Hjelp. Svindler på forumet.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
16. des. 2012
Innlegg
78
Sted
Bergen
Desverre har jeg nå fått bekreftet at det er flere som er blitt svindlet av vårt medlem tikk tak

ny macbook air 13 tommer 128 ssd + i7 cpu selges billig
http://www.tidssonen.no/forum/sikker-handel-25/bad-guys-8637/index4.html#post297558

Fått hendvendelse av en kar som var i kontakt med han 11/11-2013 og overførte penger på forskudd til han på samme kontonummer som meg.
Han har heller ikke hørt mere fra han etter overførsellen.
Saken er av han politianmeldt, og blir fulgt opp av han også.
Kontaktet banken som pengene er overført til, har han også gjort.
Jeg har selv ikke gjort så mye med dette, da jeg regnet med at det var en naturlig forklaring på dette.
Har lest alle hans innlegg her, og kan ikke skjønne at han tør og gjøre dette.

Virket som en veldig ok person, men ser nå at der tok jeg/vi desverre feil.
Navnet han opererer med er :

Joe Wold Kolnes
Vidars gt 15
Stavanger

Dette navnet kom også opp ved bankoverførselen.

Håper jeg kan få en bekreftelse på at denne personen er Joe.
Stemmer det som han sier, så har han handlet med flere medlemer her.
Håper jeg dere event kan ta kontakt med meg.
 
Redigert:
Dette er jo bare trist, får håpe noen her kan hjelpe ut med informasjon og research også får vi håpe at politiet gjør sitt. Vil jo være veldig interessant å få tak på de som eventuelt har gjort suksessfulle handler med han tidligere. @Juice kan vel også sjekke IP kjapt for å sjekke om IPen er lokalisert i Stavanger?
 
Redigert av en moderator:
Jeg kan bekrefte at brukeren har postet fra Rogaland.

Det er dessverre (i alle fall i dette tilfellet) begrenset med informasjon som lagres på brukerne. E-post regner jeg med du allerede har - ellers er det bare postene og IP som lagres.

Det er vel heller tvilsomt om Politiet kommer noen vei med IP-adresser, men bistår gjerne med denne informasjonen dersom de skulle trenge den.
 
Den andre personen som er blitt "lurt" handlet på Finn, og der har de vist alle opplysninger om denne personen lagret.
Dette ville de gi ut til han når saken var anmeldt til politiet, noe saken nå er blitt.
Regner da med at vi kan få en bekreftelse på hvem dette er.
Syntes det er skremmende at vi ikke kan stole på hverandre her inne.
Hadde dette vært et nytt medlem, hadde jeg nok tenkt med litt mere om.
Håper dette kan ordne seg, da det her ikke kun gjelder pengene jeg kanskje har tapt.
 
Veldig kjedelig sak!! Kjipt å høre. Håper det løser seg for deg! @Trofal

Syntes det er skremmende at vi ikke kan stole på hverandre her inne.
Med fare for å slå alle under en kam.. vil jeg si av egen erfaring og div. lesning og inntrykk her inne at de fleste aktive medlemmene her er nok til å stole på. Uansett alltid greit å gjøre et søk i good guy/bad guy tråden her for å være på sikre siden :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg håper og tror at det finnes et naturlig svar.
Det kan være alt fra en hastejobb han måtte dra på (feks offshore i utlandet) og han ikke har kommunikasjonsverktøy, eller at det har skjedd ham noe. Håper ting ordner seg hvertfall, for begge parter.

Jeg vet dette høres naivt ut, men kan ikke forstå hvordan han kan gjøre noe slikt, når en har all info på ham.
:confused:
 
Hei
Ja jeg også trodde det, og har derfor ikke gjort noe med dette før etter at jeg fikk en hedvendelse fra en seriøs kar som kjøpte en vare av han 11/11.
 
11/11? Vet ikke hva som ligger bak, men med infoen i denne tråden virker det veldig tidlig å sette noen i bås på den måten.. For alt vi vet kan han ligge i koma eller lignende. Som sagt, jeg vet ikke hva som ligger bak, men det virker til å være en kjapp konklusjon dette!

Håper det ordner seg, for alle involverte :)
 
Jeg kjøpte en readynas av han, der 1040kr ble overført. Mottok aldri noe readynas.
Så sitter igjen med opplevelse som trådstarter. Var i kontakt i kontakt med Joe før sommeren, men det har førte ikke til noe. Fant da tlf.nr hos opplysningen, nå finner jeg ikke det lengre.
 
Redigert:
Det var meg som hadde kontakt med ham den 11.11, og som nå har politianmeldt ham. Jeg vet dette høres ut som en rask konklusjon, men når Trofal opplevde akkurat det samme den 02.11 ble jeg ikke i tvil. Og for å komme videre i saken, og for å få de nødvendige rettighetene er en politianmeldelse neste skritt.
 
Høyst sannsynligvis en svindler

Jeg har selv vært i kontakt med vedkommende over epost. Overført penger, og deretter har jeg ikke hørt et pip.

Et kjapt google-søk viser at det er en annen person med det samme etternavnet i Nord-Norge. Han hadde rogalandsdialekt, og bekreftet bekjentskap med denne Joe Wold Kolnes. Jeg mottok et telefonnummer Joe kunne nås på, men han tar ikke telefonen, eller så får jeg opptatt-tone.

Av samme årsaker som tidligere nevnt har jeg valgt å håpe på en naturlig forklaring på bortfallet av kommunikasjon. Dessverre ser det ikke ut til å være tilfellet, da velger jeg å politianmelde forholdet. Fint om vi kan få bekreftelse på at flere har gjort det, forhåpentlig kan det da prioriteres hos politiet.
 
svindel

Dessverre ser det nå ut som det ikke bare jeg som er blitt lurt her.
Har nå fått bekreftet at alle opplysningene stemmer, og at dette er personen Joe
Da denne personen også er Hifi interessert, selger han også ting på Finn Etc.

Har også fått et nytt telefonnummer, men får heller ikke svar.
Syntes dette er veldig trist, og denne personen må ha store problemer med seg selv.
(fått bekreftet også at han ikke har en helt rein sti fra før desverre)

Kan ikke skjønne at noen personer har samvitighet til og kunne gjøre dette mot andre.
(denne maskinen skulle min datter som studerer kjøpe for stipendet sitt)

Vi må vel alle være litt mere forsiktig desverre når det gjelder forskuddsbetaling, no jeg syntes er veldig trist.
Har selv alltid forlangt dette, og selv altid betalt på forskudd uten og blitt lurt.

Takker også for støtte og hjelp i denne saken.
 
En politianmeldelse av svindel kan kun gjøres ved personlig oppmøte. Ikke via nettet. Viktig at alle som har blitt svindlet av denne fyren anmelder ham, slik at politiet føler press til å gjøre noe.
 
Forferdelig triste greier dette, ønsker dere lykke til i saken. Vil også si at man bør alltid være litt skeptisk når man handler av folk generelt. Det er vel derfor f.eks Finn.no har betalingsgaranti ordningen.
 
Jeg har vært og snakket med Politiet om saken. Fyren har et rulleblad som et vondt år. Det virker nesten som om han vil bli tatt, siden han opererer med fullt navn og adresse.
 
Redigert:
Finnes det (lovlige) pengeinnkrevere som møter opp personlig? Det begynner det å bli endel kroner det er snakk om her! Slike som han burde overhodet ikke få mulighet til å slippe unna.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.