Historisk unboxing uten box men masse kjip tekst

Medlem
1. feb. 2011
Innlegg
416
Sted
Oslo
Før jeg klemmer ut bilder av vidunderet skal jeg prøve meg på en kort historiefortelling. Tar forbehold om at det aller meste kan være riv ruskende galt, ettersom informasjonen er hentet inn fra diverse ur-forum, og veldig mye av informasjonen man finner er stikk i strid med hva det neste forumet sier.

Universal Geneve er vel mest kjent her på huset for sine Polerouter modeller, men var fra 30-tallet og utover kjent for sine kompliserte kronografer med kalender og det som mer komplisert er.

Universal blir/ble av noen omtalt som "poor man’s Patek". Noe av grunnen var nok at de i USA ble importert av Henri Stern Watch Agency som også importerte Patek Philippe. Andre grunner var nok at de var innovative, kjent for kvalitet og så vanvittig bra ut. Ryktene skal ha det til at en Universal Chrono kostet mer enn en Rolex ekvivalent back in the days. Personlig aner jeg ikke om dette er sant.

Det er kjent at Universal var et ekte manufacture på et tidspunkt i historien og produserte sine egne urverk in house. Dette var de ikke alltid, ettersom de brukte Martel Watch Co (Les Ponts-de-Martel) som leverandør av urverk frem til 1941ish. Akkurat her er det mye forvirring ettersom det var mye samarbeid mellom Universal, Martel og Zenith. Disse brukte mange av de samme urverkene på 30-40 tallet og eide hverandre om hverandre. På ett tidspunkt eide Universal Martel og på et annet tidspunkt (1958 og utover) eide Zenit Martel . For å komplisere det hele brukte de mange av de samme urverkene og kalte dem forskjellige ting (ikke nytt i klokkeverden). For eksempel er Universal Geneve Cal. 285 det samme som Martel cal. 749 og Zenith cal. 146. (Hvis noen har eksakt informasjon på hva som skjedde her, så vennligst rett/supplementer.)

Nå begynner vi å nærme oss, så hold ut.

Uansett så skryter Universal av at de kom med den første kronografen med to pushere i 1932. Dette var det «mindre» berømte Compur-uret, som var forgjengeren til verdens første tre-register chrono, nemlig det berømte Compax-uret. Compax banet vei for en hel serie smått legendariske ur som slutter på -compax.

Modellen jeg nå har fått mine labber i (eller som sitter rundt min labb) er fra 1938 og er en Compur modell i 18 blanke karat gull. Den måler snaue 34 mm og sitter som et skudd på armen. Inni tikker stødig et kaliber 285 verk. På skiven finnes en Telemetre-skala som kan måle avstanden til lynet og en smått fiffig snegle-tachymeter som kan måle hastighet ned til 20.

Endelig!



















 
Wow. Gratulerer!

Har vært på utkikk etter en UG Compax en stund. Synd prisene syntes å ha skutt i været siste halvåret. Mye takket være Ben Clymer på Hodinkee, som er stor fan.
 
Dette var da en riktig så flott klassiker. :)
Hyggelig at noen av disse finner veien opp her til Nord.
Gratulerer så mye med klokken og tusen takk, ikke bare for bildene men også med historien bak vidunderet. :)
 
Takker og bukker for go’ord og gratulasjoner! Må innrømme at jeg ble lettere yr når jeg fikk se den i "levende live" og fikk åpnet opp bak. Ble en liten aha opplevelse over hva som egentlig er fasinerende med mekaniske ur.

@Melchiades , Det var litt på grunn av han at jeg fikk den bekreftelsen som manglet for å kline til også. Eller ikke på grunn av han, men han har jo en del flotte artikler om eldre UG kronoer. UG Compax i stål er jo nesten umulig å finne til en brukbar pris.


Tusen takk, @Pasop . tenkte det kunne være greit å prøve seg på noen informative ord også :) Etter min menig burde det være mange flere av disse her på berget.


Takker @dab, har studert den med både kritisk og ukritisk øye. Den hjelper mye, men når man skal supplementere med info fra andre kilder (spes UG sin egen historie) så klusser det seg til for min del. Men den gir en grei oversikt.
 
Redigert av en moderator:
Vakkert, gratulerer så masse!

Mener bestemt jeg har sett denne til salgs ett eller annet sted men klarer ikke huske hvor. Lov å spørre hvor du fant denne lekre saken?