Hjelp, ny Samurai vs brukt 62Mas reissue

Medlem
23. des. 2018
Innlegg
7
Sted
Bergen
Har en stund fundert på å kjøpe min første automatiske, og har siklet på Prospex SRPB51K1, som ser ut til å ha fått greie anmeldelser jevnt over, men og noe kritikk for kaliberet/bevegelsen. For øyeblikket 4125 på klokkegiganten, en ok pris for en fattig student.

Men så har jeg snublet over en brukt 62Mas reissue i, ifølge selger god stand, for 6900.

Sammenlignet med 12000 som jeg ser på noen norske nettsider, er 6900 absolutt innafor. Jeg ser den koster rundt 7700 på Amazon ny, men da +25% i mva.

De potensielle risikofaktorene er de opplagte når man kjøper brukt, over nett, fremmed selger, kjøpt originalt fra utlandet + at jeg selv ikke har nok peil på klokker til å kunne avdekke evt. mangler.

Tryggheten ligger i at selger sier alt av papirer følger med, og at selger har høy vurdering.

Anyway, det er en nydelig klokke, men spørsmålet er om forskjellen i kvalitet og andre faktorer jeg som automatikk-jomfru ikke har innsikt i, gjør kjøpet verdt det.

Alternativet vil være å kjøpe Samuraien og evt. modde den etterhvert som årene går og hardlexen slites, med safir og annet.


Takk for svar
 
Fortolling kommer på toppen selv når du kjøper brukt. Skal du kjøpe brukt og det ikke er snakk om noe veldig sært så bør du uansett kjøpe i Norge, fortrinnsvis F2F.

Disse klokkene er det ørten av på dusinet på TS og finn.no.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Fortolling kommer på toppen selv når du kjøper brukt. Skal du kjøpe brukt og det ikke er snakk om noe veldig sært så bør du uansett kjøpe i Norge, fortrinnsvis F2F.

Disse klokkene er det ørten av på dusinet på TS og finn.no.


Selger er norsk og bor i Oslo, han importerte den fra utlandet, så fortolling er allerede gjort.
Så kun én 62Mas på Finn.

Nærmeste jeg kommer f2f da jeg bor i Bergen er at en venn hadde møtt selger på vegne av meg med en kjøpskontrakt og penger.

3000 mer for en brukt klokke er ikke like trygt som ny hos forhandler såklart, men gitt at selger virker pålitelig, og at jeg sikrer meg med en kjøpskontrakt, så har jeg fått inntrykk av at dette er mye klokke for penga, og et stort sprang over Samuraien hva kvalitet angår
 
Det er vel neppe noen som vil råde deg til å kjøpe den og den modellen brukt fremfor en annen ny. Generelt får du selvsagt mer for pengene brukt (om du da ikke kjøper Rolex...). Risikoen for problemer er vel minimal, men den er der. Jeg hadde aldri kjøpt en klokke brukt om det ikke var F2F, men det er nå meg.

Lykke til!
 
Det er vel neppe noen som vil råde deg til å kjøpe den og den modellen brukt fremfor en annen ny. Generelt får du selvsagt mer for pengene brukt (om du da ikke kjøper Rolex...). Risikoen for problemer er vel minimal, men den er der. Jeg hadde aldri kjøpt en klokke brukt om det ikke var F2F, men det er nå meg.

Lykke til!

Takk for gode svar, Ola.

Som du sier, risikoen er minimal, men ja, det er likevel en risiko.
Så da handler det mest om hvor stor forskjell det er kvalitativt mellom disse klokkene.





 
Spør du meg så er SPB051 en mye finere klokke som har et (mye?) bedre urverk. Jeg ville lett ha kjøpt en slik brukt fremfor en ny Samurai (som jeg aldri har likt), men jeg hadde fremdeles ikke kjøpt den på avstandshandel! Det sagt, det er masse folk som kjøper slikt på avstand hver dag uten problem...
 
  • Liker
Reaksjoner: Dinger
Har handlet mange klokker "usett" og det har gått bra alle gangene. Du kjøper ikke klokken men selgeren. Spør og grav så får du fort et inntrykk av hvilken selger dette er. Det aller beste er å handle her på TS med noen som har GG-referanser.
Klokkene du er ute etter er ganske vanlige så hvis du har litt is i magen så dukker det nok opp noen på bruktsidene her også snart.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dinger
Mitt råd er at du handler din første automatiske klokke hos en lokal forhandler. Der får du (forhåpentligvis) god service, og da har du en plass å gå hvis du skulle få problemer med klokken som kan være dekket av garantien. Også støtter du norske urmakere :)

Jeg er veldig fornøyd med min samurai, forresten ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Dinger
Takker for svar.
Har vært innstilt på Samurai en stund, dog med noe modding planlagt, men etter å ha lest anmeldelser har jeg fått inntrykk av at 62Mas'en er et så stort kvalitetshopp at 3000 kroner mer (4/7) for en brukt modell i god stand var en sjelden mulighet jeg absolutt ikke burde la gå fra meg.

Det er ikke så lenge siden jeg begynte å følge med på horologi-vids på youtube, og tanken om å ha et høykvalitets automatisk armbåndsur på armen henger ved meg