Hjelp til første automatiske

Medlem
9. nov. 2014
Innlegg
34
Heisann.

Etter å ha brukt quartzur i noen år nå, har jeg endelig fått opp øynene for automatiske urverk. Har hatt lyst på en "skikkelig" klokke en stund, men har ikke helt klart og finne den rette. Er ute etter en enkel og stilren klokke, til en rimelig penge, hvor jeg kan oppleve et automatisk urverk for og se om dette er noe for meg.

Uret må selvfølgelig være originalt. Får man noe slikt for +- 5000,-? (Skjønner at de fleste her inne har ur i en annen prisklasse..) Har sansen for merker som Longines, Omega, Heuer etc, men skjønner samtidig at disse merkene og setningen "rimelig penge" ofte ikke passer helt sammen.

Er det noen som har forslag til hva jeg skal se etter, eller evt link til en annonse? Eller er det bare og gi opp med en gang?

Edit: kan jo nevne at det er vintage som er min greie.
 
Redigert:
Hei, og velkommen. På denne siden kan du lete litt, stille inn kriteriene dine og få opp mye forskjellige merker:

http://www.urverket.no/watchfinder.html


Søk litt på merker som Seiko, Tissot, Certina, Hamilton, Citizen osv. Prøv å unngå moteklokker, her betaler man mye penger for lite klokke. Blir ofte lagt ut klokker i denne prisklassen på kjøp/salgs siden her på forumet også.

Disse dukker opp en gang i blandt, kan også kjøpes ny til litt over 3 lapper: Seiko sarb017




Edit: Vintage er virkelig en jungel, men med nok etterforskning på forhånd bør det være rimelig greit. Omega fra 60 tallet bør være mulig å få tak i til 5000, hvertfall Longines. Legg ut link til annonsen på vintage delen av forumet så får du sikkert hjelp.
 
Redigert:
Hei, og velkommen!

Her er noen spørsmål. Svarer du på disse skal jeg gi deg noen forhåpentligvis gode vintage-tips. :)

1. Ønsker du en dress-klokke (altså til fint) eller en røffere verktøyklokke (typisk en dykker eller lignende)?
2. Hvilken størrelse skal den være (jo større jo dyrere)?
3. Er du opptatt av skive-farge (mange førstegangskjøpere foretrekker svart)?
4. Hvor viktig er merket, må det stå Omega, Longines eller en av de andre "store" på skiva?

Du ønsker vintage slik jeg forstår det, husk at dette er anderledes enn ny-klokker, spesielt ift vanntetthet. Det kreves også litt innsats og tålmodighet ift å finne en original klokke i god stand. Derfor siste spørsmål:

5. Klarer du å vente en liten stund på å få deg ny klokke eller vil du ha en ASAP?

Hører fra deg! :)
 
Takk for gode tips, blir mye lettere og finne noe når jeg har noe konkret og søke etter. :cool: Skal se litt rundt på de sidene der, samt følge med på ebay etc.

Hei, og velkommen!

Her er noen spørsmål. Svarer du på disse skal jeg gi deg noen forhåpentligvis gode vintage-tips. :)

1. Ønsker du en dress-klokke (altså til fint) eller en røffere verktøyklokke (typisk en dykker eller lignende)?
2. Hvilken størrelse skal den være (jo større jo dyrere)?
3. Er du opptatt av skive-farge (mange førstegangskjøpere foretrekker svart)?
4. Hvor viktig er merket, må det stå Omega, Longines eller en av de andre "store" på skiva?

Du ønsker vintage slik jeg forstår det, husk at dette er anderledes enn ny-klokker, spesielt ift vanntetthet. Det kreves også litt innsats og tålmodighet ift å finne en original klokke i god stand. Derfor siste spørsmål:

5. Klarer du å vente en liten stund på å få deg ny klokke eller vil du ha en ASAP?

Hører fra deg! :)

Denne måtte jeg tenke litt på, men tror bestemt jeg ser etter følgende;

1. Ønsker definitivt en hverdagsklokke, men kan godt ta den av meg når jeg skal snekre eller skru bil.

