Hjelp til å finne vintageklokke fra riktig år.

Alinoe

Støttemedlem
Medlem
30. sep. 2010
Innlegg
2.158
Hei,

Lurte en stund på om dette burde vært en WTB-post, men tror det er mer hensiktsmessig å gjøre det som dette.

Faren min fyller 60 rett over nyttår, og jeg tenkte jeg skulle prøve å få tak i en klokke fra fødselsåret hans, 1953, som gave. Pappa er overhodet ikke interessert i klokker, men jeg tror han ville satt pris på det. Det jeg lurer på er om dere har noen tips til hvordan finne klokker fra et spesifikt år, og hvordan vite om de er i god stand, osv. Redial og slikt vil ikke være noe problem, det er viktigere at det ser pent ut og går riktig. Ethvert tips vil bli satt pris på!
 
For å kunne tidfeste produksjonsåret må du vite serie/verknummer.

Mange av klokkene som ble produsert på 50 og 60-tallet kan ikke tidfestes nøyaktig mht år. Det blir mer at man vet at klokkene er produsert i løpet av ti-året. Noen merker har serienummer som man med relativ stor nøyaktighet kan tidfeste i forhold til produksjonsår. Her har du en liste over disse merkene.

Foreslår at du tråler vintage-sites for å orientere deg om hva som finnes. Jeg har lagt ut en liste over vintage-sites i denne tråden her.

Spør meg gjerne, skulle du finne noe interessant. Har samlet på Vintage noen år nå, så jeg kan tipse deg litt om hva du bør se etter for ikke å brenne deg.

Lykke til!
 
En mulighet er å sjekke eldre tidsskriftet for modeller. Jeg har en oversikt over nyheter på Basel messen 1954, og en del annonser i des nummer 1953.
En fin klokke synes jeg kunne være en Eternamatic, de behøver ikke å være så dyre, samt at de var veldig framtidsrettet teknologisk. Anbefaler å følge med på bukta, til et fint eksemplar dukker opp :)