Hjelp i forbindelse med svindel på Finn

Medlem
26. mars 2019
Innlegg
188
Sted
Trondheim
Hei

Dette er ikke klokkerelatert men har blitt svindlet på Finn i forbindelse med et datakjøp. Tilbudet var for godt til å være sant og alle varsellamper glødet men klarte ikke å stå i mot fristelsen. Så ja jeg har bare meg selv å takke, men ønsker selvfølgelig å politianmelde vedkommende så han kanskje blir skremt til å slutte med denne praksisen. Jeg har ingen forhåpninger om å få tilbake pengene, de er nok tapt.

Saken er at jeg overførte pengene via Vipps sist fredag men han har ikke sendt varen. Noe han lovet å gjøre samme dag. Jeg har fulgt opp med å sende han flere SMS og FB-meldinger og kun fått svar på én SMS der han lovet å sende den på mandag. Selvfølgelig tyst siden da. Jeg har gitt klart uttrykk for at jeg kommer til å politianmelde dette og også varsle banken hans (i håp om at de fryser kontoene).
Har også sporet opp moren hans og ringt henne, men det hjalp ingenting. "Han er 40 år og jeg skjønner ikke hvorfor du ringer meg om dette. Sånn er livet noen ganger:" Jeg var nær med å eksplodere, men skjønner at folk som dette kommer man ingen vei med.

Ettersom jeg har benyttet Vipps og han svarer på SMS er det vel ingen tvil om hvem vedkommende er?
Jeg regner da med at politiet vil ta i mot en anmeldelse. Da har de navn og adresse til vedkommende, men mest sannsynlig blir den likevel henlagt. Jeg håper det kan være noe jeg kan gjøre i forhold til Vipps som får banken hans til å handle. Er det noen som har noen erfaringer med det? Tar også i mot tips om andre fremgangsmåter som kan gi en løsning på dette. Å bestille en røslig type som kan komme på døra har vært oppe til vurdering. :mad:
 
Jeg tror ikke politiet skal ta opp saken hvis summen en "liten".
Det er derfor disse idioter driver med små svindler.
Faren der er at det fins mennesker som kan utløse et helvete for så lite som 50 kroner.
Men idiotene forstår seg ikke i det der og tenker ofte at bare store summer skaper uheldige konsekvenser.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Summen er "bare" 6 000 så jeg forventer ingenting av politet. Nå har han gitt lyd fra seg etter at jeg fortalte om samtalen med moren. Han har lovet å betale tilbake pengene i løpet av kvelden, men det tror jeg ikke på før jeg ser det.

Er på generelt grunnlag i mot å ta saker i egne hender, men man begynner jo å tvile når man blir rammet selv og man ikke når frem via politi og myndigheter. Synd politiet er så underbemannet at de ikke kan ta en prat med en fyr de vet navn og adresse på. Ikke rart småkriminelle har fått vokse frem til gangstere på østkanten.
 
Redigert:
Anmeld og om han har lurt flere eller om han lurer fler i fremtiden vil anmeldelsen ligge der og da blir det forhåpentligvis en sak på han! Prinsipp sak! Definitivt anmeld om han har svindlet deg! Og godt det ikke var dyr klokke!
 
Står vel mottakerkonto på kontoutskriften (sjekk i arkivet, evt. kontakt banken din).
Tilhørende bank finner du i såfall bankplassregisteret. Kontakt mottakende bank og forklar at vedkommende har svindlet deg. De færreste banker er vel spesielt interessert i å ha slike kunder i porteføljen. Ville politianmeldt forholdet i forkant.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og centro
Da ser det ut til å ha løst seg. Pakken er i hvert fall på vei så får man se hva som dukker opp.
Det hele har vært en absurd erfaring hvor vedkommende hele tiden har svart på meldinger når det har passet han og han har aldri vist noe anger eller frykt for å bli politianmeldt. Jeg har blitt lovet at han skulle ordne opp fire ganger totalt. Hele tiden har det vært unnskyldninger. Jeg oppsummerer:

- Far døde fredag
- Konas mor og søster døde i et innbrudd i Danmark
- Kona er døende av kreft i lymfene, magen og lungene
- De har mistet boligen og står på gata
- Kunne ikke betale tilbake på vipps fordi Telia-butkken var stengt så de fikk ikke tak i nytt SIM-kort

Selvfølgelig fikk jeg en skyllebøtte for å vise for lite omtanke. Jeg burde "tatt det med ro og i stedet spørre om det er noe jeg kan gjøre for de i stedet for å komme med trusler".

Lesson learned; aldri ta sjansen på en Finn-annonse når det ryker fra varsellampene som blinker ildrødt. Og ja folk er stort sett idioter.
 
"- Far døde fredag
- Konas mor og søster døde i et innbrudd i Danmark
- Kona er døende av kreft i lymfene, magen og lungene
- De har mistet boligen og står på gata
- Kunne ikke betale tilbake på vipps fordi Telia-butkken var stengt så de fikk ikke tak i nytt SIM-kort"

putinL.gif
 
Bare en tanke om det skulle vise seg at du får en pakke full av skrot - åpne den på postkontoret, slik at den postansatte kan attestere på hva som var i pakken du mottok.