2. Størrelse er jeg usikker på, det er egentlig ikke så nøye. Men noe veggur ala Nixon eller liknende har jeg ikke lyst på.. Tenker "vanlig" størrelse passer bra. :p

3. Når det kommer til skivefarge er jeg åpen for det meste, men generelt liker jeg ting stilrent og diskret.
Hvit eller svart er nok det første jeg kommer på, muligens en farge som går fint til de fleste hverdagslige antrekk.

4. Om merket er viktig.. Ja og nei, muligens mest ja. Det er som sagt Omega, Longines, Tissot, Heuer etc jeg synes lager penest klokker. Mulig jeg er litt vanskelig der, men kan tenkte meg at som fremtidig samler er det et av disse sveitsiske jeg kommer til og fokusere på. Men jeg er langt ifra noen ekspert, så det er garantert mange merker jeg ikke engang har hørt om som lager klokker som jeg liker om jeg ser dem.

5. Jeg kan vente lenge på den rette klokka!

Håper dette oppklarer litt hva jeg er ute etter, men ser kanskje også at det var litt lite konkret info her. :p
 
Redigert:
Et bra automatisk ur til 5000 er absolutt mulig, spesielt om de kikker på brukt.

Ser at du nevner at vintage er din greie. Har du prøvd vintage klokker? De er vanligvis noe mindre enn "vanlig" størrelse i dag (40mm +-). Om du synes det er greit med 35-36mm så finner du veldig mye til under 5000, men det er greit å ha litt peiling. Mye som ikke er originalt.

En moderne Omega eller Heuer til 5000 tror jeg blir vanskelig, men du kan kikke på merkene som er hakket under. Longines, Tissot, Certina, Hamilton, Christopher Ward (som jeg har stor sans for). Frederique Constant, Raymond Weil og Baume & Mercier er det nok også mulig å finne til budsjettet ditt om du leter.

Ellers finnes det jo masse mindre merker som lager kvalitetsklokker til under 10.000. Helson f.eks.

Om du er villig til å gå asiatisk har Orient og Seiko et hav av ulike modeller.

Jeg anbefaler at du tar deg litt tid, kikker rundt og finner akkurat det du vil ha. Om det er litt over budsjett så sparer du heller litt ekstra, så slipper du å angre hvis du går for "the next best thing".
 
Takk for gode tips, blir mye lettere og finne noe når jeg har noe konkret og søke etter. :cool: Skal se litt rundt på de sidene der, samt følge med på ebay etc.



Denne måtte jeg tenke litt på, men tror bestemt jeg ser etter følgende;

1. Ønsker definitivt en hverdagsklokke, men kan godt ta den av meg når jeg skal snekre eller skru bil.

2. Størrelse er jeg usikker på, det er egentlig ikke så nøye. Men noe veggur ala Nixon eller liknende har jeg ikke lyst på.. Tenker "vanlig" størrelse passer bra. :p

3. Når det kommer til skivefarge er jeg åpen for det meste, men generelt liker jeg ting stilrent og diskret.
Hvit eller svart er nok det første jeg kommer på, muligens en farge som går fint til de fleste hverdagslige antrekk.

4. Om merket er viktig.. Ja og nei, muligens mest ja. Det er som sagt Omega, Longines, Tissot, Heuer etc jeg synes lager penest klokker. Mulig jeg er litt vanskelig der, men kan tenkte meg at som fremtidig samler er det et av disse sveitsiske jeg kommer til og fokusere på. Men jeg er langt ifra noen ekspert, så det er garantert mange merker jeg ikke engang har hørt om som lager klokker som jeg liker om jeg ser dem.

5. Jeg kan vente lenge på den rette klokka!

Håper dette oppklarer litt hva jeg er ute etter, men ser kanskje også at det var litt lite konkret info her. :p

Da anbefaler jeg deg å google vintage Tissot, du får flotte automatiske og manuelle vintage-klokker hvor du som oftest har kvalitetsverk fra Lemania under lokket. På 60-tallet var Tissot og Omega søsterselskaper og mange av råverkene fra Lemania ble brukt i Tissot-klokker.

