Hjelp, ødelagt Dievas! :S og anbefaling til rem...

jsf

Medlem
23. okt. 2009
Sted
Oslo
Morn!

Da har dagen kommet som jeg egentlig ikke trodde ville komme i det hele tatt. Etter at jeg kjøpte min Dievas Vortex i Juli har jeg brukt den flittig. Med det mener jeg nesten hver dag. Det eneste jeg har fått av merker er et par hakk i bezelringen og pent lite ellers på kassen. Imponerende!

Det som desverre har skjedd er at noe stort har løsnet inne i kassen. Klokken fungerer og trekker seg selv opp ved bevegelse, men når man tilter kassen fra side til side så sier det rett og slett "klonk". Noe stort har tydeligvis løsnet, hvilket jeg finner besynderlig da Dievas har samarbeidet med militære for å skape klokker for tøffe forhold.

Tydeligvis ble en aktiv 22 åring for mye.

Er heldigvis 1 års garanti, men fremdeles kjipt. Det føles nesten som om hele urverker beveger seg i kassen. Er dette mulig? Noen anelse om hva som kan ha løsnet?

DievasVortex-slate1.jpg

Ettersom Dievas´en min nå må få hvile, tropper min Tissot PRC 200 inn tappert.

Tiss-blue-chrono.jpg

Ettersom lenken er i Norge, jeg er i Italia med en utslitt rem trenger jeg tips på en ny rem. Kan nato fungere på denne? Har hatt en mørk bruk skinnrem på denne og det passet nesten bra. men ikke helt.

Så noen anbefalinger på reim/nato/zulu ?

Takker for svar

Mvh

Jørgen

Ta med til en urmaker. Er ikke sikkert han kan fikse den ettersom det er et ukjent merke for norske urmakere, men det er vært et forsøk.

EDIT: Gå til en urmaker i Italia.

Ja har tenkt på det, men vil det da gå på garantien? Skal sende mail til Dievas og høre. Har erfart at de har utrolig god service så burde kunne få noen svar der også forøvrig. :)

Ja har tenkt på det, men vil det da gå på garantien? Skal sende mail til Dievas og høre. Har erfart at de har utrolig god service så burde kunne få noen svar der også forøvrig. :)

Forhør deg med Dievas først, om klokken fremdeles er under garanti bør du nok belage deg på at du må sende klokka til dem for reparasjon. Bakdelen er nok at det tar noen uker pga postgang etc. Det gode siden ved det er jo at det nesten føles som man får en ny klokke når den kommer tilbake :)

Forhør deg med Dievas først, om klokken fremdeles er under garanti bør du nok belage deg på at du må sende klokka til dem for reparasjon. Bakdelen er nok at det tar noen uker pga postgang etc. Det gode siden ved det er jo at det nesten føles som man får en ny klokke når den kommer tilbake :)

Og det er jo ikke feil :D

Men må si at jeg er glad i klokken, selvom den kun har vært i eie i knapt et halvt år. Litt hairlines og hakk er litt av sjarmen på en beater.

Takk for svar forresten, har sendt mail til Gnomonwatches og Dievas så får se hva jeg får som svar. :)

Er nok bare verkholder-skruene som ikke er strammet skikkelig til. Dette er IKKE et kvalitetsproblem og gjør ikke merket dårligere av den grunn.
En urmaker vil åpne klokka, stramme de to skruene som befinner seg på verkplata mot urverkringen. Urverkringen er den som fyller tomrommet mellom kassens innside og selve verket. Med andre ord: En bagatell:)

Er nok bare verkholder-skruene som ikke er strammet skikkelig til. Dette er IKKE et kvalitetsproblem og gjør ikke merket dårligere av den grunn.
En urmaker vil åpne klokka, stramme de to skruene som befinner seg på verkplata mot urverkringen. Urverkringen er den som fyller tomrommet mellom kassens innside og selve verket. Med andre ord: En bagatell:)

mm, godt mulig. Får håpe at det kun er en slik bagatell. :)
Men synes fremdeles det er rart at det beveger seg inne i kassen når jeg tilter klokken fra side til side. Ville ikke tro at det var så mye "luft" å gå på.

Kvaliteten på merker har jeg ikke satt noe spørsmålstegn ved, dette er og blir min beater.

Kan også være at urverkringen er løs fra kassa. Dette er vel mest sannsynlig og også en bagatell:)

"Beklager herr Iversen, motoren på din nye Audi fall ut fordi motorofestene ikke var skrudd skikkelig til, det er altså ikke et kvalitetsproblem."

Ting som ikke er festet skikkelig er da et alvorlig kvalitetsproblem?! =S

"Beklager herr Iversen, motoren på din nye Audi fall ut fordi motorofestene ikke var skrudd skikkelig til, det er altså ikke et kvalitetsproblem."

Ting som ikke er festet skikkelig er da et alvorlig kvalitetsproblem?! =S

En kan jo pirke på det slik du gjør. Sjøl gidder jeg ikke bruke tid eller enegi på å gneldre om det. Har sett kvalitetsur fra Maurice Lacroix hvor krona ble skrudd av opptrekksakselen. Dette kan desverre skje og om en leverer uret til urmakeren, blir feilen rettet på uten store inngrep. Med andre ord: En bagatell.
Og JA, mandagsbiler og mandagsklokker finnes i alle merker og prisnivåer.

En kan jo pirke på det slik du gjør. Sjøl gidder jeg ikke bruke tid eller enegi på å gneldre om det. Har sett kvalitetsur fra Maurice Lacroix hvor krona ble skrudd av opptrekksakselen. Dette kan desverre skje og om en leverer uret til urmakeren, blir feilen rettet på uten store inngrep. Med andre ord: En bagatell.
Og JA, mandagsbiler og mandagsklokker finnes i alle merker og prisnivåer.

Å lage noe nummer ut av det hadde jeg selvsagt ikke giddet. Syntes bare det blir feil å ikke kalle det et kvalitetsproblem. Noe det åpenbart er. Er jo slik vi setter produsenter opp mot hverandre i et segment hvor store feil er sjelden.. Noen prodsenterer har fler bagatellfeil enn andre, og har dermed lavere kvalitet i produksjonen sin...

Å lage noe nummer ut av det hadde jeg selvsagt ikke giddet. Syntes bare det blir feil å ikke kalle det et kvalitetsproblem. Noe det åpenbart er. Er jo slik vi setter produsenter opp mot hverandre i et segment hvor store feil er sjelden.. Noen prodsenterer har fler bagatellfeil enn andre, og har dermed lavere kvalitet i produksjonen sin...

Som sagt: Mandagsbiler og mandagsklokker finnes i alle merker og prisnivåer.

ja, da har jeg fått svar fra Gnomonwatches:

"Dear Sir,

Thank you for your reply. Let me know the cost and we can reimburse you accordingly."

Det er sjeldent jeg har opplevd liknende service hos en nettbutikk. De regnet med at det kun var movement clamp som hadde løsnet. Så da var det bare å finne en urmaker :)

Gutta hos Gnomonwatches er super serviceminded, var en tur innom butikken deres i Singapore da jeg var der for noen uker siden. Godt å høre at ting ordner seg!

Anders er god på service, men klokkene hans har jeg mistet litt sansen for, har hatt 2 stk og hadde problemer med begge. Fikk fikset begge under garanti selvfølgelig, men prakk å shippe tilbake. Hadde en Radiomir hommage der, skruene til remfestet gjenget av første gang jeg skulle bytte rem og krona var skjev da uret kom. Nå skal det sies at disse var de første urene han produserte. Endte opp med å vrake hele klokka å putte verket i en Luminor kasse i stedet.

-V