Hjelp meg å velge!

Hvilken klokke bør jeg beholde?


  • Antall stemmer
    21
Medlem
29. nov. 2023
Innlegg
19
Sted
Tromsø
Hei dere!

Jeg har nylig tatt steget inn i denne enorme og fascinerende verdenen av presisjonsmekanikk, juveler, hacking og gangreserver.. I anledning Black Friday kjøpte jeg mine to første automatiske ur, en Seiko SRPG39K1 og en SKX009K fra samme merke. Har imidlertid en jobb som ikke tillater bruk av klokke, så jeg lurer på å selge det ene, da jeg neppe vil kunne sjonglere flere klokker utenom jobb, og tenker det er greit at klokken blir brukt regelmessig. Skulle ikke forundre meg om jeg ryker på en klokke til om en stund, men inntil videre holder det med én. Tenker da at den bør være allsidig nok til å kunne brukes til hverdag, fest og alt imellom. Lurer derfor på om de med litt mer peiling enn meg kan fortelle meg hvilket jeg bør beholde?

Kjør debatt!

(PS: wristshots er lånt fra Internett, og ikke min hånd)


1000010801.jpg1000010803.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Hei dere!

Jeg har nylig tatt steget inn i denne enorme og fascinerende verdenen av presisjonsmekanikk, juveler, hacking og gangreserver.. I anledning Black Friday kjøpte jeg mine to første automatiske ur, en Seiko SRPG39K1 og en SKX009K fra samme merke. Har imidlertid en jobb som ikke tillater bruk av klokke, så jeg lurer på å selge det ene, da jeg neppe vil kunne sjonglere flere klokker utenom jobb, og tenker det er greit at klokken blir brukt regelmessig. Skulle ikke forundre meg om jeg ryker på en klokke til om en stund, men inntil videre holder det med én. Tenker da at den bør være allsidig nok til å kunne brukes til hverdag, fest og alt imellom. Lurer derfor på om de med litt mer peiling enn meg kan fortelle meg hvilket jeg bør beholde?

Kjør debatt!

(PS: wristshots er lånt fra Internett, og ikke min hånd)


Vis vedlegg 354430Vis vedlegg 354432

Ok du sier at du bare vil ha en klokke meeen...

Hvis det var meg ville jeg beholde SKX (fordi det er en skikkelig klassiker). Den funker iallfall fint til hverdag og de fleste jobber, med mindre du går i smoking hver dag.

Og heller spare opp et par tusenlapper til en rimelig Orient-dressklokke til bruk med dress/i stivpynta selskap. :giggle:

1702314924167.png
 
Ok du sier at du bare vil ha en klokke meeen...

Hvis det var meg ville jeg beholde SKX (fordi det er en skikkelig klassiker). Den funker iallfall fint til hverdag og de fleste jobber, med mindre du går i smoking hver dag.

Og heller spare opp et par tusenlapper til en rimelig Orient-dressklokke til bruk med dress/i stivpynta selskap. :giggle:

Vis vedlegg 354433
Takk for svar, og ikke minst tips! ❤️ Ja, kjenner jeg meg selv rett, ender jeg vel opp med tosifret antall innen noen år.. Men ja, blir personlig mer og mer glad i SKXen, ikke bare på grunn av kultstatusen, men blandingen av frekke farger som stikker seg ut, tidløs eleganse, og ikke minst holdbarhet! Digger det classy designet til 5 sports også, men den kjennes liksom litt skjør ut i forhold.
Ok du sier at du bare vil ha en klokke meeen...

Hvis det var meg ville jeg beholde SKX (fordi det er en skikkelig klassiker). Den funker iallfall fint til hverdag og de fleste jobber, med mindre du går i smoking hver dag.

Og heller spare opp et par tusenlapper til en rimelig Orient-dressklokke til bruk med dress/i stivpynta selskap. :giggle:

Vis vedlegg 354433
 
  • Elsker
Reaksjoner: speedieThomas
SKX siden de er ute av produksjon. SRPG39 kommer aldri til å få noe kultfølge bak seg slik som SKX har. Mange med samme interesse på UNN om brukernavnet har noe med jobben å gjøre :)
Haha, det stemmer, kompis! :) Artig! Hvor på UNN holder du til?
 