Her har du både dress-klokker og mer røffe pilot- og dykker-ur (størrelse 36-40mm). Disse ligger i prissjiktet 2-7.000 i det internasjonale markedet.

Noen eksempler:



Tissot03700.jpg


tissblaut.JPG


vintage_tissot_navigator_seastar_t12_day__night_world_time_steel_1_lgw.jpg




Som du ser lenker jeg ikke til en annonse eller en selger. Måten man bør handle vintage på er å finne en modell man liker, lære seg alle kjennetegnene på en original klokke, for så søke nettet etter et eksemplar. eBay går bra, men som sagt: Du må vite hva som kjennetegner en original klokke. Du vil oppdage klokker som er ganske ødelagt, som har feil visere osv. Det betyr at du må bruke litt tid på å finne den riktige klokka.
 
Redigert:
Jeg har forøvrig en slik Tissot PR516 GL som Spacecowboy har bilde av. 36mm, men pga kassen så virker den mye større. Jeg har ikke noe problemer med å bære den.

Veldig bra er den også. Holder tiden fantastisk. Nesten like bra som Submarineren min og langt bedre enn enkelte ETA-2824

Det eneste er at verket er veldig enkelt. Har ikke hacking eller quick set dato, men det kan man fint klare å leve med synes jeg. Bare å ha den i winder/ i gang.
 
Først av alt må jeg gi litt ros. Fantastisk mange hjelpsomme, dyktige folk her inne!

Så rett på sak; etter noen timer med googling av forskjellige klokkemerker og modeller, har jeg funnet den peneste klokken jeg kan huske og ha sett, samt muligens en god 2. plass. Longines. :D


longines%2B30%2Bch%2Bm.jpg


Synes denne var skikkelig fin, nå må jeg bare forske litt på om den er innenfor min kategori og prisklasse.

3407-z7.jpg


Denne var også snadder.

Er det noen som har kjennskap til disse? Skal selvfølgelig også gjøre litt research på egenhånd! :cool:
 
Jeg kan godt anbefale Hamilton Khaki Automatic. De går for rundt 5000. Har en slik selv, og den er meget presis også over tid. I tillegg til at modellen har har en historie som amerikansk militærklokke fra gamle dager med klassisk utseende. Fåes i 38 og 42mm. Ikke noe å mislike her:
 
Fant ut at den Longinesen var dyr ja, har ikke samvittighet til og bruke 40k på en klokke, da må jeg vente noen måneder til jeg er ferdig med restaurering av hus, men samtidig var det manuelt opptrekk, jeg er ute etter automatisk i utgangspunktet. Får bare fortsette og kikke litt rundt, den Hamilton så meget bra ut ja, skal se litt mere på den. ;)
 
Du må nok regne med å betale fra kr. 10 000 og oppover for et slikt ur etter dagens dollarkurs, pluss frakt og mva. Sjekk chrono24 også.

Disse hour angle urene er basert på det orginale piloturet til Longines og er produsert i flere varianter siden 1987. Urene er produsert i diametre fra 33 til 47,5, med forskjellige urverk og visere.

Ikke alle variantene ble like populære, så noen modeller er en god del rimligere. Så jeg råder deg til å lese deg opp på historien rundt disse urene.
 
Den ene viseren har enten fått skrapet bort tritiumen eller blitt byttet. Prisen virker for meg alt for høy..

Det ser jeg først nå.. Men det må da være mulig og finne tak i korrekte visere? Hva kan man regne med verdien på denne klokka er da? Har du noe formening om det?
 
Det ser jeg først nå.. Men det må da være mulig og finne tak i korrekte visere? Hva kan man regne med verdien på denne klokka er da? Har du noe formening om det?

En god indikasjon på pris er å gå på ebay og såke etter klokken og deretter hake av for "Sold Listings" da ser va tilsvarende klokker faktisk har blitt solgt for (ikke hva de har lugget ute til). Personlig hadde jeg nok ikke gitt noe mer enn rundt 2000 for den.

Sikkert mulig å finne korrekte visere, men det er ikke nødvendigvis gjort på en dag.
 
Redigert: