Hjelp en nyfrelst med valg av klokke !

Medlem
31. des. 2012
Innlegg
24
Hei

Er vell blitt bitt av panerai basillen jeg også og er skikkelig gira på en pam 372, men er usikker på om den er for stor for handen. 312,320,111 og 390 falt også i smak, men holder en knapp på 372 enda :) Har dere noe tips her ? Jeg bor ikke i nærheten av Bjerke så det ikke mulig å få prøvd en slik klokke.
 
Jeg har ca 19 cm håndledd, og 372 sitter som et skudd på min arm de gangene jeg prøver den...
Dette er en utrolig lekker klokke som du sikkert får solgt videre uten særlige problemer dersom du ikke skulle være komfortabel med størrelsen. Mao. risikoen er relativt liten om du skulle kjøpe denne u-sett.
 
Enig med boenna, men det er klart at om du kjøper den ny, så kommer du til å tape noen kroner når du selger den.
Nå er det nok ikke så lett å finne en 372 brukt, men hvis du kan leve med en sekundviser, så dukker det derimot stadig opp både 312, 359 og 320 (med GMT-viser) som alle er stilrene og nydelige pams med 1950-kasse. De er riktignok 44 mm, men for pengene du sparer kan du kjøpe deg en 10-12 flotte remmer, samt et par-tre Seikoer. :)
 
Enig med boenna, men det er klart at om du kjøper den ny, så kommer du til å tape noen kroner når du selger den.
Nå er det nok ikke så lett å finne en 372 brukt, men hvis du kan leve med en sekundviser, så dukker det derimot stadig opp både 312, 359 og 320 (med GMT-viser) som alle er stilrene og nydelige pams med 1950-kasse. De er riktignok 44 mm, men for pengene du sparer kan du kjøpe deg en 10-12 flotte remmer, samt et par-tre Seikoer. :)

Som mutriakis anbefaler jeg å se på 359 som alternativ til 372. Den ligger som ny ca. Kr. 13.000
under 372 i pris, ikke forstår jeg hvorfor, da den har både dato og sekundviser. Verket er jo
anerkjente 9000. Jeg var idag hos Bjerke og prøvde både 372 og 359. Velger i løpet av uken !
 
359 er flott men har langt mindre "Panerai DNA" enn 372. Så om historikken betyr noe, er 372 valget. Jeg har en 312 som jeg er meget fornøyd med, btw. Regnes vel nærmest som en "begynner-PAM" :eek:

Hvis du ikke må ha nytt, ville jeg orientert meg i bruktmarkedet her på TS. I løpet av 30 dager tipper jeg det dukker opp noe du vil ha lyst på ;)

Min 312 på Toshi
hst.jpg
 
Lite skudd inn fra siden; hva synes du om Radiomir?
Jeg har 320, flott klokke, som jeg er veldig glad i, men med tid og stunder må jeg supplere med en radiomir også. 45mm, ligger nydelig på hånda og har evnen å være dressy og tøff, alt ettersom rem-valg.

Lykke til med valget.

Ps. Sandwich dial er veldig lekkert:)
 
mikkemus23, Pam 372 og 359 har, som du er inne på i en annen tråd, noe felles.
Det er dirty dials og gullvisere. Jeg tenkte som så at denne kombinasjonen nettopp
er noe trådstarter har falt for. Enig at det er utrolig mye bra på bruktmarkedet.
 
Hei

Er vell blitt bitt av panerai basillen jeg også og er skikkelig gira på en pam 372, men er usikker på om den er for stor for handen. 312,320,111 og 390 falt også i smak, men holder en knapp på 372 enda :) Har dere noe tips her ? Jeg bor ikke i nærheten av Bjerke så det ikke mulig å få prøvd en slik klokke.

Skjønner du er bitt av basillen:) Ditto! Kjøpte en 005 for et par måneder siden, og jeg kan allerede love at det ikke er min siste Panerai!

Jeg hadde ikke turt å kjøpe uten test av størrelsen på håndledd. Om 372 er for stort er det (1) kostbart å selge om du har kjøpt den ny (2) unødvendig stress, og gjerne noen salgskostnader, ved kjøpe brukt for så å selge igjen. Min anbefaling er enten å komme seg til Oslo eller å spore opp en brukt i nærheten av der du bor for å teste. For meg er 47 MM altfor stor. Dessverre.