Ok du sier at du bare vil ha en klokke meeen...

Hvis det var meg ville jeg beholde SKX (fordi det er en skikkelig klassiker). Den funker iallfall fint til hverdag og de fleste jobber, med mindre du går i smoking hver dag.

Og heller spare opp et par tusenlapper til en rimelig Orient-dressklokke til bruk med dress/i stivpynta selskap. :giggle:

Vis vedlegg 354433
Støtter @speedieThomas!

Hvorfor to klokker? Hyggelig å ta på seg noe pent ved høytidelige anledninger. Joda, SKX009 er fin den, men den smyger seg ikke elegant under skjorta. Og så kan SKX009 være med på ferier, (is-)bading, skiturer og alt annet utenom jobb og høytid.

Det finnes en mengde rimelige klokker med potensiale til å passe til dress på finn.no.
 
Haha, det stemmer, kompis! :) Artig! Hvor på UNN holder du til?
Tenker jeg finner meg der, blødende som en gris og nær siste pust.

-"Har du en klokke på deg?"
- "Nei, beklager, vi får ikke lov på jobb vi..."
-"Neiiiii, må vi snakke om politikk rett før jeg dør?"
:ROFLMAO:
Hold på begge klokkene du.
Du skal nok finne muligheten til å bruke alle på fritiden din.
Å bli 1 klokkes mann er dødskjedelig.
 
Redigert:
Tenker jeg finner meg der, blødende som en gris og nær siste pust.

-"Har du en klokke på deg?"
- "Nei, beklager, vi får ikke lov på jobb vi..."
-"Neiiiii, må vi snakke om politikk rett før jeg dør?"
:ROFLMAO:
Hold på begge klokkene du.
Du skal nok finne muligheten til å bruke alle på fritiden din.
Å bli 1 klokkes man er dødskjedelig.
Haha :LOL: Egentlig ganske synd, for klokke er gull verd i akuttmedisin. Sånne "søster-ur" er liksom ikke like sjarmerende..

Ja, vi får se. Blir garantert flere klokker på sikt - må jo ha en av hver kategori, minst!
 
Tenker da at den bør være allsidig nok til å kunne brukes til hverdag, fest og alt imellom.
Hvis så - at dette er kriteriene dine - må du nok gå for Seiko 5 Sports. SKX er mye, men noen festklokke er den altså ikke.

Seiko 5 har den fordel at ingen noensinne har gjort noe feil ved å ha en slik. Den går faktisk til alt; bortsett fra, selvfølgelig, det meste. Og dette innebærer, som du jo allerede har skjønt, at du nok må ha både én og to og flere til.

Orienten som @speedieThomas foreslår, vil du nok ha, og når du har den og Seiko 5 og/eller SKX begynner du å tenke på akuttmedisin, og raskt ser du det åpenbare behovet for en pulsklokke. Altså en kronograf med «gradue pour 30 pulsations» på urskiven - og det selv om du ikke får bruke den på jobben.
IMG_1460.jpeg




Lykke til!
 
Hvis så - at dette er kriteriene dine - må du nok gå for Seiko 5 Sports. SKX er mye, men noen festklokke er den altså ikke.

Seiko 5 har den fordel at ingen noensinne har gjort noe feil ved å ha en slik. Den går faktisk til alt; bortsett fra, selvfølgelig, det meste. Og dette innebærer, som du jo allerede har skjønt, at du nok må ha både én og to og flere til.

Orienten som @speedieThomas foreslår, vil du nok ha, og når du har den og Seiko 5 og/eller SKX begynner du å tenke på akuttmedisin, og raskt ser du det åpenbare behovet for en pulsklokke. Altså en kronograf med «gradue pour 30 pulsations» på urskiven - og det selv om du ikke får bruke den på jobben.
Vis vedlegg 354439



Lykke til!
Haha, takk for herlig respons! :ROFLMAO: Ja, det blir flere, det er jeg hellig overbevist om - utfordringen blir å holde det innenfor rimelighetens grenser! Er vel igrunn kun kona som står mellom meg og lulsusfellen.. :rolleyes: