Hjelp til vurdering av ny bil

Medlem
30. okt. 2010
Innlegg
1.272
Har i dag en 2010 S-Max, men leter etter noe i samme størrelse, men med mer bakkehøyde og 4x4.
Har prøvd nye landcrusier og forsåvidt gamle typen. Liker disse, men prismessig får man jo både xc90 og x5 for samme peng. Er Toyota oppskrytt mtp driftsikkerhet? Ser at landcrusier anbefales å tectylbehandles og at dieseldysene også kan være problematisk? Erfaringer og tips mottas med takk!
 
Egen erfaring rundt driftssikkerhet toyota, er at den ikke er oppskrytt. Noen mener toyota lager kjedelige biler, men gud hvor driftssikre de er.
Tenker du helt ny bil?
 
Tenkte Max 5 år gammel, ikke helt ny nei..kjedelig har ikke noe å si for meg...
 
Jeg kjøpte ny Toyota i 2005 og hadde den i fem år uten et eneste problem. Synes heller ikke driftsikkerheten er oppskrytt. Hvis du ikke bryr deg om at bilen er kjedelig må Toyota være midt i blinken.
 
Gjør mye research før du evt går for noe. Jeg synes du skal stikke å prøve en nyere Discovery 7-seter. Er vel den bilen med mest plass i klassen, og har vel hakket bedre fremkommelighet enn landcruiser. Dette er jo også biler som kostet skjorta nye, og pleier å være svært godt utstyrt.


Personlig hadde jeg også sett på feks 4x4 caddy personbil.
 
Uansett hva du velger; kjøp så ny bil som mulig. Jeg ville også lagt unna Range Rover (sorry @Entropy) dersom du ikke har et meget stort driftsbudsjett.

Du må ha 7 seter + 4wd, da ville mitt valg vært denne:

BMW-X5-front-764288.jpeg

Ny X5 kommer til høsten eller neste vår, så bør være mulig å få en grei deal på disse. Heller ikke kjedelige å kjøre, dog kan de oppfattes litt vulgære i enkelte kretser men wgaf? ;)
 
Redigert av en moderator:
Landcruiser er vel ikke kjedelig? Når ble mandig kjedelig?:) tøff, driftsikker og holder seg godt i verdi! Og man sparer masse på bilvask da den helst skal ha et lag støv og gjørme på seg!
 
Hva med en Pathfinder Mountain truck? Jeg kjørte mye rundt i en sånn når jeg jobbet for nissan. Folk viker når man ruller opp med en sånn. :D

 
Toyota ER bra. Landcruiser er ikke spesielt kjedelig. Mer som en Rolex. Tikker (durer) og går.

Understellsbehandling burde alle biler i bynære områder ha. Den forbanna saltinga vi har her til lands spiser biler. Toyota er ikke så vidt meg bekjent mer plaget av rust enn andre merker.

Hold deg unna forslaget til Entropy om "engelskmann" - om ikke av prinsippielle, så av økonomiske grunner.
 
hva med pajero, noe av samme prisklasse som Landcruiser, like god driftsikkerhet om ikke bedre.

min mening er ialfall at pajero er bedre både på vei og i terreng (har kjørt begge biler 2011 og 2012, veldig mye) isoleringen i pajero er også hakket bedre om man tar med hjulstøy i beregningen.
 
hva med pajero, noe av samme prisklasse som Landcruiser, like god driftsikkerhet om ikke bedre.

min mening er ialfall at pajero er bedre både på vei og i terreng (har kjørt begge biler 2011 og 2012, veldig mye) isoleringen i pajero er også hakket bedre om man tar med hjulstøy i beregningen.

Pajero har krysset tankene mine tidligere, men da jeg sist lette var det lite nyere brukte på markedet, men jeg må nesten sette den på lista og få prøvekjørt den igjen. Prismessig er den vel lik LC mener jeg å huske.
 
Selv har jeg alltid vært bilentusiast. Var BMW-eier, men... Min kone arvet en Corolla(!) av sin far og etter noen måneder måtte en av bilene selges. Vi beholdt Corollaen og denne ble senere byttet ut i en Camry.

Jeg har uttalt at "Å velge noe annet enn Toyota er en unødvendig risikosport". De sa jeg til en kollega som skulle kjøpe bil. Vel, jeg har aldri hatt problemer med Toyota, og service er kun av Premium kvalitet.

Lexus blir mitt neste valg, da jeg ikke ønsker å gå nedover stigen.... :cool:

Vil du ha 4x4 er Land Cruiser eller RX4xx et godt valg. RAV også et alternativ, men det blir mindre.

Uansett så kan du jo si at Top Gear var på Nordpolen med en Toyota.
(Riktignok var det den magnetiske Nordpol, som ligger nærmere Canada, men det trenger man ikke å skrive)

:cool:
 
Toyota LandCruiser er klart noe av det beste i denne klassen, både motormessig og også hvordan firehjulstrekk fungerer, er firehjulstrekk viktig må du kutte mange SUV - Haldex kobling i bakaksel kombinert med forhjulstrekk er trenden og dette suger, omtrent som å klatre med sorte sko med lærsåler.
Tom
 
Gjør mye research før du evt går for noe. Jeg synes du skal stikke å prøve en nyere Discovery 7-seter. Er vel den bilen med mest plass i klassen, og har vel hakket bedre fremkommelighet enn landcruiser. Dette er jo også biler som kostet skjorta nye, og pleier å være svært godt utstyrt.


Her er jeg helt enig, prøv en nyere Discovery med TDV6. Mye utstyr og desidert beste firehjulstrekken. "The best 4x4xFAR"

Med denne kommer du deg frem overalt, det kan være greit på norske veier, selv midt i Oslo sentrum.


Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=TVpVLH4M4R4

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=nKGLXnJfKwY

Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=QunqcDxP3Mw
 
Redigert: