Historiske ny-priser på Rolex

Medlem
8. feb. 2010
Innlegg
32
Hei, er det noen som vet om en oversikt over hva nyprisen på Rolex har vært historisk? Tenker da et sted hvor man kan se tidsserie (gjerne år for år), og følge prisutviklingen på de vanligste modellene?

Tar i mot alle tips!

Vennlig hilsen
Christopher
 
Jeg har også funnet denne, og også andre som ligner. Derav noe av interessen. Men skulle gjerne hatt datasettet til den artikkelen :) Det har jeg ikke funnet.

Pek gjerne på den tråden du nevner, har nemlig ikke klart å søke meg frem til den. Takk!
 
Alt er relativt, men ifølge ablogtowatch koster det ca dobbelt så mye å kjøpe en submariner i dag, målt mot inntekt og pris, som på 60 tallet.. Jeg tørr vel også påstå at Rolex sine økninger siste årene (noe valutajustert) ligger godt over inflasjon i den vestlige verden
 
Rolex-Submariner-No-Date-Price-Increase-Chart-1.jpg


Iht. ABW så kostet en no-date Sub $150 i 1957. Inflasjonsjustert, så tilsvarte dette $1.265 i 2014. No-date sub kostet imidlertid $7.500 i 2014, så omtrent seks ganger normal inflasjonsjustering. Selv med justeringer for netto disponibel inntekt, er det klart at en Rolex tar en betydelig større del av budsjettet til en gjennomsnittlig lønnstaker i dag enn hva det gjorde på 60- og 70-tallet (se linken til @Loevhagen ovenfor). :eek:
 
...Rolex tar en betydelig større del av budsjettet til en gjennomsnittlig lønnstaker i dag enn hva det gjorde på 60- og 70-tallet...

På tide.
Rolex lages jo for bedriftsledere, dykkere, eventyrere, playboy'er, hemmelige agenter, damemagneter og bemidlede livsnytere.
Skulle bare mangle at Rolex ikke lenger er tilgjengelig for bermen og den gemene hop.



;)
 
Redigert:
Alt er relativt, men ifølge ablogtowatch koster det ca dobbelt så mye å kjøpe en submariner i dag, målt mot inntekt og pris, som på 60 tallet.. Jeg tørr vel også påstå at Rolex sine økninger siste årene (noe valutajustert) ligger godt over inflasjon i den vestlige verden

Samtidig har vel den del av inntekten som må benyttes til bl.a mat, brensel og klær også blitt jevnt mindre siden 60-tallet. (for ikke å snakke om elektronikk..)
 
Ja, det har vært en utrolig utvikling i pris. Dessverre noe på bekostning av inntektene til middelklassen, spesielt i f.eks USA.