Enkelte tyr også til PAM-kopier (kaller dem hommager for å bøte på egen dårlige samvittighet) for å teste størrelse. Jeg anbefaler ikke denne varianten da det er å støtte en bransje TS, med meg, ikke støtter. Kast iallefall klokken etter test, ikke selg på bruktmarkedet. Dette var et sidespor.

Syns Radiomir-tipset også er godt! Skal du først kjøpe en PAM er det sykt mye å velge i, så min beste anbefaling er å kose deg med valgprosessen:)
 
Klokken er stor. Veldig stor. Men mine 19cm håndledd tåler den godt. Og den skal være stor. Det er mange som har prøvd min på armen og de fleste blir forbauset over hvor godt den sitter tross sin størrelse.

Anbefaler at du googler 372 og finner ut hva som gjør denne klokken litt ekstra spesiell utover det som er synlig, nemlig historien.

At skiven er ubeskrivelig pen, at tallfontene er spesielle for denne modellen (og kanskje noen få andre?), at den har elegante visere i gull, et herlig plexiglass som ruver over skiven, og en utrolig fin kasse - som jeg har lært at ikke er en 1950-kasse, men bare ligner - er noe man ser uten videre. At klokkens uttrykk forandrer seg med lysets vinkel og at man stadig oppdager nye detaljer er noe man bare opplever etter lengre tids bruk. At den er populær blant Paneristis verden over plager ikke meg, da jeg i det store og det hele synes at disse gutta har svært god smak;)

Radiomir som nevnes her er også en flott serie. Men etter mitt skjønn er Radiomir og Luminor to forskjellige serier til hvert sitt bruk.

Om du ikke føler at du kjøpe nytt, så er jeg rimelig sikker på at vår gode grosserer Mogens kan hjelpe til med å finne en ubetydelig brukt til en sympatisk pris.
 
Takker for fine svar :) Men er som det er blitt sagt her i posten at mulig uret er for stort , så hadde vært gøy å fått prøvd får jeg evnt bestiller noe :) Så jeg må vell ta meg turen til Oslo fortløpenes! Men hva er greia med pam390 egentlig? Ser det er så lite skriv og linking av bilder av den klokka der :) Den er jo veldig pen !
 
Men hva er greia med pam390 egentlig? Ser det er så lite skriv og linking av bilder av den klokka der :) Den er jo veldig pen !

Dette er den 44mm PAMen jeg synes ligner mest på 372 (men uten plexi, 1950-kasse, sandwich dial, inhouse verk...) - til tross for ulikhetene synes jeg den har noe av det samme uttrykket - altså en god grunn til å like den:)

Grunnen til at den er lite omtalt er at det er en Special Edition utgave, kun solgt i Panerais egne butikker (Panerai Boutique) og "kun" solgt i 2000 eks. PAM 390 Panerai Luminor Boutique Edition - Special PAM00390. Til å være en limitert serie er 2000 relativt mange.

Ble solgt for ca 30´ ny i butikk i 2011/2012, selges nå for ca 40´LNIB, men jeg har ikke sett den eid eller solgt brukt i Norge (TS). Etterlyser mer info i en annen tråd.
 
Noen som har greia på hvordan bruktprisen er i forhold til nyprisen på en pam 312 ? Vuderer sterkt og bare kjøpe nytt ur hos Bjerke. Har hørt det er vanskelig med pruting på disse typer klokker, noen som har erfaringer med dette ?
 
Hvor i landet bor du? Kan hende at du slipper veldig lang tur, med litt flaks...
Hvis du må til Oslo (eller Stockholm) for å prøve, sørg for å avtale med de først. Hadde vært kjedelig om de ikke hadde klokken inne den dagen du er der.
 
Endte til slutt opp med en PAM312 :) 1 måned etter kjøp av min første mekaniske klokke.. Ikke bra å få dilla på det her :confused:
 
PAM 372 er uten tvil en av de flotteste Paneraiene. Jeg kjøpte min for to uker siden av en her på forumet, og er over meg av begeistring. Den blir bare flottere og flottere synes jeg. Var også litt bekymret for om den skulle være for stor (har en PAM 104) fra før, men den er utrolig behagelig på armen.

Lykke til!

IMG_5780_zps38c92f77.jpg

IMG_5784_zps9932a904.jpg

IMG_5868_zpscb8bcd67.jpg