HiFi: Argon iNet3+ V2 - er det mine ører som er uskolerte?

Medlem
10. sep. 2009
Innlegg
710
Vi har i mange år hatt glede av en Tivoli radio på kjøkkenet. Med kommende DAB-fokus i eteren og det faktum at Tivoli-radioen har en kanalinnstillingsproblematikk som gjør at jeg må ha finmotorikk som en edruelig urmaker for å finne favorittkanalen P2, hadde jeg unnskyldning nok til å kjøpe DAB radio til jul.

Jeg satte meg inn i lyd og funksjon på de forskjellige modellen, leste tester og snakket med lille konen om fargevalg osv. Valget falt på Argon iNet3+ V2 (for et teit modellnavn, forresten) og jeg fikk som alltid god service på HiFi-klubben. Se test her: http://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/argon-inet3-v2

Problemet er at den har så vanvittig mye bass at selv om jeg stiller EQen til News (som jeg antar er tale), så høres selv Knut Arild Hareide ut som Lasse Kolstad som går berserk inni en resonnanskasse.

Har noen av dere lydkjennere erfaring med denne radioen? Er den ikke ment for tale (jeg hører nesten aldri musikk på kjøkkenet)? Er det bare jeg som ikke har peiling? Er bassgraut den nye lyden?
 
Hadde en eldre Argonmodell. Når den stod inntil veggen på benken var det ganske øredøvende bass som du sier.
Stappet litt tørkepapir i bassporten bak, noe som gjorde susen :D
 
Lasse Kolstad i resonanskasse :) :)

det ganske vanlig i slike små bokser at man kompenserer for fraværet av ordentlig bass (under 100-150 Hz) ved å forsterke mellombassen litt lengre opp i frekvens. Det lyder ille i mine gamle hifi-fetisjist-ører, så problemet er ikke at ørene dine er uskolerte, tvert imot.

Tipset om å stappe en sokk el lign. i bassrefleksporten er godt - hvis det er en bassreflekskonstruksjon, da.
 
For å få mindre bass må den ha mye luft rundt seg, altså langt fra bakvegg og spesielt hjørne. Sikkert ikke alltid så lett siden slikt ofte ender opp på en hylle. Men hylle er uansett bedre enn bord, altså mindre flate i umiddelbar nærhet.

Hvis det ikke hjelper så litt vatt/bomull i bassrefleksport som nevnt. Hvis det ikke er bassrefleks, skru ut elementet, stapp inni bomull, sånn passe, ikke for tett, skru igjen.