Hjelp til info om lommeur

Medlem
10. jan. 2015
Innlegg
33
Denne fant jeg i en skuff i kjelleren. Den har ligget der etter de forrige eierne av huset. Huset er bygget i 52 og tipper eierne var født sånn rundt 1930 eller sånn.

Uret er i rimelig dårlig stand, men hadde vært morro å funnet ut mer om dette.

Uret inni boksen
IMG_1730_zps3af951b4.jpg


Uret tatt ut
IMG_1731_zps367842be.jpg


Baksiden av boksen
IMG_1732_zps8ec9c2bd.jpg


Mange lokk
IMG_1733_zpsa6ffddc1.jpg


Enda et lokk som skjuler urverket
IMG_1734_zpsb1ffdbbe.jpg


Urverket
IMG_1736_zps3a8f51c3.jpg


Gravert noen siffer på innerste lokket
IMG_1735_zps9b9bcde1.jpg


Urskive tatt av
IMG_1739_zps5fe700e4.jpg


Baksiden av urkasse
IMG_1742_zpsab447075.jpg


Noen som har kjennskap til dette?

Bård
 
Jeg antar at uret har et cylinderurverk og mest sannsynlig produsert i Sveits. Muligens fra siste del av 1800 tallet.
 
Kanskje cylinderurverk var et dårlig navn. Skal forsøke med en helt enkel forklaring: Et cylinderurverk har et av tannhjulene i direkte kontakt med balanse akselen, dagens urverk har et anker mellom balanse og tannhjul.

Dette ble kanskje idiotisk forklart, se heller denne linken på you tube:
https://www.youtube.com/watch?v=-0dIUobMZ30

Hvis balansetappen ryker på et cylinderurverk, så er det ikke mange som kan kunsten med å lage ny balanseaksel i dag. Skulle du finne noen som kan det, blir kostnadene det mangedobbelte av urets verdi. De fleste sier vel at uret er ureparerbart hvis den ryker.

Fant et bilde av urverket ditt i en bok jeg har, der står det at det er designet rundt 1835. Så jeg ser ikke bort fra at det kan være eldre enn jeg antydet.
 
Takker for info så langt, jeg skjønte forskjellen så fort jeg så video'n :)
Rundt 1835 sier du? Da er det jammen gammelt, men antar at verdien ikke er all verden, eller hva tror du? Verdi blir er jo helt avgjørende her om uret skal settes istand eller ikke.

Takker for god info så langt.
 
Kanskje cylinderurverk var et dårlig navn. Skal forsøke med en helt enkel forklaring: Et cylinderurverk har et av tannhjulene i direkte kontakt med balanse akselen, dagens urverk har et anker mellom balanse og tannhjul.

Dette ble kanskje idiotisk forklart, se heller denne linken på you tube:
https://www.youtube.com/watch?v=-0dIUobMZ30

Hvis balansetappen ryker på et cylinderurverk, så er det ikke mange som kan kunsten med å lage ny balanseaksel i dag. Skulle du finne noen som kan det, blir kostnadene det mangedobbelte av urets verdi. De fleste sier vel at uret er ureparerbart hvis den ryker.

Fant et bilde av urverket ditt i en bok jeg har, der står det at det er designet rundt 1835. Så jeg ser ikke bort fra at det kan være eldre enn jeg antydet.

Har jo kommet litt lenger med dette lille detektivarbeidet:)
Noen som har nærbilder eller en eller annen videolink som viser hvordan tapper og div på balansehjulet skal se ut og fungere. Det er altså denne balansetappen jeg er nysgjerrig på. Har plukket ut balansehjulet for å inspisere dette på baksiden, må hvite hvordan det skal se ut..... og imorgen må jeg en tur til optikeren også :cool:
 
Har jo kommet litt lenger med dette lille detektivarbeidet:)
Noen som har nærbilder eller en eller annen videolink som viser hvordan tapper og div på balansehjulet skal se ut og fungere. Det er altså denne balansetappen jeg er nysgjerrig på. Har plukket ut balansehjulet for å inspisere dette på baksiden, må hvite hvordan det skal se ut..... og imorgen må jeg en tur til optikeren også :cool:

Det er vel bare å google balance staff, så får du opp mange bilder på hvordan balansetappen skal se ut.
 
Angående urets alder, det er et stempel i urkassen som jeg ikke greier tyde. Hvis det er et sveitsisk stempel, tyder mye på at uret er produsert en gang etter 1880. Selv om designet på urverket var kjent tidligere, kan de godt ha laget slike urverk til ut på 1900 tallet. Er det stemplet noen tall på urverket? I såfall, er det samme tallene som er stemplet i urkassen?
 
Angående urets alder, det er et stempel i urkassen som jeg ikke greier tyde. Hvis det er et sveitsisk stempel, tyder mye på at uret er produsert en gang etter 1880. Selv om designet på urverket var kjent tidligere, kan de godt ha laget slike urverk til ut på 1900 tallet. Er det stemplet noen tall på urverket? I såfall, er det samme tallene som er stemplet i urkassen?

Skal prøve å tyde de litt bedre og poste de, må bare ha tak i et par luper først :cool:
 
Har et lommeur som har så og si helt likt urverk, jeg kom frem at det var fra 1880-1910. Det har blitt produsert i mange år og i uendelige eksemplar. Tror jeg måtte skifte ut 3-4 steinlagre og full vedlikeholdservice for å få det opp å kjøre igjen. Uret har mer historie enn kvalitet, selv med lite historie.. ;)

3c63030e42c199142f4a5d7910f6e896_zpsfd6e6812.jpg


ded3fc710f98e0a88305b1800e14a7d7_zps96af93e5.jpg
 
Redigert:
Hei,

Da bekrefter du min misstanke, hadde jo liten tro på at dette var noe unikt. Ikke mindre morro av den grunn, kan nok tenkes at jeg tar dette uret i nærmere øyesyn og prøver å fikse det. Kan se ut til at spissen på akselen til balancehjulet er litt bøyd, misstenker at det mangler et lager i bunnen også.
Hvor fikk du tak i deler til dette?
 
Hvis balansen er ødelagt, er det ikke så mye å gjøre.
Hvis det er noen som vil reparere den, vil det koste alt for mye. Det vil gå mange timer bare på å lete etter deler som kanskje passer.

Jeg gjorde servicen selv (er Urmakerstudent).
Jeg fant/fikk delene på den Danske urmagerskolen, etter mye leting i gamle verk.

Er sekundhjulstappen knekt, er den synlig på skivesiden?
 
Hei,

Balansen er ikke ødelagt så langt jeg klarer å se, bare den nederste tappen på balanseakselen kan se litt bøyd ut, samt at det for meg kan virke som det mangler lager i anlegger for balanseakselen.
Tappen til sekundviseren er intakt.
Tror dette blir et morsomt proesjekt, om det blir vellykket eller ikke spiller ikke så stor rolle. Men jeg regner med at det blir lærerikt. Kan godt hende jeg sender deg @Justandreas noen spørsmål underveis :)
 
Redigert av en moderator: