre han er svært klokkekyndig), kan kjøper neppe bedømme den selv som defekt, uten å ha fått en mer profesjonell vurdering på det. Jeg ville forsøkt meg på et kompromiss: be han om å ta den med til urmaker, og tilby å betale for sjekken dersom dersom klokken fortsatt blinker. Skulle derimot urmakeren løse blinkingen, bør regningen bli liggende hos kjøper ettersom han da har fått hva han betalte for.

Skulle kjøper fortsatt nekte å ta den med til urmaker, kan du alltids bli vanskelig selv. Etter min mening er det rett og rimelig (samt juridisk korrekt) å få en urmaker til å vurdere den før et kjøp evt. heves (dette ved mindre kjøper tydelig synliggjorde at han ville utføre batteriskiftet selv, og dere inntok forbeholdet på disse premisser).
 
Jeg har hatt Breitling Aerospace i mange år, og det har blitt noen batteriskifter. En urmaker ville ikke skifte batteri for meg da han mente jeg måtte få dette gjort hos de som selger merket. En annen gang hadde jeg den inne hos Otteren i Sandnes. Da fikk jeg den tilbake med defekte streker i displayet og en urmaker som påstod at de hadde vært der da jeg leverte den. Etter det har jeg bare forholdt meg til Otteren i Stavanger. De leverer den til Ur-Teknikk, tror jeg. På deres hjemmeside står det at de bytter pakninger og trykktester den når de skifter batteri.

http://www.yourvismawebsite.com/ur-teknikk-as/breitling

Jeg ville avtalt med dem og fått han til å sende den dit.

Todda