Historien om Breitling SuperOcean

Medlem
22. juni 2009
Innlegg
211
Sted
Danmark
Det første SuperOcean så dagens lys i 1957, og var Breitlings først dykkerur. I 1995 blev Colt SuperOcean lavet til Navy Seals kampdykkerne!, og fik på dette tidspunkt, stort set, dets nuværende design.

Fra 1998-2002 blev Colt SuperOcean Professional fremstillet. Dette ur var kun med børstede overflader, samt mat skive. Fordelen er selvfølgelig, at der stort set intet genskær er fra de matte overflader. I Breitlings kataloger fra den tid kommer denne forklaring, “avoids glinting liable to attract potentially aggressive fish” :eek: .... Denne version fik også helium ventilen, som senere modeller har bibeholdt. Versionen med sort skive var den mest solgte, men der fandtes også en gul version, som er en af de mest synlige farver under vand. Læg også mærke til at uret er vandtæt indtil 1524 meter, imod de 1500 meter de nyere udgaver oplyser.

GulBreitling009.jpg

Den gule er mere sjælden, men er dog at finde hos mywatch.dk. http://www.mywatch.dk/product.asp?product=940

Man ændrede navnet fra "Colt SuperOcean" til "SuperOcean", og urene fik COSC. Colt navnet består stadig, men er i dag en serie for sig selv. Alle Breitlings ure er i dag COSC godkendt.

Jeg har ejet et par stykker af dette dejlige ur, og har netop byttet mig til et sort med den nyere lænke. En del mere bling, end Professional modellen, men stadig et robust og fedt dykkerur, i en god størrelse (42mm)

SuperOcean010-1.jpg

SuperOcean012-1.jpg

SuperOcean033.jpg

SuperOcean021.jpg
 
Nydelig innlegg med historie og bilder, Claus!
Takk!

Dette er sånne ting som gjør dagen super! 8) 8) 8)
 
Kjempeflott post med god info! Dette er en kvalitetspost, og gjør en lang arbeidsdag litt mindre lang ved at man kan kose seg med slikt.....

Det har jo i tillegg vært litt Breitlingsnakk på morgenkvisten, så det passet jo bra!
 
Takk for finfin post! Jeg hadde selv identisk Superocean (den hadde strengt tatt den en litt annen lenke) som jeg kjøpte på Bjerke i Oslo i 2004. Angrer bittert på at jeg solgte den, elsket virkelig den klokken :D :( .

Flotte bilder :D !
 
Tak skal i have. Jeg mener selv at Breitling er meget undervurderet, og jeg vil da gøre alt for at så mange som muligt får øjnene op for disse flotte klokker, som er meget andet end bare en design klokke.....
 
Flott innlegg, Claus :D
Absolutt en nydelig klokke, og ikke minst robust. Har ingenting å utsette på byggekvaliteten og den doble AR coatingen er bare rå.
Vurderer en superocean med gul skive og svart gummireim, tror det hadde vært knall :D
Noen bilder av min forrige black dial,

20090407-DSC_0003.jpg


20090415-DSC_0062.jpg
 
Den klokken er det jeg som har nå, Bullit :mrgreen:

Skulle ønske jeg var like god til å ta bilder som deg.

Jeg digger i hvertfall min Superocean! Kjøper du denne brukt får man super value-for-money :!:
 
Takk for flott og informativt innlegg ClausT :D
Og bildene er supre 8)
Jeg har selv en Steelfish X-Plus med blå skive og er meget fornøyd :mrgreen:
IMG_1136.jpg