Hjelp på veien mot klokkekunskap og kjøp av klokker

Medlem
31. jan. 2020
Innlegg
1
Sted
Nøtterøy
Hei!

Jeg har lite kunnskap om klokker generelt, men er fascinert (avstandsforelskelse kan man vel også kalle det) Jeg ønsker å bygge større kunnskap, og jeg ønsker å bygge en liten samling. Klokker er tross alt, et perfekt plagg til alle anledninger.

Jeg ønsker derfor å kjøpe "min første" klokke, og ta det litt deretter, slik at jeg finner ut de perfekte klokkene for meg. Jeg håper derfor på at noen her inne vil ta seg bryet til enkle spørsmål både for kunnskap, og finne ut hvilke klokker jeg skal kjøpe i fremtiden!

Jeg har gått igjennom en del innlegg her, men vanskelig å bli klok på mye informasjon, så jeg prøver en egen tråd.

Spørsmål jeg uansett lurer på:

- Merker man skal "styre" unna og kort hvorfor?
- Hva man bør se etter i en klokke?
- De "beste" merkene i forskjellige prisklasser; 2-5k 5-10k 10-20k 20-40k osv
- Spesifikke eksempler på mine første kjøp, og gjerne en pekepind på senere kjøp.
- Gjerne noe informasjon som er viktig å vite, om det er noe som er åpenbart?

Litt om min smak, og hva jeg ser etter i første omgang:

- Jeg ønsker en viss form for kvalitet. Mange pene moteklokker, men jeg ønsker å kjøpe klokker som holder godt.
- de første to-tre kjøpene har jeg budsjett på 2-5k pr klokke, for å teste meg selv litt for eventuelt noe dyrere. (setter også pris på litt guide i det dyrere siktet)
- Tenker først og fremst hverdagsklokker, og da med stålreim.
- Liker det enkelt og elegant

Håper det er noen som har muligheten til å hjelpe meg litt på min vei!
 
Prøv et merke som heter sinn!
Automatisk, elegant,enkelt design og bra kvalitet..
Litt dyrere en 2-3k men igjen bra kvalitet
Fant denne for ca 9k finnes sikkert billigere om du saumfarer markedet litt...ellers så ville jeg tatt en titt på hva seiko har å tilby, mye snasent for en "billig" penge.
Håper dette hjelper deg litt på veien til å få samlingen din:)

 
Seiko er trygt kjøp, og har masse utvalg i "starter" prisklassene. Ta en tur innom Urmaker Christensen feks og prøv klokker til du finner noe som gir godfølelse. :)
 
Mange gir følgende råd: Ikke kjøp flere klokker til 2-5K, men bruk den summen du ville brukt til slike kjøp til heller å spare til den klokken du vil ha. Du kommer til å finne den du vil ha - ved å lete, lete og lese. Kan høres ut som et teit råd, men når man tenker litt på det - så er rådet egentlig veldig godt fundert i logikk.

Men; hvem sa logikk og agere rasjonelt er en del av denne hobbyen? ;)
 
Alternativ taktikk: det kan være lurt å eie noen billigklokker av ulike typer (dress, diver, field, chrono etc etc) før du jekker opp budsjettet. Så du finner ut hva du liker (og gjør noen bomkjøp) uten å brenne altfor mye penger.

Men YMMV. :)
 
Merker å styre unna: kickstarter-baserte klokker, Daniel Wellington, Mvmt Watches. :)

I tillegg; hvis de produserer noe annet i tillegg til klokker, f.eks. klær o.l., er det en grei pekepinn på å styre unna.

En fin dressklokke i nedre prisklasse er Orient.


FAC0000DD0_LRG.jpg
 
Jeg ville sjekket ut Stowa (https://www.stowa.de/en/). Blant merkene som leverer mest kvalitet for pengene i prisklassen, og definitivt perfekt for en som starter i hobbyen.

Seiko har også flere gode alternativer under 10k. "Sumo"-dykkerklokken er for eksempel en stor favoritt i miljøet, og er en klokke jeg tror virkelig kan tenne gnisten for interessen videre: https://urmakerchristensen.no/produkt/seiko-prospex-spb101j1

IMG_9258_2.jpg


Velkommen, forresten! Du har en spennende reise foran deg.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HR_ og UJU
Nå skal jeg være skikkelig konkret her.

Jeg synes du bør kjøpe en Seiko SKX 007 eller 009 dykkerklokke, evt en Seiko 5Sport som for uinnvidde er nesten helt lik. Da bruker du mellom 2000 og 4000 kroner. For det får du en klokke som ingen entusiaster kan si noe negativt om. Den kan du beholde "til evig tid" Siden den ikke binder opp masse kapital. Eller så er den lett å kvitte seg med om den blir helt feil.

Og så leser du, titter på YouTube, besøker urmakere, maser på forum bruker timer på instagram og suger til deg kunnskap. Og så finner du ut hva du vil ha selv.

Jeg ser du bor på Nøtterøy, der finner du seikoimportøren, og det er vel et sted i nærheten med utvalg.


Lykke til
Lars Birger
 
Ser SKX er nevnt her. Stiller meg bak den. Ellers er et fint, og kanskje litt oversett alternativ Citizen NY0040. Iso-sertifisert dykkerklokke det og. Finnes i flere fargekombinasjoner.

s-l640.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor og Larsnie