Hjelp til ID. Girard Perregaux

Medlem
12. des. 2013
Innlegg
5
Kom over denne på Ebay, noen som kan si noe om modell eller urverk? Den skal visst være fra ca. 1950
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg
 
Tja, uoriginal skive, pen klokke og sikkert helt grei dressklokke, men ville ikke betalt så mye pga at skiva er en redial, når det gjelder klokker er det utrolig viktig at skiva er original. GP laget mye pent, noe denne er et bevis på.
 
Redial som i at det er ny skive fra GP, eller laget av noen andre?
Vet du noe om urverket?
 
Nei vet kun at GP er en anerkjent produsent med en kvalitet på linje med f.eks Omega så verket er sikkert ok så lenge det funker som det skal ;) Når det gjelder skiva vil jeg tippe det er gjort f.eks i India, Thailand eller lignende men er ingen ekspert på dette heller så det kan godt hende jeg tar grundig feil, det er mange andre her på forumet som sikkert kan si endel mer om akkurat det.
 
Hvis jeg ikke husker feil så var AS 1130 et av de mest brukte urverkene i militærklokkene til den tyske hæren under andre verdenskrig, derav navnet Wehrmachtswerk. Disse urene var utstyrt med 15 j. De fleste urprodusentene gikk over til 17 j ca på midten av 40-tallet.
 
Støtter meg til kommentarene ovenfor.

Verket ser litt slitent ut, fuktskader? Kan fort bety problemer, spesielt hvis deler til verket kan være vanskelig å få tak i. Som nevnt lukter dette India/Thailand jf. redial. Er selger fra disse landene eller fra Sør-Amerika hadde jeg vært ekstra skeptisk.

Alt har sin pris også denne, så det går an å forsvare et kjøp. Men hvis du er interessert i vintage-klokker som er originale, sporbare mhp referanse/modellnummer og tilstand (spesielt på verk) ville jeg nok latt denne passere.

Når det er sagt er GP undervurdert som vintage-klokke, men jeg ville nok brukt litt mer tid på å få fatt i en som det går an å sjekke originalitet på og som er en referanse som er mer kjent.

Lykke til!